fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לפני המירוץ לא האמנתי אפילו שאגיע לקו הסיום"

גב סלע מעמק חפר נכנס להיסטוריה של הספורט המוטורי לאחר שהדהים את העולם עם ניצחון בראלי אפריקה המפרך. במירוץ הראשון שלו אי פעם הפגין סלע הצעיר (18) קור רוח, ניווט בצורה מושלמת וסיים בפער עצום מהמקום השני. עכשיו הוא חושב איך להפוך את זה למקצוע

בעוד בישראל הספורט המוטורי זוכה להתעלמות במקרה הטוב ומהערמת קשיים במקרה הגרוע, נציגינו בענפיו השונים של הספורט הזה עושים חיל.

גב סלע, נער שיחגוג 18 בחודש הבא, מבת חן בעמק חפר, רוכב השטח הישראלי, הוא מקור הגאווה העדכני ביותר שלנו עם ניצחון סוחף בראלי אפריקה המפרך.

המירוץ בן 12 הימים זינק מנסיכות מונאקו ולאורך 6,500 ק"מ חוצה כמה מהמדבריות הגדולים בעולם במרוקו ומאוריטניה עד לסיום בבירת סנגל – דקאר. המירוץ עצמו אמור לשמר את הרוח של מירוץ הדקאר המיתולוגי שנע במסלול דומה והועתק לדרום אמריקה בשנת 2008 לאור התראות על פיגועים מתוכננים של ארגוני טרור באפריקה. למרות שנערך במקביל לראלי דקאר המתוקשר והמסוקר, הוא עדיין נחשב לראלי בינלאומי מאתגר מאוד.

gev1
צילום: באדיבות משפחת סלע

"התחלתי בזה עם שני האחים הקטנים שלי בגיל 5. כבר אז יצאנו לטייל ואהבנו לנווט ממקום למקום. בגיל 13 התחלנו להתאמן במרכז האופנועים הישראלי ומאז, כבר חמש שנים שאנחנו עושים את זה ברמה המקצוענית ביותר"

על סלע הצעיר, כרוכב אופנוע, מוטלות הן מלאכת הרכיבה עצמה במגוון שטחים – החל בשבילים זרועי סלעים ועד דיונות ענק, והן מלאכת הרכיבה. סלע רכב על אופנוע ק.ט.מ 450 המוסב למירוצי ראלי, הפגין דומיננטיות לאורך כל המירוץ כאשר מתוך 12 פרקי המירוץ הוא מסיים חמישה מהם במקום הראשון, חמישה מהם במקום השני ופעם אחת במקום ה-17.

בסיום המירוץ, מעבר לזמן הכולל הטוב ביותר, מרשים לא פחות היה הפער מהמקום השני – כמעט 50 דקות.

חברות לצד תחרות

לאורך המירוץ התפתחה תחרות וחברות אמיצה בין סלע למתחרה הנורבגי פול אנדראס, שנחשב לאחד המנוסים ואף הוכרז לפני המירוץ כפייבוריט לניצחון. אחד מרגעי השיא של קרב הענקים בין השניים היה בקטע הדירוג השמיני כאשר לסלע נגמר הדלק, ואנדראס היה זה שעצר והעביר לו כמה ליטרים של בנזין כדי שיוכל להגיע לקו הסיום – התנהגות ספורטיבית נדירה וראויה לציון.

gev3
צילום: באדיבות משפחת סלע

במשך דקות ארוכות עמדו אוהדים ומשפחות של מספר רוכבים ומחאו כפיים להישג של הרוכב הישראלי שהפך להפתעה ולשם המדובר ביותר העולם הרוכבים הבינלאומי. סלע היה נרגש בסיום: "זאת הרגשה מדהימה. לא ציפיתי לזכות, אבל אני שמח שזה קרה. לזכות במירוץ כל כך יוקרתי אחרי שבועיים מפרכים כאשר לא האמנתי אפילו שאגיע לקו הסיום. הייתה התרגשות מאוד גדולה מצידי ומצד ההורים שלי".

מה הוביל אותך לניצחון הגדול?
"אני חושב שהצלחתי לרכב מהר ולא פחות מזה הצלחתי לנווט בצורה טובה. אם אתה מנווט מהר, יותר קל לך להתקדם וזה מביא את הניצחון".

ספר קצת על עצמך. מתי התחלת לרכב?
"התחלתי בזה עם שני האחים הקטנים שלי בגיל 5. כבר אז יצאנו לטייל ואהבנו לנווט ממקום למקום. בגיל 13 התחלנו להתאמן במרכז האופנועים הישראלי ומאז, כבר חמש שנים שאנחנו עושים את זה ברמה המקצוענית ביותר".

איך היו ההכנות לתחרות הזאת?
"במשך כל השנה השתתפתי במספר מירוצים קטנים ויותר קצרים בעיקר כדי להשתפר בניווט וממאי עשיתי ארבעה מירוצים חשובים. חודש לפני התחרות נסעתי למרוקו, שם עשיתי הכנה עם האופנוע עימו השתתפתי בתחרות וזאת הייתה החזרה הגנרלית שלי לתחרות הזאת".

גב-סלע-עם-הגביע
צילום: באדיבות משפחת סלע

צריך להבין שניווט באמצע המדבר, בו אין אף אחד ואין שבילים מוגדרים, מביא את רוב ההצלחה. כל המטרה זה להיות מרוכז ולא לאבד את הדרך וכך מגיעים להישגים. אני שמח שזה היה לצידי בתחרות הזאת"

לפי דבריך, הניווט חשוב כאן לא פחות מהרכיבה?
"אין ספק שזה נכון. צריך להבין שניווט באמצע המדבר, בו אין אף אחד ואין שבילים מוגדרים, מביא את רוב ההצלחה. כל המטרה זה להיות מרוכז ולא לאבד את הדרך וכך מגיעים להישגים. אני שמח שזה היה לצידי בתחרות הזאת".

היה רגע בתחרות הזאת שכמעט ואיבדת את הדרך?
"זה קרה לי פעם אחת. באמצע המדבר הסתכלתי מסביבי ולקח לי המון זמן למצוא את הדרך הנכונה. ברגע זה כבר עובר לך בראש 'איך אתה יוצא מפה' ואתה כבר  חושב על התחרות עצמה. חשבתי על כך שאולי אני נתקע בלי דלק, איך אני שומר על עצמי בלי דלק ומים כדי לשרוד ולקח לי זמן לחזור לעצמי".

אז מה עשית כדי לצאת משם?
"ניסיתי להיות מרוכז וחדור מוטיבציה כי זה באמת לא פשוט, אבל אני שמח שיצאתי משם והמשכתי קדימה".

gev2
צילום: באדיבות משפחת סלע

יצא לך פעם שלא סיימת תחרות כי הסתבכת?
"למזלי סיימתי את התחרויות, אבל זה קרה לרוכבים ישראליים ועברה לי בראש המחשבה על הסיפורים של אותם רוכבים".

במהלך התחרות קרה לך מקרה מיוחד, כאשר היריב הישיר שלך על המקום הראשון עזר לך עם דלק.
"נכון. הייתה טעות של המארגנים שלא תדלקו אותי כמקובל וכבר הייתי קרוב לסיום והתחלתי לנסוע לאט כי הרגשתי שאין לי מספיק דלק. ואז הוא הגיע ועזר לי כי בכל זאת, המרחק בינינו היה גדול. אבל בזכות זה ניצחתי".

מה הייתה הברכה הכי מיוחדת שקיבלת אחרי הזכייה?
"אני חושב שזה מאותו בחור נורבגי שנחשב לאחד הרוכבים המעוטרים והטובים ביותר בשנים האחרונות. הוא פירגן לי בסיום ואמר לי שהניווט שלי מצוין והוא היה מאוד מופתע מהניווט. זה היה כבוד גדול לקבל כל כך הרבה מחמאות ממישהו שנחשב לאחד הטובים בעולם".

מה המטרה הבאה?
"אני כרגע לא יודע. כנראה שזה יהיה המירוץ בדרום אמריקה בעוד מספר חודשים, שאמור להיות מירוץ אפילו יותר גדול מהתחרות האחרונה".

איך אתה מצליח לשמור על עצמך מבחינה כלכלית בספורט שלא נחשב לספורט פופולרי?
"זה באמת לא פשוט. אני משתדל בעיקר לפנות לכל מיני תומכים שמתעניינים בספורט ואוהבים רכיבה שיעזרו כמה שהם יכולים. גם משרד התרבות והספורט תומך קצת, אבל זה לא פשוט וכאן מגיע קרדיט גדול להורים שלי שמלווים אותי ותומכים בכל מה שצריך".

מה מיוחד בספורט הזה שכל כך משך אותך?
"אין משהו ספציפי שאני יכול להגיד חוץ מזה שאני פשוט מאוד אוהב לרכב. מגיל קטן אהבתי את זה וכעת זה עולה מדרגה. ככל שאני נכנס לזה יותר, אני מתאהב בזה יותר והאתגר לסיים את הרכיבה ביחד עם הניווט נותן לי דרייב להמשך".

יש מטרה להפוך את האהבה לרכיבה גם למקצוע?
"אני מאוד רוצה בזה. נכון שקשה למצוא פיתרון, אבל יש אפשרות להתפרנס מזה ואני אעשה כדי להמשיך בתהליך כמה שיותר זמן".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות