fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יום השואה 2016: ניצולים רבים עדיין לא ממצים את זכויותיהם

מוקד ייחודי של עמותת שילה, הפועל בחיפה, ממשיך לפעול במרוץ נגד השעון כדי לסייע לניצולים בעודם בחיים
יום השואה צילום אילוסטרציה: פוטוליה
צילום אילוסטרציה: פוטוליה

 

כ-120 ניצולי שואה פונים מדי חודש למוקד מיצוי הזכויות שמפעילה עמותת שילה בחיפה בשיתוף אגף הרווחה בעירייה. מדובר במרכז ייחודי מסוגו בארץ המאתר את הניצולים הזקוקים לסיוע ופועל על מנת לספק מענה לצרכים השונים שלהם, כולל הפעלת מערך מתנדבים עבור ניצולי שואה המרותקים לביתם.

באזור חיפה והקריות חיים כיום ניצולי שואה רבים, שלא מודעים למגיע להם על פי חוק או שמתקשים במיצוי זכויות מול גופי המדינה הרלוונטיים. במדינת ישראל של שנת 2016, ישנם עדיין מקרים של אזרחים שבגלל חוסר הבנה, חוסר ידע ובעיקר חוסר אונים, נדחקים הצידה ונאלצים להתמודד עם מציאות לא פשוטה של בדידות וקושי יומיומי.

יום השואה צילום אילוסטרציה: פוטוליה
צילום אילוסטרציה: פוטוליה

המוקד רושם לא מעט סיפורי הצלחה עם החזרים של מאות אלפי שקלים, כמו החזר רטרואקטיבי של רנטה סוציאלית בסכום 34 אלף אירו, פיצוי של 2556 אירו לאחד ממקבלי השירות, מענק שנתי של 3600 שקלים ופטור מתשלום עבור תרופות. לעומת זאת, במקרים אחרים, עד שהצליחו בשילה להגיע לניצולים ולהתחיל את התהליך, למרבה הצער, לא הספיקו להגיע לסופו וניצולי השואה שהלכו לעולמם לא יכירו לעולם מציאות חלופית עם קצת רווחה כלכלית וסוציאלית.

מ', ניצולת שואה, תיאמה פגישה כדי לברר את זכאותה. בפגישה התברר שמ' לא הגישה מעולם תביעה, מכיוון שלא היו בידיה מסמכים מתאימים. בתחילת המלחמה הייתה מ', ילידת אוקראינה, בת 5. המשפחה עברה למוסקבה בעקבות לימודי האב בשנת 1940. שבוע לפני פרוץ המלחמה אחיה בן ה~11 נשלח לקרובי משפחה בעיר הולדתה. עם השתלטות הנאצים יצאה האם לחפש את בנה, בלי לדעת שבאותו הזמן עברה מ' מעיר לעיר יחד עם גן הילדים בו הייתה וכך אבד גם עמה הקשר. לבסוף הצליחה המשפחה להתאחד ולברוח יחד לקזחסטן, שם המתינה להם שנה נוספת של נדודים ותלאות. 70 שנים לאחר מכן, משלא הצליחה לשחזר את ההוכחות המשפטיות, קיבלה מ' סיוע מהמוקד של שילה. בסוף התהליך היא קיבלה פיצוים חד פעמיים ואת כל ההטבות שמגיע לה.

מנכ"לית שילה, דניאלה אלרון: "הצורך בפעילות שלנו בשילה הוא מהותי, היות שניצולי שואה רבים אינם מודעים לזכויותיהם. מאז הקמת המרכז ב~2012, טיפלנו באלפי מקרי זכויות של ניצולי שואה ואנו ממשיכים לפעול במרוץ נגד השעון".

בנוסף למוקד מיצוי זכויות, במסגרת המעטפת הכוללת שמעניקים בשילה מקיימים בשילה קוראים לכל מי שמכיר, יודע או שומע על ניצול שואה שזקוק לסיוע או בדיקה באשר למצבו, לפנות לעמותה באופן מיידי. שילה פון, מוקד אנושי, הפועל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע: 1-700-50-60-02

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות