fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מאבק האזבסט בנהריה: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה עבודה רשלנית של קבלנים מורשים אשר יוצרת סיכון לאוכלוסייה"

העירייה הוציאה השבוע הודעה, בה נאמר כי היא מבקשת מהמשרד להגנת הסביבה הבהרות בנוגע לפינוי האזבסט ממפעל איתנית. פעילי הסביבה טוענים להעדר שקיפות. המשרד להגנת הסביבה מתערב
הפגנה נגד פינוי איתנית בשבוע שעבר (צילום; רונית רווח -פרץ)
הפגנה נגד פינוי איתנית בשבוע שעבר (צילום; רונית רווח -פרץ)

עיריית נהריה פרסמה השבוע הודעה, בה היא מבקשת מהמשרד להגנת הסביבה הבהרות בנוגע לפינוי פסולת האזבסט ממפעל איתנית. נזכיר כי פעילי הסביבה, "לוחמי האזבסט", שפתחו במחאה, טוענים כי העבודות אינן מבוצעות בהתאם לחוק פינוי האזבסט, הקובע כי יש להתייחס לכל שטח המפעל כאל אתר אזבסט.

השבוע הודיעה העירייה שהיא דורשת תשובות, אך לא טרחה להיפגש עם מארגני המאבק. העירייה הוסיפה בהודעתה, כי מצאה לכאורה ניגוד עניינים בעבודתו של מפקח האזבסט, אך לא פירטה מה ניגוד העניינים. סגן ראש עיריית נהריה ומחזיק תיק איכות סביבה אייל וייזר מינה מפקח אזבסט מטעם העירייה. בהודעתה לא ציינה העירייה מיהו המפקח.
לוחמי האזבסט, שאינם מרוצים מהתנהלות העירייה וטוענים להעדר שקיפות, מסרו: "ניתקנו מגע עם העירייה. התנהלותה בעניין לא מקובלת עלינו על כל המשתמע מכך. במשך תקופה ארוכה אנו עוקבים אחר פינוי האזבסט ממפעל איתנית, האסון הסביבתי הגדול במדינה. דרשנו את הפסקת העבודה כתנאי ראשון לכל בדיקה, דיון, ישיבה וכו', על מנת להציל חיים".
בשבוע שעבר חשף "צפון-1" כי כמות האזבסט במפעל איתנית הנטוש היא כ-40 אלף קו"ב
מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "באשר לסוגיית ניגוד העניינים. לאור פניות של תושבים פנתה העירייה למשרד להגנת הסביבה על מנת לוודא שאין חשש לניגוד עניינים ביחס לפיקוח באיתנית.
"באשר בעניין הפיקוח. העירייה מקיימת תהליך של הסדרת פיקוח מקצועי נוסף מטעמה. ראש העיר, רונן מרלי, התייחס לנושא איתנית בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום רביעי".

הפגנה נגד פינוי איתנית בשבוע שעבר (צילום; רונית רווח -פרץ)
הפגנה נגד פינוי איתנית בשבוע שעבר (צילום; רונית רווח -פרץ)
40 אלף קו"ב אזבסט. מפעל איתנית (צילום: רותם כבסה)
40 אלף קו"ב אזבסט. מפעל איתנית (צילום: רותם כבסה)

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "עיריית נהריה אכן ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה לבחון אם קיים מצב של ניגוד עניינים בפיקוח על עבודות הפינוי של אזבסט בשטח המפעל איתנית. תשובת המשרד היא כי בהתאם לתקנה 7 לתקנות למניעת מפגעי אזבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אזבסט ומניעת ניגוד עניינים) התשע"א-2011, כאשר העבודה נמצאת בנכס שבבעלות המזמין, עובד של המזמין שהוא בעל רישיון מפקח אזבסט פריך רשאי לבצע את העבודה אם מועסק בנוסף אליו קבלן אזבסט פריך וכן מעבדה דוגמת – שאינם עובדי המזמין, ולא רואים מצב זה כניגוד עניינים. מצבים אלה מתקיימים גם בגופים נוספים המבצעים עבודות אזבסט אשר מחזיקים ברישיונות לעסוק באזבסט".

המבנה ברחוב ויצמן בנהריה (צילום; רותם כבסה)
המבנה ברחוב ויצמן בנהריה (צילום; רותם כבסה)

"סליחה, שיפוצים"
בשבוע שעבר הסתיימו עבודות פינוי האזבסט ממבנה פרטי ברחוב ויצמן 42 בנהריה המשמש מרפאה לבריאות הנפש. הפינוי, לטענת לוחמי האזבסט, מעלה הרבה שאלות באשר למיגון. העבודות, שהחלו ב-9 בנובמבר, נעשו תחילה בחצר. יומיים לאחר מכן הגיעה המשטרה הירוקה ופינתה בבהילות את השוהים במקום, לאחר שהתגלה זיהום בתוך המרפאה.
על שער הכניסה לא נתלה שלט המורה על עבודות פינוי האזבסט או על סכנה. לעומת זאת, כן נתלה שלט, המבשר למטופלים, כי "המקום בשיפוצים". בשבוע שעבר נתלה שלט נוסף, שעליו חתום מפקח אזבסט בשם יגאל כהן, שהוא גם הקבלן שביצע את עבודות הפינוי. בשלט זה נכתב כי לחדר מספר 7 עדיין אסור להתקרב.
"כשנמצא זיהום גדול בתוך המבנה, פינו את כולם", מסביר אחד מפעילי המאבק דב משה, "לא היה שום שלט המורה על סכנה. צריך לשלוח למקום מפקח וסוקר אחראי".

בישיבת המועצה שנערכה אמש (רביעי) בנהריה העלה פעיל סביבתי את הנושא. ראש העירייה רונן מרלי לא היה מעורה בפרטים ואמר כי נערכו 12 ישיבות בנושא האזבסט מאז תחילת כהונתו. וייזר אמר שיבדוק את הנושא והסביר כי בעוד שבועיים תתכנס הועדה לאיכות סביבה אחרי שנים שלא התכנסה.

חבר מועצת העיר עו"ד אורן סודאי פנה למרלי ואמר לו שייקח את מאבק האזבסט לידיו. סודאי אמר שגם אביו נפטר ממחלת מזותליומה הקטלנית, ויש לדאוג לדור העתיד כי המחלה מתפרצת לאחר 20-30 שנה.

"יש לך הזדמנות לקחת את תיק נושא האזבסט לידך כדי לדאוג לעתיד ילדנו. זו מחלה מסוכנת שמתפרצת אחרי שנים וצריך להסתכל על הדורות הבאים", אמר סודאי.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אירוע ביצוע עבודת פירוק אזבסט צמנט שלא בהתאם להיתר המשרד במרפאת בריאות הנפש ברח' ויצמן בנהריה מוכר למשרד ונמצא בטיפולנו מאז קבלת הדיווח על האירוע ב-11 בנובמבר.

מאחר שהעבודה בוצעה באופן שאינו תואם את תנאי ההיתר ונוצר מפגע, הורה מפקח המשרד להגנת הסביבה על פינוי המבנה וניתנו הנחיות להשלמת העבודה והסרת המפגע. בפיקוח חוזר נמצא כי בחלק מהמבנה עדיין קיים מפגע אזבסט והמשרד דרש את הסרתו באופן מיידי ומלא.

יצוין, כי הקבלן אהרון יגאל הוא בעל רישיון קבלן אזבסט צמנט – ועל כן קיבל היתר עבודת אזבסט בהתאם לתכנית שהוגשה".

המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה עבודה רשלנית של קבלנים מורשים אשר יוצרת סיכון לאוכלוסייה, ולפיכך מפעיל את מנגנוני הבדיקה והפיקוח שברשותו לפי חוק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות