fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לא נבחרתי כדי להיות עלה תאנה"

אם תשאלו את חברת מועצת העיר נהריה  וסגנית ראש עיריית נהריה היוצאת אורנה שטרקמן מה לדעתה הכותרת, היא סבורה: 'האשה היחידה שנעמדה מול הכרישים הוותיקים בפוליטיקה המקומית'.

חדת מחשבה ובעלת עקרונות ניצבת שטרקמן בקדנציית 2018 בשורות האופוזיציה יחד עם שותפתה לסיעה, חברת מועצת העיר שרית נס- פררו.  ללא תקציב מפלגתי או גב כלכלי שטרקמן הצליחה לזכות בשני מנדטים. 4000 תושבים יצאו להצביע לסיעת הדור הבא בדיוק לפני חודש והציבו אותה במקום השלישי עם מספר הקולות למועצת העיר אחרי סיעת נהריה ביתנו.

שטרקמן יזמה קמפיין יחד עם חבריה אחרי לבטים קשים מאד ושקלה האם כדאי לה להתמודד שוב למועצת העיר ולהוכיח את כוחה האלקטורלי. היא יכלה להצטרף למועמדים לראשות העיר שהיו בוודאי מחבקים אותה, אבל היה לה ברור שהיא תוביל סיעה עצמאית בלבד.

אין זה סוד שמרבית תומכיה של שטרקמן תמכו בראש העירייה רונן מרלי וראו בהן חיבור מוצלח. אבל בפוליטיקה יש הפתעות ואיש לא האמין ששטרקמן תהיה הגברת הצעירה באופוזיציה למרות שהשיח טרום הבחירות כבר כיוון אותה לשם.

שטרקמן אשה מאד מאופקת ואולי גם מעט ביישנית. כעת היא משנה את האסטרטגיה ופותחת את הפה.  בישיבת המועצה הראשונה שהתקיימה ביום שלישי שעבר, היא הוכיחה ורבליות, עמידה על עקרונות ובעיקר חרטה על דגלה את קידומן המקצועי והפוליטי של נשים בשלטון המקומי בתפקידי מפתח.  היא הצליחה לגרום לקהל  שצפה בישיבה לזוז מהכיסא ולצקצק. היא מרוצה מאד מהחוזק שהיא משדרת, אך פחות מהשיח הרודף אותה ברשתות החברתיות.

דור ההמשך

בבחירות 2018 תומכי ראש עיריית נהריה רונן מרלי לא עשו לשטרקמן חיים קלים. שפטו והעליבו אותה בפייסבוק, טענו כי אינה ראויה לשמש נבחרת ציבור והביעו כעס ששיתפה פעולה עם ראש העירייה לשעבר ז'קי סבג.

שטרקמן הודיעה מבעוד מועד כי היא לא תצטרף לקואליציה של מרלי מאחר וכל ההסכמים הקואליציוניים נחתמו מראש ולא היה ניתן לקיים כל משא ומתן.  מרלי השיב בתגובה לטענותיה כי היא דרשה סגנות בשכר והחוזים ששותפו לציבור כבר היו חתומים מראש. סערה פרצה ברשת בעקבות הודעתה והביקורת עליה רק הלכה וגברה.

הראיון עימה נערך במלון המשפחתי 'ארנה שטרקמן' בנהריה. שטרקמן היא דור המשך שלישי למלונאים שלא נחו על נפשם והסבו את חדרי המלון לבתי אבות. נחישותה להחיות את המלון ניכר בכל פינה בשילוב של ישן מול חדש.  אז איך יכול להיות שרק את שטרקמן תוקפים? התשובה לדעתה חד משמעית: "אני אשה צעירה ונמרצת וזה לא עובר לאנשים כמו שצריך".

השיח ברשת מוכן. שטרקמן (צילום: אורנה שטרקמן)
השיח ברשת מסוכן. שטרקמן (צילום: אורנה שטרקמן)

מי את בכלל?

שטרקמן מוציאה את הסלולרי ומקריאה הודעות קשות שקיבלה לאחרונה.

"אני קוראת תגובות של אנשים והביקורת נוראית. יש 'עליהום חברתי' היוצר שנאה תהומית. עשיתי רע למישהו? באתי למשא ומתן פוליטי כשרוב התיקים כבר סגורים. אנשים כותבים: 'אורנה תבוא על ארבע לקואליציה של מרלי'.

אני רוצה לראות חבר מועצה שהתנדב כמוני במשך חמש שנים כמו בקדנציה האחרונה? תראו לי חבר מועצה אחד שעשה את מה שאני עשיתי, ואני לא הולכת להיעלם. מספסלי האופוזיציה ניתן לקדם נושאים חשובים מאד. אנחנו שתי נשים חזקות המסמלות את הדור הבא של העיר לא תועיל למרלי שדיבר בכל הקמפיין כיצד הוא רוצה להחזיר את הצעירים לנהריה, בעוד אני נלחמתי להישאר פה ואפילו ייצרתי מקורות תעסוקה במלון לתושבים. אני הצעירה שחיה פה ואוהבת את נהריה בכל ליבי. יכולתי בקלות לחיות בתל אביב, אז למה שהצעירים יגיעו לכאן? איך המסרים מתחברים למציאות? איזה מודל של צעירים או נשים מרלי הציב בקרב מקבלי החלטות?".
שטרקמן אולי כועסת אבל מציעה להתאזר בסבלנות. היא יודעת שפוליטיקה זה הדבר הכי לא יציב בשלטון המקומי.

היא ממשיכה: "לא ייתכן שבעירייה כמו נהריה מתוך שישה מקבלי שכר הבכירים בעירייה יש רק גברים, ראש עירייה, שני סגנים בשכר, מנכ"ל, ראש מטה, יועץ משפטי ואפילו לא אשה אחת. מתוך 16 ועדות רק חברת המועצה שרית מולכו תשמש כיו"ר ועדה. במועצת העיר נבחרו שבע נשים חברות מועצה, לא ייתכן שבעידן הזה נשים יהיו קישוט.

"בבחירות האחרונות ייצוג נשי במרחבים פוליטיים תפס את סדר היום המקומי, הארצי והבינלאומי – אבל אנחנו לא רק מבקשות להיבחר, אנחנו מבקשות להיות משמעותיות, לקבל תפקידים משפיעים וכן, להיות מתוגמלות על עבודתנו ולא רק לשמש כסמל – אם כך יהיה, אז לא השגנו דבר.

"ההחלטה שלי איננה אנוכית היא החלטה ערכית, חברתית ומתבקשת בעבור כל הנשים המבקשות להגיע לקדמת הבמה ולהשפיע. חמש שנים התנדבתי במועצה, קידמתי מיזמים הובלתי פרויקטים. תמיד אמשיך להתנדב למען הקהילה – זו הייתה דרכי ותהיה. אבל זה לא סותר את העובדה שעשיתי די כדי להשתלב בתפקיד פוליטי משמעותי בשכר. אני וכל שאר הנשים שבאמת רוצות לשנות את הייצוג שלנו בחברה. על זה אני מקבלת תמיכה מציבור בעיר".

ישנן בנות

הסיפור  המשפחתי של שטרקמן שזור בהיסטוריה של נהריה. לפני שלושה שבועות חגגה יום הולדת 36. בסטטוס הפרטי היא רווקה שמסבירה שתמצא את האחד שיקבל את הקריירה אליה היא שואפת אבל בוחרת לצטט את סבתה התימניה שאמרה לה כי; "בחיים אין קיצורי דרך".

שטרקמן היא ביתם הבכורה של מיקי וחנה ואחות בכורה מארבע בנות. אביה נפטר כשהייתה בת 18. מאז אמה ואחיותיה מנהלות את המלון המשפחתי. הסיפור של מלון ארנה משתלב היטב בכמיהה של שטרקמן לקבל תפקיד חשוב ומהותי בפוליטיקה המקומית.
בסוף שנות ה-30 במסגרת עידוד קניית חלוקת משק רכש ד"ר אלויס שטרקמן קרקע בנהריה במחיר של שלוש משכורות חודשיות דאז. הקרקע עמדה דוממת עד סוף שנות ה-50 אז התפנה אלויס לבנות עליה שני בתים, לו ולאשתו שרלוטה בנה בית והאחר לאחותה התאומה ארנה.

אלויס לא תיאר לעצמו את שעתידה ארנה להפוך מביתו. שינוי שיהווה את מקור פרנסתה המכובד של משפחת שטרקמן לדורות שלמים. באחת השנים נאלץ ד"ר שטרקמן לעזוב לאמריקה יחד עם אשתו ובנו מיקי. באותם השנים נהריה התפתחה והפכה לעיר תיירות תוססת וצעירה, ארנה אשר נותרה עם הבית הריק ניצלה את בואם של התיירים מרחבי הארץ  והחלה להשכירו לפרנסתה.

עם שוב המשפחה מאמריקה שופץ המבנה והוסב ל"בית ארנה". ארנה יחד עם אחותה שרלוטה ניהלו את המקום כמה שנים, לאחר מכן נפטרה שרלוטה ומיקי בן ה- 20  נטל על עצמו את הניהול אשר הכניס בו "רוח צעירה" והשקיע את כל הונו.

אופיו המיוחד של מיקי, חוש ההומור שלו ואמונתו כי "האדם טוב מייסודו" קנו לו בכל שנה מבקרים רבים ביניהם תיירים מהארץ ומהעולם, אנשי עסקים, קבוצות ספורט וכן חברים ומשפחה שתמיד מצאו פינה חמה וטובה במעונו ומקור פועלו.  מיקי שהיה כדורגלן נלהב בהפועל נהריה ולאחר שנים בבית"ר נהריה, תמיד אהב לארח קבוצות ספורט.  כמו כן תמיד ייזכר המלון כעוגן הרשמי של אנשי האו"ם אשר פקדו את נהריה באותם השנים ואף נהגו לחזור ולשהות בו בכל פעם שחזרו לאזור.

בשנת 1982 התחתן מיקי עם חנה ומיד לאחר מכן נפטרה ארנה. השניים מינפו את פרויקט חייהם שהפך במהרה למלון מטופח וייחודי בעיר: מלון ארנה. במלון גידלו משפחה לתפארת ארבע  צאצאיות, דור שלישי, אשר למדו לאורך השנים כיצד לשמר את קסמו של המלון הוותיק.

בשנת 2001 נפטר מיקי לאחר מלחמה ארוכה במחלת הסרטן. הוא השאיר את ניהול המלון בידיהן של אשתו חנה וארבע בנותיו אשר מקפידות ללכת בדרך שהנחיל להן. בשיתוף פעולה ומאמץ משפחתי אדיר בנות שטרקמן מנהלות ביד רמה מלון בצפון.

שטרקמן:"עבדתי במלון מגיל 15 אבל מיציתי את התפקיד שלי כי הבנתי שיש לי יכולות גדולות יותר.  כשאבי נפטר חיינו השתנו ונאלצתי להתבגר מאד מהר. בשנת 2010 הבנתי שהמלון לא יכול להמשיך במתכונת שלו והוא חייב שיפוץ וזה מקור הפרנסה שלנו.  היינו צריכים להשקיע כסף בימים של דעיכה בתיירות. אחרי הרבה ישיבות ובכי החלטנו לצאת לדרך וקבעתי פגישות עם כל בעלי הרשתות המובילים במלונאות בארץ, אבל אז הבנתי שנהריה בכלל לא על סדר היום. המשכנו את המלון לבד וכיום אנו מעסיקים 30 עובדים. ההשקעה הייתה בשני שלבים והקולגות שלי אמרו שאני משוגעת להשקיע כסף במלון בנהריה. אבל זה היה בית הספר של החיים כי האמנתי בדרך. היום המלון הוא בדירוג הכי גבוה שיש בבוקינג וזכה בדירוג של עשרת המלונות הקטנים הטובים בישראל. התיירות היא בליבי".

שטרקמן  החלה את הקריירה הפוליטית שלה לפני חמש שנים בסיעת הצעירים יחד עם חבר מועצת העיר אור כהן. "בזמנו הייתי עסוקה בהקמת המלון  אבל הרגשתי שאני צריכה להיות מחוברת לעיר. הקמפיין של הצעירים היה מאד מוצלח והביא להשיג אדיר בקולות. כבר בתחילת הדרך הדעות שלנו היו חלוקות מאד. ערכנו הסכם קואליציוני עם סבג על סגנות בתואר לכל הקדנציה ברוטציה שווה.  אור היה סגן במשך שנתיים וחצי אך חודש לפני המינוי שלי הוא החליט להתפטר. למה לא עשה זאת שנה קודם לכן?  אני תוהה האם לא ניסה לטרפד את הסגנות שלי בלחץ של מעבר לאופוזיציה, אך החלטתי להישאר נאמנה לדרך ולא לזגזג והייתה לי יד חופשית לעשייה. כהן באמת לא מעניין אותי. מישהו ראה אותו בשנתיים וחצי האחרונות? איפה הוא היה? באופוזיציה השפיע?  מה הוא עשה?

"אני מייצגת דור חדש שמאמין בפוליטיקה נקייה מאד. אני נשענת על היסוד שאחרי הבחירות סוגרים הסכמים קואליציוניים, לפי התוצאות. תושבי נהריה רצו שינוי והוכיחו זאת בקלפי ובחרו במרלי ואני מברכת אותו על כך. המהלכים שהוא עשה הובילו אותו לניצחון וזו הייתה מלחמה. יחד עם זאת יש את היום שאחרי הבחירות ואני הוכחתי את כוחי הפוליטי בקלפי.  זה לא הגיע סתם כך, אלא בעבודה קשה מאד. בקדנציה הקודמת: הקמתי את מרכז הצעירים, מלגות לסטודנטים, חיזוק החינוך הבלתי פורמלי, הרצאות ואירועים, השקתי פסטיבל אקולוגי, חיזקתי את הקשר עם הימייה בנהריה ומשפחות צעירות. הוכחתי את עשייתי הציבורית ואני מייצגת דור חדש שלא מאמין בדילים שנסגרים לפני הבחירות האם זו פוליטיקה חדשה?".

היינו מאד קרובים. שטרקמן ברקע תמונת אביה (צילום: אדריאן הרבשטיין)
היינו מאד קרובים. שטרקמן וברקע תמונת אביה מיקי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

בראיון שנערך עם סבג לפני חודש בצפון-1 הוא אמר שרואה אותך כמו בת.

"קראתי את דבריו והתקשרתי ימים לאחר הבחירות לשאול לשלומו וביקרתי אותו בלשכה.  אני מודה שלא היה קל לעבוד איתו, אבל היה לי מרחב פעולה. הצלחתי למרות הקושי, איפה שכולם התייאשו כן ליצור פרויקטים למען נהריה. מרלי הוא לא סבג, הוא צעיר עם אג'נדה רעננה וחדשנות והממשקים שלנו דומים והתחושה שמנסים להעניש אותי על זה שלא הבעתי בו תמיכה. לא נבחרתי כדי להיות עלה תאנה".

אולי זאת הייתה הטעות שלך?

"לא נפגשתי עם מועמדים לפני הבחירות כי אמרתי שאנהל משא ומתן עם מי שייבחר. בקרב הציבור היה שיח שאני אשב בכל קואליציה, אבל זה רק בתנאי שנקבל זכויות. הציבור שבחר בי הצביע גם למרלי, כלומר הוא רצה לראות אותנו יחד.

"בערב הבחירות התקשרתי ובירכתי את מרלי על זכייתו. ימים לאחר מכן דיברנו שוב והמסר היה שאני מגיעה לתפקיד משמעותי עם ניסיון. אחרי הבחירות נפגשנו פעמיים, אלה היו שיחות ענייניות כי מרלי לא הגיע עם שום הצעה, לא היו לו כוונות אמיתיות.  מעל גלי האתר בראיון ברדיו בשבוע שעבר שמעתי שהוא הציע לי את תיק התיירות. זו מלכודת דבש, כי אין בוועדה הזאת כל משאבים. זה תיק שלא נגעו בו 30 שנה וזו משרה מלאה.  אני מרגישה גם בניגוד עניינים כבעלת מלון בנהריה, הדבר הראשון שישלפו לי זה ניגוד עניינים. לפני חמש שנים הגיעו תיירות ממיאמי במסגרת מיזם ערים תאומות, אז התקשר אליי כתב ושאל ה'אם הן ישנות במלון שלי'?.  לכן החלטתי שאני לא ממשיכה בניהול המלון והשרביט עברה לאחותי.  הקמתי עסק לייעוץ מלונאי לעסקי תיירות בגליל. העשייה הציבורית גדלה גם על חשבון החיים האישיים. אנשים הם צרי עין כי אני התנדבתי כל כך הרבה למען הקהילה והיד של התושבים קלה על המקלדת ואת האתגר של תיק תיירות צריך למלא במסגרת משמעותית של עשייה מתוגמלת".

קליקה גברית

שטרקמן בלטה בישיבת מועצת העיר כשאמרה כי שבע נשים נבחרו למועצת העיר בנהריה, אך הנשים נשארו מתנדבות.

"אפילו שרית מולכו שעשייתה מבורכת היא רק סגנית בתואר. זה נראה תקין? לא באתי לסדר ג'וב אלא לקבל תפקיד משמעותי ורק באמצעות סגנות ניתן לעשות את זה. הצעתי למרלי סגנות ברוטציה והוא סירב. אני חושבת שהוא לא לוקח אותי ברצינות הראויה וזה משפיע על השיח בעיר. אם גולשים כותבים לי 'מי את בכלל'?  מה שהוצע לי לא מבטא את הנשקף מהקלפי.

"אני חברה בעמותת כן לנשים ורק 13 אחוז מהנשים במדינה הן חברות מועצה.  אני רואה בעבודה שלי שליחות בתוך קליקה מאד גברית.  מעבר לזה שמחקרים מראים שנשים הרבה יותר יעילות מגברים. איך יכול להיות שכל הנשים הן מנהלות בתי ספר, אבל מנהלות מחלקות אגף חינוך יש אולי 20 אחוז?

"לכן אני אהיה בישיבות ויקדם את הנושא. אני שמחה מאד שהשיח סביבי חזק. כי נשים וצדק? לא הולך בנהריה ולפעמים צריך לנהל מלחמה, גם אם לא כולם רואים אותה היא נכונה בעיני. אני מודה שקשה לי מאד שלא הצלחנו להתחבר ואני באמת מאמינה שיש לו כוונות טובות לעשייה".

על מה את מצטערת?

"שלא חתמתי על הסכם עודפים. יכולתי אולי לזכות במנדט נוסף.  ניהלתי קמפיין טוב שמדבר על ערכים וזה בעיקר מהחינוך שקיבלתי מהבית ואני נתתי לציבור את הכבוד לבחור מי יהיה ראש העיר שלו. כשהגיע אליי צעיר בן 17 ואמר לי 'תגידי לי במי לבחור', סירבתי.  אלו דפוסים ישנים מאד ואני גם לא נביאה.  למה לדימה אפשטיין סולחים על נאמנותו לקואליציה של סבג, כשאני זו שהייתי שם בהתנדבות? אם אנשים יהיו חדי עין יגלו שבישיבות מסוימות לא הופעתי ולא הצבעתי וזה היה מכוון.

"לסגור דילים זו פוליטיקה ישנה מאד ובי אין שום תמימות. אופוזיציה זה קול חשוב ואנחנו נהיה שם. אני מאמינה מאד בשרית נס- פררו מספר שתיים בסיעה שלי ושותפים נוספים כמו: ליאור פרל, מספר שלוש בסיעה ויחד נלמד את העבודה.  אני לא קשה להשגה כמו שמנסים לצייר, כי גם בשקט שלי אפשר להשיג דברים. אבא שלי תמיד אמר לי: 'אורנה, העיקר שתהיי בן אדם'. לפי המשפט הזה אני חיה".

תגובות:

כהן מסר: "שטרקמן חשה תסכול רב מכך שלא קיבלה את הסגנות בשכר ולכן היא מתפתלת עם השקרים והסיפורים שהיא מספרת לעצמה.
אורנה ישבה לצידי בישיבת המועצה וכאשר התפטרנו עשינו זאת יחד בהחלטה משותפת שנלקחה עם שאר חברי הסיעה.
(ישיבת מועצה, 5 באפריל 2016) חודש לאחר מכן, ולאחר אי יכולת ליצור קשר עם שטרקמן אשר ירדה למחתרת באותה התקופה, גילינו כי היא עברה להיות שותפה של ז׳קי סבג.
איחלנו לה בהצלחה והמשכנו בדרכנו. אז מי הזגזגן? הציבור יחליט. עניין העשייה שלי, התוצאות מדברות בעד עצמן- הקמת מרכז הצעירים, הקמת מירוץ נהריה, מלגות לסטודנטים וזה רק קצה הקרחון. אמשיך לפעול לטובת העיר מהסיבה הפשוטה שאני כאן בשביל התושבים ולא בשביל אינטרס אישי צר וציני כשל שטרקמן".

מעיריית נהריה נמסר: "דבריה של חברת המועצה שטרקמן על כך שראש העיר "מעניש", כביכול, את מי שלא הצטרף אליו לפני הבחירות הם שקר. לגופו של עניין, יש לא מעט תיקים שראש העיר מוכן לתת לה בשמחה לצורך שיתוף פעולה וקידום העיר, ולאו דווקא תיק התיירות. מרלי פנה לפני שנה מספר פעמים על מנת להיפגש ובכל פעם סירבה גב' שטרקמן בטענות שונות ומשונות. יש גבול לשקרים ולפוליטיקה קטנה, זולה ומכוערת. על הציבור לדעת שגב' שטרקמן היא היחידה שהציבה את תפקיד סגן ראש העיר בשכר כתנאי להצטרפות לקואליציה – תנאי שאיננו מקובל על ראש העיר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות