fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מאות תלונות על צריבות מדוזה בחופי הרחצה בחיפה והקריות

מדוזות בחוף הים (צילום: דוברות מד"א)
מדוזות בחוף הים (צילום: דוברות מד"א)

המכון לחקר ימים ואגמים בישראל מדווח על מדוזות מהמין "החוטית הנודדת" נצפו לאורך החוף מאשקלון בדרום ועד שבי ציון בצפון. נחיל המדוזות מצוי במרחק של קילומטר ואף יותר מן החוף, והפרטים נסחפים לחוף בזרמים וברוחות, ומתרחצים בחופי חיפה והקריות מדווחים על צריבות מהמים, אשר מכילים פיסות מזרועותיהן של המדוזות המכילות תאים צורבים.

רוחצים רבים מחופי חיפה והקריות מחייגים למוקד מד"א ומבקשים הנחיות טיפוליות בעקבות מגע עם הפרשות המדוזה ותחושה של צריבה בגוף. מדי שנה מד"א מסייע לרוחצים בהנחיות הטיפוליות ובשנים האחרונות טיפל בילדים ובני נוער שסבלו מכאבים עזים בעקבות צריבת המדוזה וכאלה שפיתחו תגובה אלרגית לארס. המפגש עם המדוזה והריר שהיא מפרישה גורם לצריבה קלה עד חמורה, ורק חלק קטן בלבד מן המתרחצים הללו זקוק לאשפוז כתוצאה מכך. לא צריך לבוא במגע ישיר עם המדוזה כדי לחוש צריבה, תאי הארס צורבים גם כאשר הם כבר לא על המדוזה עצמה.

 

מדוזות בחוף הים  (צילום: דוברות מד"א)
מדוזות בחוף הים (צילום: דוברות מד"א)

הפרמדיק המפקח הרפואי של מד"א כרמל, סמ"ג ארז גלר: מספר כי עקיצת המדוזה לרוב איננה מסוכנת ומלווה בכאב ונפיחות. "היערכות נכונה מראש טרם היציאה לחוף הים יכולה למנוע כאב תוך מתן ליכולת להתמודד עם עקיצות המדוזה. "חשוב להצטייד מראש בבקבוקון חומץ ביתי על מנת לשטוף את מקום הצריבה ומיד לאחר מכן לשטוף את המקום בסבון ומי ים, רחוק ממקום המצאות המדוזות. במידה ואין את האמצעים הללו, ניתן לגשת למרפאה הקרוב בחוף ולקבל את הטיפול הרפואי. חשוב לא לשטוף את מקום הצריבה במים מתוקים ולא לשפשפם בחול, שכן הדבר עלול לגרום להתבקעות התאים הארסיים ולהחמרתה של הצריבה. במידה והצריבה מלווה בתופעות של קושי בנשימה, פריחה מפושטת, גרד וחנק באזור הגרון, יש להזעיק את מד"א בדחיפות בטלפון 101 בכדי להעניק טיפול רפואי מציל חיים ולפנות את הנפגע במהירות למתקן רפואי קרוב".

מנהל מד"א מרחב כרמל והמחוז הצפוני בחירום, מגן שמעון ביטון מספר כי צוותי מד"א ערוכים להעניק מענה לפגיעות השונות בקיץ ובחופי הרחצה. "צוותי מד"א פרוסים וערוכים באמבולנסים ואופנועי עזרה ראשונה על מנת לתת את המענה הרפואי המהיר והמקצועי הנדרש. על המתרחצים להכיר את הסכנות האורבות בים, לא רק צריבת מדוזה, אלא קיימת סכנת טביעה במים וכן גם מכת שמש והתייבשות. אני קורא לציבור המתרחצים לרחוץ רק בחוף מוכרז עם שירותי הצלה, להימרח במקדם הגנה, לחבוש כובע ולשים לב לשתייה רבה של מים ובכך לחזור הביתה בשלום ".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות