fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: למרות ההבטחות תאגיד המים לא הקים מערכת קריאה מרחוק של שעוני מים

המערכת החדשה מזהה תקלות ונזילות מים בזמן אמת לא הוקמה בכרמיאל כפי שהובטח בשל בעיות תקציב וגרעון של תאגיד עין כרמים
נזילות בלי סוף רחוב התאנה בכרמיאל (צילום: אלכס הובר)
נזילות בלי סוף רחוב התאנה בכרמיאל (צילום: אלכס הובר)

סטטוס שפרסמה תושבת כרמיאל בפייסבוק על תאגיד עין כרמים בכרמיאל, העלה את חמתם של הגולשים.  בסטטוס נכתב כי תאגיד המים גילה באופן פתאומי חריגה בצריכת המים בעקבות נזילה בבניין ברחוב  התאנה בשכונת האיריסים. בבת אחת עשרות גולשים רשמו אף הם כי גם בחשבונות שהתקבלו בביתם דווח על חריגה פתאומית בצריכת המים.

בהודעה נכתב: “רציתי לשתף אתכם במה שנראה בעיני כשערורייה שקשורה לעין כרמים. אני גרה בשכונת האיריסים, אתמול מתברר שכל הבניינים קיבלו התראה על כך שיש נזילה בבניין שלהם ולכן ישלמו יותר… לא ייתכן שבכל הבניינים יש להם ‘נזילה משותפת”.

מבדיקה שערכה אותה תושבת עולה כי גם הדיירים בבניינים הסמוכים קיבלו הודעות דומות על חריגה בצריכת המים.  אותה דיירת  מתארת כי תמוה בעיניה כי כל השכונה סובלת מחריגת מים כשרק בבניין אחד  התגלה נזילה. עוד נאמר כי על תאגיד עין כרמים לקחת אחריות בנושא.  יצוין כי צפון 1- כרמיאל  סיקר בעבר תלונות  נוספות של דיירים על הודעות חריגות על נזילות. עיקר הטענות היו על דיווח הנזילות רק במעמד קבלת חשבון המים. אחת הדרישות היא לדווח בשעת אמת על נזילות מים ולא להמתין לחשבונות המים שנשלחים אחת לחודשיים ובכך למגר את הנזילה בזמן אמת.

מתברר כי  בתאגידי המים יש פתרון, רק שהוא לא נמצא בכרמיאל. מנכ"ל התאגיד עוזי אגוז מסביר כי בתאגידי מים יש מערכת מערכת  קריאה מרחוק של שעוני מים (קר"מ, ע.ר.ה) בזמן אמת, כולל: איתור נזילה והודעה במיידי לצרכנים. בכרמיאל מערכת זו לא הותקנה מפאת חוסר תקציב. מתברר כי ביולי 2012 הודיע תאגיד עין כרמים על  הקמת מערכת זו בהשקעה של 10 מיליון שקלים.

אגוז: "רק לחלק מתאגידי המים בישראל יש קר"מ. חוק תאגידי המים בישראל אינו מחייב התקנת מערכות כאלו, אלא מחייב כל חודשיים לבצע קריאה בפועל ולהעביר חשבונות לצרכנים בדואר בקריאה ידנית. אנחנו עושים הכל כדי לשפר את השירות לצערי התאגיד הזה לא יכול כי עד עכשיו הוא ניזון רק מתקבולים ממכירת מים, תאגידים אחרים יש להם עוד הכנסות, לנו אין את זה. אנחנו תאגיד צעיר ללא הכנסות נוספות. כדי לבצע פעולות נוספות לקחנו הלוואות בסך 15 מיליון שקלים מבנקים ולכן אין לנו עוד יכולות. לכן סיימנו את 2015 בגרעון של 1.3 מיליון שקלים.

הקר"מ היא שאיפה רצינית, לא רק של התושבים אלא גם שלנו בתאגיד. התהליך של קריאות מדי המים נעשה על פי הכללים של רשות המים. אנחנו צריכים ללכת רק אחת לחודשיים לקריאת מונה. התהליך של קריאת מוני המים מתחיל בחודש אי זוגי, ומסתיים כעבור חמישה שבועות, אז עובר עיבוד ורק אז אנחנו יודעים מהו היקף צריכת המים של כל צרכן".

יש גרעון עוזי אגוז בישיבת מועצה העיר האחרונה
יש גרעון. אגוז בישיבת מועצה העיר האחרונה צילום: עליזה רוזן)

מדוע לא הוקם הקר"מ כפי שהובטח?

אגוז: "בשל מצב הכספי של התאגיד, החליט דירקטוריון החברה בשנת 2015 לעכב את המשך הקמת המערכת בשל קשים תקציביים. אנו עושים כל מאמץ לחדש את המשך ההקמה בשנה הנוכחית. אנחנו ברווח מצטבר של כארבעה מיליון שקלים, למרות הגרעון של כשני מיליון שקלים . בניגוד לתאגידים אחרים, להם יש בארות והכנסות מהיטלי פיתוח, לתאגיד עין כרמים אין לצערי.  לפני כשנה התחלנו לקבל טפטוף של תקבולים מדמי הקמה של השכונות החדשות".

עוד ציין אגוז כי תאגיד עין כרמים החל לקבל רק לאחרונה בטפטופים, כהגדרתו ,  היטלי פיתוח בזכות הבניה של השכונות החדשות, בעבר כספים אלו הועברו לעיריית כרמיאל , לפי דבריו, למרות שהתאגיד ביצע את הפיתוח, זאת בהתאם להחלטת רשות המים. כמו כן התאגיד בחר להשקיע בחיבור לקהילה בפרויקט לתלמידי כיתות ד' כ- 40 אלף שקלים, לצורך היכרות עם תאגיד המים.

מדוברות תאגיד עין כרמים נמסר בתגובה: "עין כרמים, תאגיד המים והביוב של העיר כרמיאל, מתנהל מאז הקמתו ועד היום בצורה יעילה, במסגרת המגבלות החלות עליו ובהתאם לאמות המידה אשר מוכתבות על ידי רשות המים והביוב. תאגיד עין כרמים סיים את שנת הכספים 2015 בגרעון של כ-1.3 מיליון שקלים.  התאגיד נמצא בעודף כספי מצטבר מיום הקמתו בסך של 3.5 מיליון שקלים לאחר גרעון 2015. בנושא התקנת מוני מים לקריאה מרחוק, החליט דירקטוריון החברה  בשנת 2015 לעכב את המשך הקמת המערכת בשל קשים תקציביים. אנו עושים כל מאמץ לחדש את המשך ההקמה בשנה הנוכחית.  התאגיד ימשיך לפעול לרווחת התושבים, תוך שאיפה מתמדת להעלאת השירות לתושבים.

תגובת עיריית כרמיאל: "עיריית כרמיאל גבתה תשלומים רק על פי חוק. כל התקבולים שהגיעו לתאגיד על פי חוק הועברו במלואם".

נזילות בלי סוף רחוב התאנה בכרמיאל (צילום: אלכס הובר)
נזילות בלי סוף רחוב התאנה בכרמיאל (צילום: אלכס הובר)

עלייה של 50 אחוז בהתחייבויות שכר עובדים

בישיבת מועצת העיר שנערכה לאחרונה סקר אגוז  את המאזן הכספי של התאגיד, ממנו עולה כי בשנת 2014 סיים התאגיד בגרעון שנתי  של 552 אלף שקלים . בשנת 2015 עלה הגרעון  המצטבר ל-1.3 מיליון שקלים. פועל יוצא מכך הוא גידול שלילי ביתרות מזומנים בעוד שני מיליון שקלים. למרות הגירעונות  נובע מן הדו"ח עלייה של 50 אחוז  בהתחייבויות שכר עובדים. עוד עולה מהדו"ח הכספי כי קיים חוב לא מדווח על סך 2.344 מיליוני שקלים, בגין מחלוקת כספית עם מקורות. לתאגיד הלוואות בגובה של כ -27 מיליון שקלים מתוכם 14 לבנקים והיתרה לעירייה. הרכוש הקבוע של התאגיד(הנכסים) ירדו ב 9 מיליון שקלים לעומת 2014. בעיקר בשל ירידה חדה ביתרת מזומנים שיוצרת בעיה של תזרים מזומנים לא פשוט בתאגיד, שסיים את שנת 2015 בקיטון ביתרת המזומנים של 25 אחוזים. כך נוצר מצב שב2015 גם ההשקעה בתשתיות ירדה ופחתה בעשרות אחוזים לעומת 2014.

תגובת התאגיד לעניין הדו"ח הכספי: בשנים האחרונות הרשות הממשלתית למים וביוב ערכה תיקונים לרפורמת התעריפים אשר באו לידי ביטוי בהוזלה מהותית של התעריפים לצרכנים. כך בשנת 2015 הוזלו תעריפי המים והביוב בשיעור של 10 אחוזים, יחד עם זאת תעריפי רכישת המים שמשלם התאגיד לחברת מקורות לא הוזלו באותה מידה ומכך נובע פער של 1.2 מיליון שקלים.

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות