fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ככה נראים חיי אישה במקום הנמוך ביותר

משתתפות הסדרה "נשות ההרמון" לובשות את בגדי המותג YOTSROT. צילום: עידו איז’ק ואבי ולדמן
משתתפות הסדרה "נשות ההרמון" לובשות את בגדי המותג YOTSROT. צילום: עידו איז’ק ואבי ולדמן

שתי נשים שעסקו בזנות ונחלצו הודות לתמיכת עמותת "הופכות את היוצרות" הגיעו לחדרה לספר את סיפוריהן האישיים הקשים ומעוררי ההשראה.

"אני מרגישה שנולדתי מחדש"

ד' נכנסה למעגל הזנות בגיל 21. את סיפורה היא מגוללת בפתיחות ובכנות, כשחיוך של ניצחון על פניה. "הגעתי למקצוע כי ראיתי כמה חברות שהצליחו להתפרנס יפה והחלטתי לנסות, אבל זנות היא כמו מגנט וזה מאד קשה לצאת ממנה. היו פעמים שניסיתי לעשות את זה בעצמי, עבדתי בקבלה במכון ליווי, אבל מהר מאד הבנתי שאני בעצם מסרסרת בנשים ולא הייתי מוכנה לקחת חלק בזה. ניסיתי לעבוד גם במקומות עבודה רגילים, תמיד היה מישהו שזיהה אותי וברגע שהמעסיקים גילו, פוטרתי מיד. אף אחד לא רוצה להעסיק אישה שעבדה בזנות, חלקם הגדול גם לא מוכן להעסיק אישה טרנסג'נדרית."

כשד' מספרת לקהל הנשים על היותה אישה טרנסג'נדרית, שעברה ניתוח לשינוי מין בסוף שנות ה-80, היא מפתיעה את קהל הנשים. "כבר מגיל מאד צעיר אני אישה בראש שלי. ידעתי מגיל 3 שנולדתי לגוף לא נכון. אף פעם לא הייתי בארון, אני מרגישה שהמדינה, שלא מוכנה לקבל אותי, היא נמצאת בארון. אמא שלי ליוותה אותי בכל התהליך וישבה לידי בבית החולים בכל משך ההחלמה שלי, אבל עם המשפחה שלי אני לא מדברת על הנושא, גם לא על הזנות".

משתתפות הסדרה "נשות ההרמון" לובשות את בגדי המותג YOTSROT. צילום: עידו איז’ק ואבי ולדמן
משתתפות הסדרה "נשות ההרמון" לובשות את בגדי המותג YOTSROT. צילום: עידו איז’ק ואבי ולדמן

היא מספרת על מצבן העגום של הנשים וכיצד רבות מהן מגיעות לזנות. "בקרב הטרנסיות יש אחוז מאד גבוה של זנות. אנחנו הדבר הכי נמוך במערכת. לא מסכימים להעסיק אותנו במקומות עבודה רבים, החברה לא מקבלת אותנו ובמקרים רבים, המשפחה והחברים מתרחקים. רבות בורחות לזנות, כי מבחינתן האפשרויות העומדות בפניהן הן זנות או התאבדות.

"בדרך כלל הטרנסיות, בייחוד אלה שעוד לא עברו ניתוח לשינוי מין, מרוויחות יותר כסף מכל אישה ביולוגית שעובדות בזנות. עבור לקוחות, מדובר בסוג של פנטזיה, כך הם מגשימים אותה. אבל כל הכסף הזה הוא פיקציה, הכל מתבזבז, בין אם זה על אלכוהול או סמים, שכר דירה גבוה שבדרך כלל דורשים מנשים שעובדות בזנות, או במקרה שלי, מותגים יקרים של בגדים, נעליים ואיפור, עליהם בזבזתי את כל הכסף שהרווחתי, בניסיון לפצות את עצמי. בכלל, כשמדברים על רווח בזנות, היחידים שמרוויחים אלה הלקוחות".

אחרי 30 שנים החליטה ד' שהיא מוכרחה לשים לזה סוף. "כשהגעתי לגיל 50 הבנתי שאני כבר בגיל שלא מתאים לצאת ולעבוד בכביש, ואם לא עכשיו אז אני לא יודעת איך ומתי אצליח לצאת משם. ידעתי שאני זקוקה לעזרה ושמעתי על 'הופכות את היוצרות' מחברות למקצוע. כשהלכתי לשם, פגשתי את לילך, שהיא פשוט מלאכית, ואת כל הצוות המדהים. בהתחלה הייתי סקפטית לגבי היכולת שלהן לעזור לי, לא לקחתי את העניין ברצינות. אבל היום אני כבר שנה בתוך התהליך ואני מרגישה שנולדתי מחדש. היום אני מנסה כל הזמן לשכנע חברות שלי שעדיין במקצוע להגיע לעמותה ולקבל את העזרה שהן זקוקות כדי לצאת מחיי הסבל האלה".

"הרגשתי שאני סמרטוט, הייתי מתה מבפנים"

ל', בת גילה של ד', הגיעה בעקבותיה לעמותת "הופכות את היוצרות" לפני כשנה. כשהיא מקשיבה לדבריה של חברתה, היא מביטה בה בשקט אבל הסערה שמתחוללת בתוכה מורגשת היטב. את סיפורה האישי היא מספרת בקול שקט שמביע כאב גדול.

"נכנסתי לזנות כאמא חד הורית. הייתי צריכה לדאוג לפרנס את המשפחה שלי והכרתי כמה נשים שאמרו לי שאוכל להרוויח סכומים גדולים שידעתי שלא אוכל להרוויח בדרך אחרת. זה היה ברור לי שאעשה את זה רק כמה חודשים, אחסוך קצת כסף ואצליח לדאוג לילדים שלי, אבל לא הצלחתי לצאת מזה. כמעט כל מי שנכנסת למקצוע, מאד קשה לה לצאת.

השחקנית דאנה אבגי בבגד של המותג. צילום: טל גבעוני
השחקנית דאנה אבגי בבגד של המותג. צילום: טל גבעוני

"הייתי חיה חיים כפולים. ביום הייתי אמא לילדים, מכינה אוכל, לוקחת אותם לבית הספר ובלילה, הייתי יוצאת לעבוד. הרגשתי שאני סמרטוט, שקונים אותי בכסף והייתי פשוט מתה מבפנים. לא הערכתי את עצמי וחשבתי שזאת האפשרות היחידה שעומדת בפניי ושזה מה שיש לי להציע. לא יצאתי לשום מקום, תמיד חשבתי שאנשים יזהו אותי או שכתוב לי על המצח מה אני עושה בלילות, הייתי מתה מבפנים, הזנות הורגת לך את הנשמה".

ל' רצתה וניסתה לצאת ממעגל הזנות, אבל תחושת הפחד שיתקה אותה. מעבר לכך שהעיסוק בזנות גרם לה להרגיש חסרת ערך, היא דאגה לילדיה וידעה שהיא חייבת להמשיך לטובתם. ד' סיפרה לה על העמותה ושכנעה אותה להגיע יחד איתה ולקבל עזרה. "כשד' דיברה איתי על המקום הזה, ממש לא רציתי לשמוע עליו. פחדתי שאולי יש שם נשים מהרווחה, שירצו לקחת ממני את הילדים, לא האמנתי שהן יוכלו לעזור".

כשהגיעה לגיל 50, ידעה שהיא חייבת להתגבר על החששות ולעזוב את המקצוע, הילדים גדלו ולמרות של' ניסתה להסתיר מהם את עיסוקה, היא ידעה שלא ירחק היום בו הם יגלו. "הגעתי מבוהלת, לא אמרתי מילה, הנשים שם לא ידעו אם אני יודעת לדבר עברית. היום אני רק מצטערת על כך שלא פניתי אליהן קודם. לא תיארתי לעצמי שאוכל לעצב ולתפור בגדים. גיליתי שמכונת תפירה מרגיעה אותי, גיליתי שיש לי ערך ומשמעות בעולם הזה וגיליתי שאני כבר לא צריכה לקנות בגדים. היום אני תופרת את כל הבגדים שלי. עד עכשיו אני לא מאמינה לנס שקרה לי. 'הופכות את היוצרות' הן בשבילי משפחה והנשים שנמצאות שם יחד איתי עברו את אותם הדברים שאני עברתי, כך שתמיד יש אוזן קשבת בסביבה".

"ראיתי מוות, שמעתי שקט מקפיא"

על עמותת "הופכות את היוצרות"

עמותת "הופכות את היוצרות" מסייעת לנשים לצאת ממעגל הזנות באמצעות תכנית שיקום מקיפה, תוך שימת דגש על התפתחות מקצועית וביטוי עצמי. במרכזי הפעילות מתקיימת הכשרה מקצועית באפנה, שיווק דיגיטלי ומדיה חברתית, המלווה בפיתוח יזמות והכנסות עצמאיות, שילוב בתעסוקה וסיוע בתחומי חיים נוספים.

סטודיו התפירה והתדמיתנות של העמותה, שנפתח ב-2013, מציע שירותי תפירה למעצבי אופנה ומוצר וגם אחראי על מותג הלייפסטייל של העמותה, YOTSROT, בו מייצרים טי שרטים, תיקים ומוצרי טקסטיל לבית. מאות נשים השתמשו עד כה בשירותי העמותה, ושיעורי ההצלחה בה עומדים על 66%.

הסטודיו של מותג YOTSROT. צילום: באדיבות "הופכות את היוצרות"
הסטודיו של מותג YOTSROT. צילום: באדיבות "הופכות את היוצרות"

מייסדת העמותה והמנכ"לית לילך צור בן משה, מספרת על ההחלטה להקימה: "לפני 10 שנים עברתי לגור בדרום תל אביב ויום יום בדרכי לעבודה צעדתי ליד התחנה המרכזית. לא ראיתי את האימג'ים המוכרים שכולנו חושבים עליהם בהקשר של זנות כמו חצאיות קצרצרות ומחשופים עמוקים. ראיתי מוות, שמעתי שקט מקפיא. עד היום אני זוכרת את אותה נקודת הזמן בה הבנתי מה זו זנות. תהום, חוסר, מצוקה מאד גדולה ובעיקר, שקט. שוק הנשים הזה חפר מתחת לכל הקיום הנשי שלי וזה הפך לבלתי נסבל עבורי. ידעתי שאני צריכה לעשות משהו והחלטתי שזה יהיה משהו אופטימי."

"ב'הופכות את היוצרות' אנחנו מטפלות בכ-50 נשים בשנה. כמחצית מהן משתתפות בתוכנית המקיפה והיתר מקבלות סיוע במיצוי זכויות, וכמובן אוזן קשבת ואווירה תומכת וחמה. אנחנו פועלות כדי לחזק את הנשים במהלך השנה הראשונה לאחר שהצליחו לצאת מהעיסוק בזנות, כדי שכל אחת מהן תרגיש ראויה ותוכל להתמודד עם החיים ולחזק את עצמה מבחינה מקצועית. זו הזדמנות בשבילן לחוות הצלחה במובן הכי פשוט ומהנה וליצור".

אורית טייר, מנהלת השיווק וקשרי הקהילה של העמותה, מדגישה בכל הזדמנות כמה משמעותית רכישת המוצרים וחיזוק המותג. "הנשים המגיעות אלינו מגלות עצמן באמצעות התפירה. רק בשנה שעברה כל הנשים שלנו, כולל הבוגרות, הציגו בשבוע האופנה הישראלי קולקציית שמלות ערב מרשימה, אותן לבשו חברות כנסת, שחקניות, זמרות ופעילות שונות. כל שמלה נראתה שונה מקודמתה וניכר בה הכישרון והיופי של כל אחת ואחת מהנשים שלנו.

"המותג שלנו YOTSROT משתתף בירידי אפנה. ניתן לרכוש את המוצרים גם באתר והנשים מכינות את כל פריטי הטקסטיל, מבחירת הבד, דרך גזירה ותפירה.  אפילו הסלוגנים שלנו משקפים אמירה אמתית ונחרצת של כל אחת ואחת מהן".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות