fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יאיר לפיד מבטיח לסגור את מיכל האמוניה ולטפל במפעלים הפטרוכימיים

יאיר לפיד. צילום: דורון גולן
יאיר לפיד. צילום: דורון גולן

רחוב דפנה בקרית ביאליק לא ידע תנועה כה ערה כמו שהייתה ביום חמישי שעבר, עת שהגיעו כמעט אלף איש לאולם הרב תכליתי לשמוע את יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד. האירוע הוא חלק מעבודת השטח שעושה המפלגה ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה וכמעט מדי שבוע מגיע נציג של המפלגה לקריות להיפגש עם הציבור וגם לשמוע לעיתים ביקורת קשה על הקדנציה הראשונה של המפלגה בקואליציה.

לפיד לא נזקק לפירוטכניקה כדי לכבוש את הקהל. כשהוא ניצב לבד על הבמה בחליפה כהה ולידו כוס מים וכוס תה. "יש תחושה עמוקה שמשהו לא בסדר בדרך שבה מתנהלים העניינים" הוא אמר תוך שהוא מתהלך על הבמה הקטנה מצד לצד, נותן לכל צד בקהל את תשומת הלב הראויה "שכחו אתכם, זה המצב היסודי של האזרח הישראלי שלא מחובר למישהו, אם אתם לא ליד הצלחת, נשכחתם".

על פי המצע של יש עתיד המכונה תוכנית "שבע הנקודות" הסביר לפיד כיצד מתכוונת המפלגה לפעול. בנושא הביטחון, לבנות מודל של עוצמה משולבת עם כוח בלתי-פרופורציונאלי שיוכל לקבוע את אורך המערכה הצבאית הבאה. ישראל היא זו שצריכה לשלוט בתהליך המדיני מול הפלשתינים וליצור היפרדות איטית באמצעות ועידה אזורית ולדבריו "אנחנו רוצים חומה גבוהה ושיצאו מקרבנו. אנחנו לא רוצים לראות אותם והם לא רוצים לראות אותנו".

"אנחנו צריכים לעצב מחדש את ההסדר בין יהדות לדמוקרטיה במדינת ישראל" אמר לפיד "אנחנו מאבדים את יהדות העולם". בתוך מצע המפלגה מתוכנן גם חוק נגד הכספים הקואליציוניים במסגרת "תיקון המערכת הפוליטית". עוד אמר לפיד כי יש לחזק את מערכת אכיפת החוק וליצור מערכת שמייצרת צדק יעל ומהיר. הכלכלה הישראלית לדבריו, צריכה להתבסס על חדשנות, תחום שהיום מוזנח לחלוטין. לפיד אמר עוד כי יש צורך בשינוי סדר העדיפויות הלאומי ולהגדירו מחדש "לקחת את רווחי הגז ולהשקיע אותם בחינוך ובמדע ולייצר את הדור הבא של ההצלחה. בינתיים אנחנו לא מייצרים לילדים שלנו עולם טוב יותר".

יאיר לפיד. צילום: דורון גולן
יאיר לפיד. צילום: דורון גולן

ללפיד יש גם תוכנית מוסדרת כיצד לטפל במיכל האמוניה שנדמה כי שום גורם לא מצליח להזיזו מאזור הקריות. בראיון בלעדי ל"הד הקריות" הוא אומר בנחרצות: "את מפעל האמוניה צריך לסגור. קיימתי על זה יותר דיונים מכל ח"כ אחר בארץ. הסטטיסטיקה שהוצגה בפני אומרת שבמקרה של פגיעה במיכל האמוניה זה 17 וחצי אלף הרוגים ברגע הפגיעה ו-42 אלף הרוגים בתוך השלוש שעות הראשונות. המיכל לא יכול להישאר שם" הוא אומר "האמוניה מגיעה באוניה, גם את האוניה אנחנו לא יודעים לאבטח ואחרי שמציירים דשנים כימיים, למעלה מ-95 אחוז מהדשנים האלה הולכים לייצוא. זאת אומרת שמישהו מרוויח כסף ומסכן את חייהם של עשרות אלפי אזרחים של מדינת ישראל" והוא מציין "זה סיכון שהמדינה לא יכולה לקחת".

בנוגע לשאר המפעלים הפטרוכימיים באזור הקריות אומר לפיד "גם מבחינה בטיחותית וגם מבחינת איכות סביבה, לא סביר שסוג כזה של אזור תעשייתי נמצא בלב אוכלוסייה. אני מבין שאי אפשר לסגור הכל ביום אחד. הבעיה שלממשלה הזו לא אכפת היא כחכה שיש דבר כזה קריות, שיש דבר כזה צפון". לדבריו הטיפול בסוגיית המפעלים הפטרוכימיים יעשה בשילוב הארגונים הסביבתיים.

גם נושא הקמת בית חולים בקריות נמצא על סדר יומה של "יש עתיד" ולפיד אומר "יש לנו תוכניות מפורטות. רמב"ם נמצא בתפוסה הרבה יותר ממלאה וגם שני בתי החולים הנוספים. כשר אוצר העברתי את התוכניות לבניית בית חולים נוסף בבאר-שבע, זה לוקח כמה שנים וזה יקר. ידעתי לעשות את זה בדרום, אני יודע לעשות את זה גם בצפון".

"יש עתיד" נהנית בשבועות האחרונים מסקרים המצביעים כי היא המפלגה המובילה כיום בישראל ועל אף הבעייתיות שלהם והטעויות שהתגלו אומר לפיד "אם כל הסקרים אומרים אותו דבר כנראה שזו המגמה". עם זאת הוא נזהר מלקשור כתרים ואומר כי מפלגתו מוכנה לקראת הבחירות עם תכניות עבודה וניסיון שהצטבר בקואליציה ובאופוזיציה.

לעניין יוקר המחייה בישראל, אומר לפיד, שכיהן כשר אומר בקדנציה הראשונה שלו בכנסת תחת בנימין נתניהו "יש כסף. כשנכנסתי למשרד האוצר לא היה כסף. היה בור תקציבי של 40 מיליארד שקל. היום יש הרבה כסף. עודפי המיסים מגיעים לשישה מיליארד שקלים והשארתי עוד הרבה מיליארדים. הכסף הזה לא הולך לציבור, הוא הולך לצרכים פוליטיים. יש לנו היום ממשלה שבאופן כללי הפוליטיקאים מחלקים אחד לשני, הכסף הולך לפוליטיקה במקום לאזרחים". עם זאת, מסרב לפיד להבטיח הורדת מיסים ואומר "אני לא מבטיח הבטחות כאלה. אני לא יכול להתחייב כי אני לא יודע מה יהיו התוצאות ואיזו קואליציה תהיה. להתחייב לתוצאה זה סוג של שקרים שפוליטיקאים מספרים".

יאיר לפיד. צילום: דורון גולן
יאיר לפיד. צילום: דורון גולן

בנוע למשבר מחירי הדיור, תחום שגם בו עסק לפיד בהיותו שר האוצר, הוא אומר "כשהייתי שר אוצר ירדו המחירים, אומנם בקטן אבל הייתה מגמה. תוכנית הדיור הייתה בניית שוק מקביל להשכרה, אני מאמין שזון הדרך הנכונה להוריד את מחירי הדיור. אם יבנו 150 אלף דירות להשכרה גם מחירי הדירות למכירה ירדו".

לאור היכרותו עם הזירה הפוליטית אומר לפיד כי הממשלה הנוכחית לא תסיים את כהונתה המלאה. "אני מדבר עם השרים בתוך הממשלה והם אומרים לי "הממשלה במתח גדול". גם סביב חקירות ראש הממשלה גם סביב חקירות אחרות כמו פרשת הצוללות, זו פרשה חמורה אני אומר את זה כחבר בוועדת חוץ וביטחון, גם סביב יחסים אישיים בתוך הממשלה, אז אני מתקשה להאמין שהממשלה הזו תחזיק מעמד". לפיד מוסיף "אני לא חושב שתקום עוד מפלגת מרכז אבל יכול להיות אי אלו חיבורים לקראת הבחירות, האנשים הרלוונטיים מדברים אחד עם השני כל הזמן. כשיהיה תאריך של בחירות נהיה חכמים יותר".

נכון להיום, למרות הסקרים המחמיאים, פעילי השטח אינם ממהרים לצאת בקריאות שמחה. משיחות עם פעילי המפלגה בקריות עולה כי הם למדו את הלקח מהסקרים המוטעים בבחירות בישראל ובארצות הברית ולכן הדגש כעת מיושם על פעילות, פגישות וחוגי בית רבים ככל האפשר. זאת כדי להסביר לציבור הבוחרים שבבחירות הבאות הם יפגשו מפלגה למודת לקח וניסיון ובוגרת יותר שיכולה לקחת את ההובלה של הפוליטיקה הישראלית.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות