fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יו"ר ארגון הקבלנים בנתניה: שכחו להתייעץ עם היזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית

שיתוף ציבור צילום רן אליהו
שיתוף ציבור צילום רן אליהו

מחלקת ההנדסה בעירית נתניה ערכה השבוע כנס שיתוף הציבור, לתכנית התחדשות העירונית של מרכז העיר, לפני הפקדת תכניות המתאר.  המפגש התקיים ביום שני באודיטוריום בבניין העירייה בהשתתפות אדריכלים, קבלנים, יזמים ותושבים, נציג משרד השיכון, שמאי מקרקעין, הציגו המתכננים את התכנית המפורטת של מרכז העיר שהיא מתוקצבת על ידי משרד השיכון.

להפתעת הנוכחים, התכנית זכתה  לביקורת מצד אדריכלים ויזמים שהטילו ספק במימושה, בהיתכנות הכלכלית שלה ובתרומתה להתחדשות העירונית של מרכז העיר.

שיתוף ציבור צילום רן אליהו
שיתוף ציבור צילום רן אליהו

המתכננת נעמה מליס העומדת בראש צוות התכנון, תחמה את המרכז המתחדש בשיווקים עד לשנת 2020, התכנית מוסיפה כ-3000 יחידות דיור למרכז העיר בעשר השנים הקרובות. הרחובות הצפויים להתחדשות עירונית חולקו לשלושה מתחמים: רחוב רמז ועד ששת הימים ורחוב רזיאל ועד רחוב דיזנגוף.

לדברי מליס התחום המזרחי יקבל פרויקטים גדולים ובהם מגדלים, הרובע ההיסטורי הוא לב העיר בו יעשה שימור, תוספת קומות והרחבה כשהכל תלוי ברוחב הרחובות. תחום החוף יעשה שימור יחד עם מגדלים במקומות נקודתיים. במקומות בהם יבנו מגדלים הם יהיו בני 28 ועד ל-40 קומות שם תעשה הפקעה לצרכי ציבור של 30 אחוזים לשצ"פ (שטח ציבורי פנוי, ר"ב).

התפנית הגיע כשהוצג הניתוח השמאי של התכנית. אז נשמעה תסיסה בקרב היזמים שטענו על ה"מכפילים", שהם זכויות הבנייה שיינתנו על כל אחוזי הבנייה הקיימים, נמוכים: על פי השמאי רחמים שרם מכפיל ממוצע לפינוי בינוי ולתמ"א 38 עומד על 3.3. כאשר במזרח העיר הוא מגיע לעד 3.9, בלב העיר המכפיל עומד על 2.9  וברצועת החוף 2.07.

רפי זנזורי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בנתניה. צילום רותי ברמן
רפי זנזורי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בנתניה. צילום רותי ברמן

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בנתניה רפי זנזורי מסביר שבמכפיל תלויה ההתכנות הכלכלית של כל פרוייקט ההתחדשות: "מכפיל הוא קוד המציין כמה דירות תהיינה בפרויקט העתידי לעומת מספר הדירות הנמצאות בו היום. המכפיל נקבע בסופו של דבר על ידי העירייה. כאשר קבלן יודע שהמכפיל באזור מסוים לא מאפשר התכנות כלכלית הוא לא ילך על פרויקטים באזור הזה. זה מה שקרה עם פרויקטי פינוי בינוי הלפרין והרב קוק- שכחו להתייעץ עם היזמים. מהצגת השמאי נראה שהתכנית נשענת על נתון שגוי. היא תהיה טובה על הנייר ולא תוכל להתממש".

לתוכנית יש פוטנציאל?

רפי זנזורי: "אני אוהב את התכנית שמנסה לשמור על חיוניות המרכז שיהיה תוסס אבל צריך לוודא שתוכל לצאת אל הפועל. וזה יקרה רק אם היא תהיה כלכלית. מי שקובע בסופו של דבר את המכפיל זו העירייה ויש לה אינטרס לפתח את המרכז".

מהנדס העירייה אבנר אקרמן הסביר כי אפשר יהיה להתגמש על תקן החניה אך יהיה כלי רכב אחד לכל יחידת דיור: "אנחנו צריכים לייצר פתרונות אלטרנטיביים. במרכז העיר צריך ללכת ברגל".

לדברי אקרמן נעשה סקר על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה ונמצא שברחוב הרצל יש תמהיל מסחר בריא למרכז העיר: "אנחנו מנסים לשמר אותו ולא ניתן לחנויות כלבו להיכנס. אנחנו מנסים להכניס אוכלוסיה חדשה שינצלו את השרותים האלה ובסקר קיבלנו כיוון לכמות הדירות הקטנות שצריך. אל תצפו שהדירות במרכז העיר יהיו קטנות אנחנו צריכים גם וגם ויחד עם זאת אנשים מקדמים פרוייקטים של דיור מוגן ודירות להשכרה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות