fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מועצת פרדס חנה: רוצים לקבל חלק מהארנונה באזור התעשייה קיסריה

אזור התעשייה קיסריה. צילום: ירון ניר
אזור התעשייה קיסריה. צילום: ירון ניר

ראש המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, עו"ד ד"ר אלדד בר כוכבא, פנה למשרד הפנים בדרישה להעביר למועצה חלק מכספי הארנונה הנגבים ממפעלים באזור התעשייה קיסריה, הגובל בפרדס חנה-כרכור. אזור התעשייה קיסריה נמצא בניהולה של קרן רוטשילד באמצעות החברה לפיתוח קיסריה, ומשתרע מערבית למסילת הברזל של פרדס חנה כרכור. בר כוכבא מסר כי על פי החוק, ההכנסות מארנונה של קרן רוטשילד פטורות ממס. הארנונה שגובה הקרן באזור התעשייה קיסריה לבדה נאמדות בכ–60 מיליון שקלים לשנה. בקופת הקרן נאספו עד היום, על פי הערכות, כ-600 עד 700 מיליון שקלים ממקורות שונים שלא נעשה בהם שום שימוש. להערכתו האוצר נושא ונותן כעת עם הנהלת הקרן על העברת חלק גדול מיתרות הקרן לידיו, כדי להעבירן למטרות שונות, לפי החלטת המשרד.

מציאותו של אזור תעשייה קיסריה, הקרוב הרבה יותר גיאוגרפית לפרדס חנה מאשר לקיסריה, היא נושא למחלוקת בשנים האחרונות, והרשויות הגיעו גם למאבק משפטי בשאלת פיתוחו של אזור תעשייה בשטח זעיר צמוד לאזור תעשייה קיסריה, במסגרת תכנית המתאר של פרדס חנה כרכור. מעבר לכך, בפרדס חנה כרכור עלו טענות על ידי הרשות ועל ידי פעילים מקומיים, לפיהן לא הוגן שמההכנסות מאזור התעשייה – הצמוד לפרדס חנה כרכור ומשפיע עליה בדרכים כמו זיהום אוויר וסכנת שריפות, הטלת עומס על דרך הים במשאיות הבאות מאזור התעשייה ואליו, והעניין העקרוני של תפיסת שטח שבו יכלה פרדס חנה כרכור להקים אזור תעשייה משלה – לא תיהנה פרדס חנה כרכור כלל. בביקור רשמי של שר הפנים, אריה דרעי, בפרדס חנה כרכור בסוף מאי האחרון, אמר דרעי שיפעל לכך שגם פרדס חנה תיהנה מההכנסות אזור התעשייה, בין היתר על ידי מס הארנונה.

אזור התעשייה קיסריה. צילום: ירון ניר
אזור התעשייה קיסריה. צילום: ירון ניר

בפנייתו בשבוע שעבר למשרד הפנים כותב בר כוכבא כי בתחומי המועצה מצויות שכונות לא מעטות שניתן להגדירן פריפריה חברתית, שהמצב הסוציו-אקונומי של תושביהן נמוך. "אבקש להביא לדיון במסגרת הוועדה הגיאוגרפית חיפה את חלוקת ההכנסות של אזור התעשייה קיסריה עם הרשויות הסמוכות", הוא כותב בפנייתו. "בדיקות שנערכו על ידי המועצה המקומית פרדס חנה כרכור העלו כי יהיה קושי רב להקים אזור תעשייה מקביל לאזור התעשייה קיסריה, בסמיכות. באין עוררין על כך שאזור התעשייה קיסריה מוצלח, ברצוני להעלות לדיון את חלוקת ההכנסות של אזור התעשייה ולבחון אפשרויות לשיתוף פעולה ולחלוקת הכנסות הולמת".

בר כוכבא טוען כי העברת ההכנסות מאזור התעשייה בפרדס חנה למטרות אחרות תהיה עוול משווע. "פרדס חנה כרכור אמנם נמצאת בתנופת פיתוח ובאים אליה כיום תושבים חדשים ממרכז הארץ שמצבם הכלכלי טוב, אבל באותה עת, יש כאן שכונות ותיקות שהוקמו בימי העלייה הגדולה של שנות החמישים והשישים של המאה שעברה, ומצבן קשה. ההיגיון מחייב את חלוקת ההכנסות שנותרו בקופת אזור התעשייה לרשויות הסמוכות ובראשן פרדס חנה כרכור".

מהחברה לפיתוח קיסריה נמסר: "קרן אדמונד דה רוטשילד, החברה לפיתוח קיסריה והחברה לנכסי קיסריה, גאות על כך שהניהול המוקפד של פארק העסקים קיסריה מושך עוד ועוד חברות מובילות לפארק באופן שמיטיב עם הרשויות הסמוכות ומייצר מקומות עבודה איכותיים. בהתאם להסכם שאושר בזמנו בכנסת ועל ידי הרשויות הסמוכות אל הפארק, הקרן מעבירה עשרות מיליוני שקלים כתמיכה ביישובי הסביבה. אופן חלוקת העברות וחלקה היחסי של כל רשות, נעשה ע"פ אמות המידה שנקבעו ע"י ועדת הפנים של הכנסת, בהנחיה ופיקוח משרדי הממשלה הרלבנטיים לרבות משרד הפנים ובהסכמת כל הרשויות אשר מהוות צד להסכם. אנו מחויבים להמשך הפיתוח של אדמות הקרן בכלל ופארק העסקים בפרט לטובת יישובי הסביבה, מדינת ישראל והחברה בישראל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות