fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה חשוב יותר, בית קפה או גינה ציבורית?

עיריית נתניה מבקשת מהוועדה המחוזית לקבל אישור גורף לעשות שימושים מסחריים ביותר מ-200 שטחים ציבוריים ברחבי העיר. קבוצת מתנגדים מרחבי העיר. "אנו מעוניינים ששטחי הציבור שעומדים כיום חוליים ומוזנחים יהפכו לשטחים ירוקים ולא מבני בטון". העירייה: "התוכנית נועדה לאפשר שימושים עתידיים לרווחת התושבים"
"אין כל כוונה מיידית לבנות את מה שהתוכנית מתירה". פארק האופניים (צילום: רותי ברמן)

ארבעה תושבי נתניה שגרים בסמיכות לשטחים ציבוריים פתוחים בשכונות שונות בעיר הגיעו ביום ראשון לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כדי להביע את התנגדותם לבקשתה של עיריית נתניה לשנות את תוכנית בניין עיר נת 2013/7/400 ולקבל אישור גורף לעשות שימושים כלכליים ביותר מ-200 שטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פים) ברחבי העיר.

ארבעת המתנגדים תושבי קריית השרון, שיכון ותיקים, רמת פולג ועין התכלת ייצגו 39 תושבים נוספים שחתמו על תצהיר ההתנגדות בו נכתב: "אנו תושבים מאזורים שונים בנתניה, כולנו גרים בסמיכות לחלק משטחי השצ"פים, מתנגדים באופן גורף לתוכנית כפי שהוצעה וחשים שיש בה פגיעה משמעותית באיכות חיי התושבים בכלל ובאיכות חיינו בפרט… בנייה בתוך הגינות הציבוריות עלולה לצמצם אותן מבלי שיהיה בהן צורך או הצדקה לבניית בתי קפה או מסעדות, ובוודאי לא מבנים כגון חדרי טרנספורמציה לחשמל… אנו מעוניינים שהשצ"פים שטרם הוכשרו ועומדים כיום כשטחים חוליים מוזנחים יהפכו לשטחים ירוקים וגינות ציבוריות ולא מבני בטון… בתי קפה ומסעדות שיהוו מטרד לדיירים השכנים… או שיהפכו בעתיד לפילים לבנים". התושבים טוענים עוד כי גריעה של שטחים מהגינות הציבוריות תגביר את הצפיפות וכי "בלהט הבנייה המואצת נשכחו צורכי התושבים הקשורים לרווחה ואיכות חיים".

"אין כל כוונה מיידית לבנות את מה שהתוכנית מתירה". פארק האופניים (צילום: רותי ברמן)
"אין כל כוונה מיידית לבנות את מה שהתוכנית מתירה". פארק האופניים (צילום: רותי ברמן)

לפני כחודשיים נתלתה ברחבי העיר הודעה של מחלקת ההנדסה, בה הודיעה העירייה על הפקדת התוכנית בה היא מבקשת אישור לעשות שימושים לפי דעתה בשצ"פים בעיר.

המתנגדים טוענים כי התקשו להבין את התוכנית מאחר שהנתונים היו בקודים לא ברורים לדבריהם: "פרסום רשימת השטחים שבתוכנית נעשה בצורה שיש בה כדי להסתיר מידע מהציבור ולמנוע הבנה מעמיקה של התכנית", כתבו המתנגדים בכתב ההתנגדות שנחתם אצל עו"ד חיזקי סיבק.

אחד המתנגדים, טל פרנקל מרמת פולג: "לתושבי העיר יש הרגשה שיש מעט מאוד שטחים ירוקים בשכונות ומחוץ להן, דבר הגורם להם לצאת לבלות בפארקים בערים שכנות. כמו כן הבנו מחישובים שהראו לנו כי בנתניה יש כמות שצ"פ פחות מהנדרש מבחינה אופטימלית לתושב. אנחנו מתנגדים למתן אישור גורף לעירייה. מתן האישור הוא מעין צ'קק פתוח לעשות בשצ"פים שימושים כמו בתי קפה, מסעדות, חניות, חדרי חשמל ועוד".

אורה פלג, תושבת עין התכלת: "אנחנו לא מעוניינים שעל כל שטח ציבורי ליד בתים פרטיים יבנו לנו בית קפה או תחנת טרנספורמציה. על שצ"פ מותר להקים מתקני ספורט ושעשועים. העירייה צריכה לפרסם הודעה לציבור בכל פעם שהיא רוצה לעשות שימוש מסחרי, וזאת כדי שתהיה לציבור אפשרות להביע דעתו ואף להתנגד".

לגופו של עניין. אורה פלג (צילום: עצמי)
לגופו של עניין. אורה פלג (צילום: עצמי)

לפי התוכנית, ביותר מ-70 שצ"פים הגדולים משני דונם, מבקשת העירייה לאפשר לה שינוי ייעוד למסחרי כמו למסעדה או בית קפה. בשטחים קטנים יותר מבקשת העירייה לאפשר הכשרת חניות ובשטחים גדולים מעל 5 דונמים מבקשת התוכנית לאפשר הגדלת זכויות בנייה ואף להקים חניון תת קרקעי.

פלג: "אם העירייה רוצה להקים חניון תת קרקעי מתחת לשצ"פ גדול זה מבורך, אבל לא נכון לקחת את השצ"פ ולעשות ממנו חנייה. אין לי התנגדות להקמת בתי קפה בשצ"פים, ויש מקומות שדבר כזה מתבקש, אבל העירייה צריכה לקבל אישור לגופו של עניין ולהודיע על כל שינוי כדי לאפשר התנגדויות של התושבים הגרים בסמיכות".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית שנועדה לאפשר שימושים נוספים בעתיד לרווחת התושבים על מנת לספק שירותים נוספים שאינם מתקיימים בתוכנית הקיימת. אין כל כוונה מיידית לבנות את מה שהתוכנית מתירה, אלא לאפשר זאת בעתיד ורק באופן מוסכם ולאחר שיוכר הצורך. יובהר כי הדבר נכון לעניין הקמת חדרי שנאים, מחסנים וכו', שאם יהיה בהם צורך, יוקמו מתחת לקרקע. לעניין אופן פרסום התוכניות – השפה המקובלת היא של ציון גושים וחלקות וכך נעשה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות