fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

 יו"ר בית הקשיש בעכו מוריס בן שושן התפטר אחרי 25 שנה

מחליפו בתפקיד, הגזבר שלמה הולנדר: "המצב בעמותה קשה, הפסיקו לנו את כל התקציבים"
בית הקשיש בעכו. צילום: אושרי כהן
בית הקשיש בעכו. צילום: אושרי כהן

התפתחות משמעותית בפרשת בית הקשיש בעכו שנחשפה בצפון -1 לפני שלושה חודשים. יו"ר בית הקשיש, מוריס בן שושן הודיע השבוע לחבר הנאמנים כי התפטר מתפקידו. התפטרותו אושרה  בישיבת הנהלה. שלמה הולנדר, המשמש בתפקידו כגזבר עיריית קרית ים, נבחר לכהן כיו"ר בית הקשיש. לתפקיד הגזברית נבחרה יפה בן דהן. בן שושן כתב  השבוע לחבר הנאמנים כי הוא מתפטר בשל  הבעת  אי אמון במנהלת. כמו כן ציין כי הולנדר מסרב לחתום על צ'קים.

תזכורת: בחודש יוני נחשף בצפון -1 כי סכנת סגירה  מרחפת מעל בית הקשיש בעכו. קשישים מוותיקי העיר המופנים דרך שירותי הרווחה, ופוקדים מידי יום את בית הקשיש יישארו ללא פעילות חברתית. נערכה מחאה מחוץ למקום. קשישים בני משפחות ועובדים הניפו שלטים הקוראים לבן שושן להוסיף תקני כוח אדם כפי שהמשרד לשירותים חברתיים דורש. בית הקשיש בעכו קולט מידי יום 50 קשישים ועוד 14 תשושי נפש. הפעילות נערכת עד השעה 14:00. בית הקשיש מהווה אלטרנטיבה יחידה עבור הקשישים, חלקם  במצב סיעודי או שלקו  בדמנציה.  עובדי המקום הודיעו למשפחות הקשישים כי  החשש שבית הקשיש ייסגר ב- 15 ליוני, שכן משרד הרווחה מאיים כי לא יעביר את התקציבים להפעלתו.

בית הקשיש בעכו הוקם במתכונת עמותה עותמנית בסוף שנות ה- 70 על ידי סגן ראש עיריית עכו בעבר יוסף גרשון ותושב עכו אליהו אשכנזי. המבנה הוקם על ידי הסוכנות היהודית וניתן בחכירה לעיריית עכו.  המטרה בהקמת בית הקשיש הוא ניהול של מרכז יום לרבות כלכלה תרבות רפואה וסעד, פעילויות למען הזקן בעכו, לתת שירותים לקשישים שלא לצורך עשיית רווחים אלא כיסוי הוצאות.  בית הקשיש נתמך על ידי משרד הרווחה, ביטוח לאומי, ועיריית עכו ומשמש כמלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח, ר"כ).  ההוצאות והשכר משולמות  על ידי האגודה  שההכנסה העיקרית היא מזכאי חוק הסיעוד ונתמכי רווחה.  התשלום ניתן עבור יום ביקור.  עיריית עכו תומכת  ב- 25 אחוז מהשתתפות קשיש מסובסד רווחה מתקציב אגף לשירותים חברתיים בעירייה.  כמו כן מסייעת בתשלום מים, חשמל, נהג במשרה מלאה ואחזקה חיצונים של המבנה.  בשנה האחרונה החלה בנייתו של המבנה החדש של בית הקשיש שנמצא לקראת  סיומו ומיועד לתשושי נפש.  עיריית עכו תקצבה מבנה זה ב- 700 אלף שקלים. המימון הנוסף מביטוח לאומי, ומשרד הרווחה.

בן שושן כיהן משנת 1955 כסגן של שבעה ראשי ערים בעכו. כיום בן 93 ושימש  בתפקידו בהתנדבות מלאה במשך 25 שנה. לעמותה יש חבר נאמנים, כולם תושבי עכו ופועלים בהתנדבות. לאחרונה התגלעו  חילוקי דעות בין עובדות המקום  לבן שושן. העובדות התאגדו בהסתדרות ובן שושן סירב להכיר בוועד, מה שגרר אותו לדיון בבית המשפט. התאגדות העובדות קיבלה תוקף משפטי.

במקביל מאז ינואר 2017 התריעו במנהל הרווחה כי בית הקשיש  נמצא במחסור כוח אדם על פי תקני משרד הרווחה.  ניסיונות רבים של  אגף לשירותים חברתיים  בעכו, ומחוצה לו לדבר עם בן שושן שיוסיף תקנים עלו בתוהו. לאחרונה הגיע לבית הקשיש מפקח   מחוזי מטעם משרד הרווחה בירושלים שהוציא מכתב מפורט בו נדרש בית הקשיש להוסיף תקנים של 3 משרות מלאות של עובדים עבור מכסת הקשישים קיימת.

מאז  התאגדות העובדות  בהסתדרות, החריפו המאבקים בין בן שושן לעובדים. ולאחרונה גם הוגשה תלונה במשטרה נגד בן שושן בחשד לאיומים והוצא נגדו צו הרחקה זמני. הסתדרות העובדים ונעמ"ת נערכו להגיש תביעות לבית הדין לעבודה כנגד העמותה לאחר שהליך הגישור נכשל והתפוצץ מיד עם פתיחתו.

בית הקשיש בעכו. צילום: אושרי כהן
בית הקשיש בעכו. צילום: אושרי כהן

משבר כלכלי חמור

ביום רביעי שעבר נערך דיון ראשון בבית הדין לעבודה לאחר התערבות הסתדרות העובדים  ונעמ"ת במרחב גליל מערבי בנושא תנאי העסקתן של עובדות מרכז היום. יממה לאחר מכן הגיש בן שושן התפטרותו.

בן שושן בתגובה: "החלטתי שמספיק אחרי 25 שנה. אין לי צורך לדוש בעבר ומה שהיה מת. אני יכול לומר שהגיעו מים עד גועל נפש. אני לא יודע איך הולנדר יוכל לפקח על המרכז, כנראה בשלט רחוק, אבל לא היה מי שרצה את התפקיד, כל חברי הנאמנים רצו להתפטר. היום כמעט ואין יותר התנדבות, זה מושג שמת מהעולם. בתורה כתוב: 'כל העוסק בצורכי ציבור ואמונה אלוהים ישלח לו רפואה שלמה'. אני לא שלם עם העזיבה שלי, אבל גם הזקנה משחקת פה בתפקיד. כיום, אני לא מצפה לכלום. לא לחגיגה ושגם לא יבואו להלוויה שלי".

הולנדר: "אני חבר באגודה לקשיש במשך 40 שנה ושימשתי כגזבר. במהלך התקופה האגודה עמדה בחוזק כספי ושילמנו בזמן. לא היתה כל בעיה, אני בסך הכל בהתנדבות לטובת הקשישים. נוצרה סיטואציה קשה עם בן שושן. היום אני נכנס לתפקיד היו"ר במצב שהאגודה נמצאת באפס תקציבים. את המשכורת האחרונה שילמתי ואני לא יודע מה יהיה בהמשך.

נעצרו התקציבים בגלל שמוריס לא אישר תקנים ולא מונו עובדים. הצלחנו להגיע למצב שהאגודה התרחבה והשקענו 5 מיליון שקלים לתוספת בנייה, וניתנה הוראה לעצור את כל הכספים. האגודה המשיכה לפעול ברזרבה של תקציב, נתנו אוכל, פעילות והסעות. את יתר הפעילות מימנו בכספנו. מעל לחודש לא קיבלנו את הכסף, קרוב ל- 80 אלף שקלים ממשרד הרווחה ועוד תקציב מביטוח לאומי. גם לקבלן שבונה את האגף החדש נעצרו התקציבים  ויש משא ומתן על פיצוי.

"כיוון שלא קלטנו עובד אחד  אז סגרו  לנו את הברזים. כתבתי מכתב למקבלי ההחלטות, ועירבתי את מחלקת הרווחה בעיריית עכו שידרשו מהמפקחת להחזיר את התקציב במיידי. אני מתכוון לפנות לראש עיריית עכו שמעון לנקרי  שיעזור לנו, ויתקצב את הפעילות, כך שנוכל להתאושש בצורה מסודרת. שוחחתי גם עם המנהלת במקום, ומעתה תהיה אווירה חדשה במרכז יום לקשיש. המגמה כרגע  היא להגדיל הכנסות. נחזור להשכיר את המקום לאירועים  פרטיים ולפעילות אחרי הצהריים. יצאנו לדרך חדשה".

יו"ר נעמ"ת עופרה כהן -אלקיים ויו"ר ההסתדרות  אשר שמואלי במרחב גליל מערבי מסרו: "נעשה צדק במדינת ישראל, אנו שמחים בשביל העובדות והקשישים. אנחנו מקווים שכעת נוכל להתקדם להסכם קיבוצי אשר יטיב עם העובדים".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות