fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה מתכננים בפרדס חנה כדי להביא תיירים לאזור

חצר השוק בפרדס חנה. צילום: אביטל שוץ
חצר השוק בפרדס חנה. צילום: אביטל שוץ

מועצת פרדס חנה פנתה השבוע למשרד התיירות במסגרת קול קורא להשתלב בפרויקט "חממות התיירות" בו מציע המשרד סיוע בייעוץ כלכלי ותיירותי לפיתוח תשתיות תיירותיות ופעילות עסקית תיירותית. הפנייה היא חלק מתכנית המועצה החדשה להוציא לפועל את פוטנציאל התיירות המקומי במושבה.

לאורך השנים, גם אם לא נאמרה במפורש, רווחה בפרדס חנה כרכור ההנחה שאין פה דבר שעשוי למשוך תיירים. זאת להבדיל מכמה יישובים אחרים באזור, כמו זכרון יעקב או קיסריה. העובדה שביישוב כבר שנים רבות אין בתי מלון משקפת את ההתעלמות מכל אפשרות של הסתמכות על תיירות, חוץ או פנים, כמקור כלכלי. האם המצב באמת מצדיק את הויתור-מראש הזה? אייל כגן, סגן ראש מועצת פרדס חנה כרכור ומחזיק תיק התיירות במועצה, סבור שהיום, בעידן שיתופי הפעולה האזוריים, קרבתה של פרדס חנה כרכור ליישובים "תיירותיים" יותר מאירה את היישוב ולא משאירה אותו בצל. הוא סבור כי לפרדס חנה כוח משיכה משל עצמה שאפשר לפתח. והוא לא רק חושב ככה, אלא גם מתרגם את החשיבה לתוכנית מפורטת לשנים הקרובות, "דרך המושבות", שאמורה להפוך את התיירות בפרדס חנה כרכור לנוכחת ומשגשגת.

כגן: "עד היום לא הייתה מודעות לפוטנציאל התיירות בפרדס חנה כרכור, ואנחנו מאמינים שאחרי שהיישוב מיתג את עצמו כמוקד תרבותי, אפשר לקפוץ מדרגה. התפיסה שלנו היא שהעסקים והתושבים יכולים לבנות וליהנות ממיזם שלכאורה נראה שאפתני, אבל הוא בהחלט ברוח השעה. משרד הפנים מבין כיום את התועלת שבשיתופי פעולה אזוריים ומעודד אותם".

אייל כגן. צילום: אלדד רפאלי
אייל כגן. צילום: אלדד רפאלי

המיזם הולך למתג את מושבות הברון – פרדס חנה כרכור, בנימינה, גבעת עדה וזכרון יעקב – ביחד עם יישובי אלונה והגישה לים של ג'סר א זרקא וקיסריה, כמותג אחד, "דרך המושבות"; בדומה למה שנעשה בעמק בית שאן, שמותג כ"עמק המעיינות". הפוטנציאל באזור עצום, והפעילות המתפתחת כיום רק מתחילה לנצל אותו, כפי שכגן מפרט: "אנחנו מאמינים שזה יצליח כי מדובר פה באזור כפרי, חקלאי והיסטורי, שממוקם כ-50 דקות מתל אביב, 70 דקות מירושלים ו-40 דקות מחיפה. יש בו שמורות טבע, מעיינות ואטרקציות טבע כמו פארק המים באלונה ופארק רמת הנדיב. מאות עסקים מקומיים פועלים במגוון תחומים הקשורים לתיירות. בפרדס חנה כרכור יש לנו אמנות, עסקים, מתחמים כמו חצר השוק ואורוות האמנים, מרכז המושבה, הוואדי. בזכרון יעקב יש  את המדרחוב, באזור רמת הנדיב יש יקבים, בקיסריה הנמל והעתיקות, בג'סר מתפתחת תיירות הגשר הכחול. אנחנו רוצים להפוך את האזור למרחב קהילתי-תיירותי אחד. בשלב הראשון ב'חממות התיירות' נוכל לקבל ייעוץ כלכלי ותיירותי בהיקף של 300 שעות, מה שיאפשר לנו מיפוי ופיתוח אסטרטגיה ותוכנית עבודה".

השלב השני הוא ההקמה בפועל. "ברור לנו שכיום חסרה בפרדס חנה כרכור תשתית הלינה", מפרט כגן. "לפי נתוני משרד התיירות לשנת 2016, 75% מהלינות הן של תיירות פנים, ויש בזה פוטנציאל כלכלי גדול, זה כסף שנשאר ביישוב. אדם שמגיע לאזור עם לינה משאיר בממוצע 800 שקלים, אדם שמגיע ללא לינה משאיר 200. כל משפחה שתגיע לאזור ותלון בו תשאיר כאן כמה אלפי שקלים. כך נכניס כסף שבאופן עקיף יקדם כלכלית את העסקים ואת כל המרחב".

הפרויקט דורש כמובן תקציבים. אך במועצה מאמינים שיש מקורות פוטנציאליים. "משרד התיירות יכול לתת עדיפות לפרויקט, שהוא בקנה מידה ארצי ותואם את מטרותיו. ננסה לערב עוד משרדים ממשלתיים שרואים חשיבות בנושא. נבחן קולות קוראים ונראה איך אנחנו משתלבים בהם. נצטרך שותפים עסקיים, יזמים בתחום מלונאות וחקלאות. בעיני רוחי אני רואה, למשל, שבילי אופנים משותפים, הכשרת מסלולי רישוי יעילים לבניית צימרים, ומעבר מגאווה מקומית של כל יישוב לגאווה אזורית", מסכם כגן.

ראש מועצת פרדס חנה כרכור, הגר פרי יגור, הוסיפה: "יעד מרכזי בפעילותנו בשנים הקרובות הוא חיזוק עצמאותו הכלכלית של הישוב. פרדס חנה כרכור צריכה לעלות מדרגה ולהרחיב את מקורות ההכנסה העצמיים של הרשות, זאת תוך תמיכה בעסקים העצמאיים הרבים פה. אחד הכלים החשובים, החדשים והמאתגרים הוא פיתוח תיירות מקומית. כבר כעת היישוב הוא אבן שואבת בכל הנוגע לתרבות, אמנות, היסטוריה, טבע ופנאי. עסקים קטנים ובינוניים הולכים וצומחים פה משנה לשנה ומספקים מענה ייחודי ואיכותי במגוון תחומים: אמנות, טיפולים הוליסטיים, הדרכת טיולים, הסעדה, תרבות פנאי.

הגר פרי יגור. צילום: טליה שפירא
הגר פרי יגור. צילום: טליה שפירא

הפריחה העסקית והאמנותית בישוב מחזקת את התובנה כי פרדס חנה כרכור בשלה לתחילת התהליך שיוביל לקידומה של תיירות מקומית ואזורית. לאחר שנים בהן התיירות המקומית נתפסה כנחלתם של ישובים אחרים ונדחקה לשוליים, בכוונתנו להובילו קדימה.

הקול הקורא שהוגש הוא שלב ראשון לקראת צעדים נוספים בהם בכוונתנו לנקוט כדי להביא להכרה ולתמיכה של משרדי הממשלה בישוב ובאזור כמרכז תיירותי בדומה לאזורים אחרים בארץ. הכניסה לתחום התיירות היא מפתח לשינוי תדמיתי ולמיצובה של פרדס חנה כרכור על מפת התרבות, התיירות והפנאי הארצית. חשוב להדגיש את שיתוף הפעולה האזורי. החבירה המשותפת יכולה להניב פרי ולהביא לרווח משותף של כלל יישוביי בקעת הנדיב ומושבות הברון. בהמשך נבנה תכנית אב לתיירות שתבסס אבני דרך להמשך הפעילות. זהו צעד ראשון בדרך ארוכה, אך כולנו מלאי אמונה וחזון באפשרות לממשו ולקצור את הפירות כבר בשנים הקרובות".

חצר השוק בפרדס חנה. צילום: אביטל שוץ
חצר השוק בפרדס חנה. צילום: אביטל שוץ

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות