fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מאבק בחדרה נגד שינוי שמות רחובות לשמות רבנים

שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים - בוזגלו. צילום פרטי
שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים - בוזגלו. צילום פרטי

האם חדרה עוברת תהליך התחרדות? כך מאמינים חלק מהתושבים שלא מוכנים להסכים עם שינוי שמות רחובות העיר לשמות רבנים.

לפני כשבועיים הוגשה בקשה לוועדת השמות בעיריית חדרה, לשנות שם של רחוב ראשי (שזהותו עוד לא נבחרה ) בעיר, לשמו של הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, שנפטר לאחרונה. זה יהיה הרחוב הרביעי בחדרה ששמו שונה לשם של רב בשנתיים האחרונות, בין אלו ששונו: רחוב החירות ששונה להרב עובדיה, רחוב משעול ישראל שפוצל לשני רחובות עם שתי שמות רבנים: רחוב הרב בוזגלו ורחוב הרב נסים. אולם מקרה הרחוב שעודנו נידון בבית המשפט ויש סיכוי ששמו יחזור למקורי הוא של הרב הראשונים, ששמו שונה באופן בלתי חוקי לטעת התושבים להרב בן איש חי. במקרה הזה, עומדת בבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה בנושא כשב-30 לאפריל צפוי להינתן פסק הדין הסופי.
ראשית הפרשה עוד בשנת 2009 , "יום אחד בלי להודיע לאיש שונה שם רחוב הראשונים, שהוא הרחוב הכי הסטורי בגבעת אולגה, לשמו של הרב בן איש חי", מספר תושב מעורב מגבעת אולגה, "יש כל כך הרבה משמעות לשם 'הראשונים'. אחרי התנגדות שלנו ב-2016 הוחלט שהשם החדש יחול רק על חלק מהרחוב וכך היה לתקופה אבל המשך שונה כל שמו. יום אחד אני נוסע הביתה והWAZE אומר לי שהגעת לרחוב הרב בן איש חי, חשבתי שאני הוזה, או שמישהו התבלבל כאן".

בנובמבר האחרון עתרה בנושא תושבת הרחוב לאה בזרוקוב לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד עיריית חדרה וועדת השמות של מועצת העיר. בעתירה שהוגשה ע"י עו"ד עמיחי סגל, נכתב כי כל ההחלטות לשינוי שם הרחוב בוצעו במחטף ובצורה לא חוקית מבלי לבצע את הדרישות בחוק הבא לידי ביטוי בסעיפים 235 ו-235א בחוק העיריות הכוללים חמש דרישות קריטיות למשל לפרסם את הכוונה לשינוי השם בשני עיתונים יומיים ארציים חמש דרישות קריטיות לדוגמא צריכים לפרסם את הכוונה לשנות בשני עיתונים יומיים ארציים, לפרסם מודעה כזו בשטח הרחוב ולאפשר הגשת התנגדויות לפחות 30 יום לפני שדנים בנושא. נטען כי המשיבות מודעות היטב לחוק כבר שנים ולא טענו שאינן מכירות אותו, האופן שבו פעלו מצביע על עירוב של שיקולים זרים שהביאו לקבלת החלטות לא חוקיות ושימוש בשיטת 'מצליח', מתוך תקווה שתושבי העיר נותנים בהם אמון ואיש לא באמת יחטט ויבדוק והעיקר שתושג מטרת שינוי השם בזמן קצר, בלי להתייחס למחיקת שם רחוב בעל משמעויות הסטוריות ומונומנט הסטורי לזכרם של ראשוני מתיישבי אולגה, לטובת הנצחת שם רב קדוש ככל שיהיה. כמו כן מעולם לא נבדקה עמידתה של בקשה לשנות את שם הרחוב במבחן דרישת 'הצורך' (כשיש צורך בכך) כנדרש בחוק, לא נקבע דיון מהותי בעניין ובנוסף, לא חסרים רחובות חדשים שניתן להנציח באמצעותם את שמו של הרב בן איש חי".

ב-26 למרץ קיימה השופטת רבקה למלשטריך דיון בנושא והציעה שהעיריה תחזור לשם הרחוב המקורי. העירייה, כך לדברי התושב, ביקשה זמן עד פסח כדי להודיע אם היא מסכימה להצעת בית המשפט להחזיר את השם המקורי וקיבלה הארכה עד ה-15 לאפריל, אז הודיעו אנשיה שהם לא מסכימים לשינוי הכולל והציעו שחצי משם הרחוב יהיה על שם הרב והחצי השני יחזור לשמו של רחוב הראשונים, העותרת השיבה שאינה מסכימה להצעה זו ולכן המשפט ימשך. ב-30 לאפריל השופטת תקצוב זמן לכל צד לסיכומים קצרים ולאחריהם צפוי להינתן פסק הדין הסופי.

 

 

שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים - בוזגלו. צילום פרטי
שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים – בוזגלו. צילום פרטי

מהעירייה נמסר: “בישיבת המועצה בחודש פברואר הגיש המשנה לראש העיר, מלכיאל אלבז, הצעה לסדר בנושא קריאת שם רחוב ע"ש הרב שטיינמן. המועצה הנחתה להעביר את ההצעה לוועדת השמות, ורק לאחר מכן להעלותה כמקובל לדיון במועצה, כמובן אחרי הבחירות לרשויות המקומיות.

לגבי רחוב בן איש חי ששונה מרחוב הראשונים בקדנציה הקודמת, בשנת 2009, הוחלט כי לאור ההסתמכות הקיימת על שם הרחוב כרחוב הבן איש חי, לא ניתן להיעתר להצעה לפיה ישונה שם הרחוב בחזרה לרחוב הראשונים. ועדת השמות סבורה כי יש לערוך בדיקה מול התושבים לגבי שם הרחוב ובנוסף יש לבחון את האפשרות לחלק את הרחוב, כך שחלקו האחד ייקרא רחוב הבן איש חי והחלק השני ייקרא בשמו המקורי – רחוב הראשונים.”

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות