fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לא באתי לשנות, באתי להמשיך"

ד"ר סער הראל, המנהל החדש של מחוז חיפה של משרד החינוך, רואה את המערכת משני צידיה: מהצד המקצועי ומהצד ההורי, שכן הוא אב לילדים שעדיין בבית הספר. "אני מכיר את הדינמיקה המקצועית אבל גם ההורית שלי, וזה משהו שמאפשר לי רלוונטיות"
חשיבה יזמית ואומץ ניהולי. ד"ר הראל (צילום: משרד החינוך)

ד"ר סער הראל נכנס לתפקידו כמנהל מחוז חיפה של משרד החינוך, באמצע שנת הלימודים שעברה, לאחר שקודמתו בתפקיד, ד"ר רחל מתוקי, הלכה לעולמה. את שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה הוא יתחיל כשהוא חמוש בחזון ותפישה חינוכית משלו.

"התפישה המהותית שלי בחינוך היא להסתכל כל הזמן על הרצפים השונים, כשהדבר המהותי ביותר שאפשר להגיד הוא שכל הזמן צריך לטייב את המערכת לטובת הילדים", אומר ד"ר הראל, "לבנות תוכנית חינוכית טובה, לדאוג לכוח האדם, למורים ומנהלים מצוינים, אנשי חינוך שמתמקצעים כל הזמן ועסוקים בתפישה מהותית להבנת הצרכים של הילד, להגיע למיצוי הכישורים שלו ולהוביל אותו להישגים. עלינו להתמקד משמעותית במנהלים, כמי שמובילים את המערכות החינוכיות בכלל, מנהלים בחינוך שנדרשים גם לחשיבה יזמית ואומץ ניהולי, אבל בעיקר לאג'נדה חינוכית שרואה הישגים ומצוינות, אבל גם רגישות ומחויבות חברתית והכלה של צוות".

לדבריו, הראייה המשלימה רואה את הצוות החינוכי, אבל מצד שני גם את ההורים, כחלק אינטגרלי מהמערכת, את החלק של הרשויות המקומיות ואת הצורך בהבנה משותפת של אותה המטרה שיש, והיא לבנות מערכת חינוכית משובחת לילדים שלנו במחוז.

חשיבה יזמית ואומץ ניהולי. ד"ר הראל (צילום: משרד החינוך)
חשיבה יזמית ואומץ ניהולי. ד"ר הראל (צילום: משרד החינוך)

"עוגן נוסף הוא עבודת המחוז עצמו, כמי שמנגיש שירותים מינהליים בצורה מיטבית, מי שעושה עבודה רגולטיבית פיקוחית", אומר ד"ר הראל, "כל אלה משתלבים האחד בשני, ובסופו של דבר המהות שלהם היא התבוננות אל הילד, אל בית הספר, אל הכיתה, המשפחה וההורים, כדי ליצור מערכת שצריכה כל הזמן להתעדכן, להישאר רלוונטית ולחזק היבטים של כישורים חברתיים ותפישות חברתיות יחד עם הישגים לימודיים. גם הישג וגם למידה הם ערך, וצריך להפוך אותם לרלוונטיים, משמעותיים ומעניינים וכאלה שהמורים יודעים לעשות בצורה הטובה ביותר".

לדבריו, אחריות המערכת לכלל תלמידיה, צריכה להתייחס גם לתלמידים החזקים, אבל על כל הרצף עד לילדים בסיכון. "אנחנו מחויבים לרגישות רב תרבותית, הבנת ההטרוגניות בתוך המחוז, שכולל תלמידים מהמגזר הממלכתי-יהודי ועד למגזר הבדואי, ערבי, חרדי, על כל גוני הקשת, וזה מחייב הדהוד הצרכים והמענים המותאמים בהקשר הזה. זה שזור גם ברצף היום, כי המחוז עסוק ברצף ההישגים אבל גם הבנת החינוך הבלתי פורמאלית וניסיון להכניס הכל לקפסולה אחת שרואה את התפישה החינוכית של המחוז".

הוא בסך הכל בן 44, וילדיו עדיין לומדים במערכת החינוך, מה שמאפשר לו לראות את המערכת משני חלקיה. "בחוויה הסובייקטיבית, החוויה היא של רלוונטיות, כי יש לי ילדים בגילאים האלה, אני מכיר את הדינמיקה המקצועית אבל גם ההורית שלי, וזה משהו שמאפשר לי רלוונטיות. מצד שני, גם מורים ותיקים הם הרבה פעמים עם רלוונטיות טובה, ודווקא ההטרוגניות היא בריאה וטובה. ילדים צריכים לראות במערכת מגוון של מורים, צעירים וותיקים, ולא תמיד זה מותאם. לעיתים יש מורה ותיק עם ראייה צעירה ומורה צעיר עם ראייה ותיקה, אני לא בטוח שהגיל הוא האישיו. הרבה פעמים זו האישיות של המורה והיכולת שלו להרגיש רלוונטי.

"חשוב להגיד שיש לנו מחוז טוב ותמיד אפשר וצריך להשתפר ולשפר, יש הרבה נקודות חולשה וחוזקה, אבל בגדול זה מקום טוב. לא באתי לשנות, באתי להמשיך, יש פה דברים טובים ולהמשיך זה לא פחות חשוב, להמשכיות של דברים טובים יש חשיבות גדולה ויש פה לא מעט".

השנה קיים בעיקר הרצון במחוז חיפה של משרד החינוך להכניס רוח שנוגעת ליוזמות, לגמישות מחשבתית, למנהלים חדשים שנכנסים למערכת, מקום שמסתכל על בתי הספר ורוצה לפתח אצלם מרחב אוטונומי שמתאים לילדים שנמצאים בבתי הספר, להיות מחוז מאפשר. "זה לא מהלך פשוט, זה אומר להאציל סמכויות, לבנות שדרה, שבה אתה יודע להגיד מהו מרחב פתוח לגמרי ומה בכל זאת מחייב בקרה. תמיד יש מתח אינהרנטי, ובכל זאת אני רוצה להעביר רוח שפתוחה יותר ליוזמות ובונה מחוז שמצמיח מנהלים ואת אנשי הצוות שלו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות