fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מבקר עיריית נהריה: "מליאת מועצת העיר איננה חותמת גומי"

ועדת הביקורת תתכנס בקרוב ותגובות ראש העירייה לכל ההערות שבדוח יינתנו כחוק. כבר בשלב זה ניתן לציין כי הערות הדוח ביחס לדוחות הביקורת הקודמות אינן נכונות מכיוון שדוח הביקורת של 2013 כבר נידון בוועדה ובמועצה כנדרש
ישיבת מועצת העיר נהריה, השבוע (צילום: תאיר פז)
ישיבת מועצת העיר נהריה, השבוע (צילום: תאיר פז)

דוח  מבקר עיריית נהריה לשנת 2014 התפרסם השבוע, כשלוש שנים לאחר כתיבתו. הדוח הועלה לאתר  העירייה מבלי שהתכנסה ועדת הביקורת ודנה בו, ומבלי שאושר או דנו בו במועצת העיר.

מאוגוסט 2014  לא התכנסה ועדת הביקורת בעירייה.  הועדה לא דנה בדוחות משרד הפנים  ודוחות רואי חשבון. במכתב מקדים לדוח הביקורת מציין המבקר יורם לוי כי נחסמה גישתו למידע : "אני בודק ומבקר את מה שאפשר ולא את מה שצריך. בעניין זה פניתי מספר פעמים הן לגורמים המוסמכים בעירייה והן למשרד הפנים. "ראש עיריית נהרייה הנחה את עובדי העירייה שלא לשתף פעולה עם עבודת הביקורת. רה"ע הורה לנתק את מבקר העירייה ממערכת המחשוב העירונית ומכל מאגרי המידע הממוחשבים של העירייה כולל משרתי העירייה".

בדוח ביקורת מתייחס לוי  לעובדיה כי ועדת הביקורת לא מתכנסת ואינה מונה ייצוג נכון של האופוזיציה. לוי כותב כי מחובתה של  עיריית נהריה  להקים צוות לתיקון ליקויים שלא מילא את חובותיו.  כמו כן יש לשנות את הרכב בהועדה באופן שיתאים לייצוג  האופוזיציה.

בדוח מתייחס לתקציבים בלתי רגילים (תב"רים, ר"כ) שהוקצו בשנת 2014  בסכום של 7.7 מיליון שקלים  עובר פיתוח עירוני מהיטלי ששבחה.

כך למשל כותב כי מאותו תב"ר הוצאו כספים לשיפוץ אולם מליאת המועצה רכישת מקרן חדש, מאותו תב"ר הוצאו כספים לרכישת שולחן סנוקר. מאותו תב"ר הוצאו כספים לרכישת תאורה מיוחדת ליום העצמאות. מאותו תב"ר הוצאו למעלה ממיליון שקל לרכישת לוח תצוגה מיוחד "קובייהשהותקנה באולם הספורט בעין שרה . כל הרכישות האלה בוצעו מתקציב שכותרתו הכללית הינה עבודות פיתוח ברחבי העיר.

"לדעת מבקר העירייה יש כאן התנהלות לא ראויה של הוצאת כספי ציבור ללא כל ידיעה ובקרה של ועדת הכספים ומליאת המועצה שאישרו את ההוצאה למטרה כללית אחת והביצוע היה אחר לחלוטין. לא ברור לביקורת כיצד ולפי איזה סדר עדיפות הוצאו כספי תב"ר זה ובמידה מסוימת ניתן להשליך מכך על התמונה הכללית של הקצאת כספי תב"רים בעיריית נהריה.

עוד מוסיף לוי : "מליאת מועצת העיר איננה חותמת גומי זכותם וחובתם של חברי מועצת לדרוש ולקבל פרוט לגבי אופן קביעת סדרי העדיפויות בתקציב העירוני בכלל ובתקציבי התב"רים בפרט".

ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)
ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)

עוד עולה בדוח הביקורת נושא  ניהול ההשקעות של עיריית נהריה. מסתבר שלעירייה  יש בחשבונות פק"מ  יותר מ~100 מיליון שקלים ששוכבים בבנקים בפיקדונות מתחדשים,  אך במקביל  לעירייה יש הלוואות לבנקים באותו סכום, עליהם משלמת ריבית גבוהה.

"כדוגמא אציין הלוואה בסך 10 מיליון שקל שנלקחה לבניית היכל תרבות. המועצה אישרה את לקיחת ההלוואה בישיבה מתאריך. ההלוואה נלקחה בסמוך לתאריך זה ככול הנראה מבנק המזרחי בריבית של פריים +. באותה העת ריבית הפריים עמדה על כ %4 . אותם עשרה מיליון שקל הופקדו בבנק המזרחי בפק"מ לטווח ארוך. עד למועד כתיבת הדוח לא נעשה כל שימוש בכספי ההלוואה והיא "יושבת" כפק"מ מזה למעלה משנתיים. מבלי להיכנס לחישובים מסובכים ברור שהריבית המתקבלת בפק"מ נמוכה בממוצע באחוז עד שניים מריבית הפריים. בנוסף יש לגרוע דמי טיפול ודמי משמורת שהבנק גובה וכן המדינה גובה כמס %15 מהרווחים.

כך שבסיכום לא ברור ההיגיון בלקיחת הלוואה של 10 מליון שקל והפקדתו בפק"ם למשך למעלה משנתיים.

"הביקורת ממליצה לוועדת ההשקעות ולעיריית נהרייה לבדוק ולבחון את הכדאיות של השקעת כספים בפיקדונות בנקאיים בעוד שקיימות לעירייה הלוואות נושאות ריבית הבבנקים"  כותב לוי.

המבקר ממליץ לעירייה למנות  גורם חיצוני לניהול התיק. המבקר מדגיש הועדה שאחראית על תיק ההשקעות: יועץ משפטי, ושני גזברים, אין את ההשכלה או ההכשרה בתחום ההשקעות הפיננסיות בעשרות מיליוני שקלים. לסיום כותב לוי בדוח: "עולה בי הרושם שבעיריית נהריה לא הפנימו עיקרון יסוד זה של משטר דמוקרטי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות