fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טורבינות רוח? יחלפו עם הרוח

ראשי הרשויות בצפון יוצאים למאבק נגד הקמת טורבינות לייצור חשמל סמוך לבתי תושבים. רון שני: "להתחיל במרחקים גדולים ממקומות מגורים"
חוות טורבינות
pexel free download

ראשי הרשויות בצפון הכריזו מאבק נגד תוכניות להקמת טורבינות ענק בסמוך למגורי תושבים. החשש: בעיות בריאות, רעש, וקושי בכיבוי שריפות.

לא פחות מ~30 תכניות להקמת חוות רוח גדולות מקודמות היום בפריפריה, רובן באזור הצפון. התוכנית כוללת כ~ 300 טורבינות ענק בגובה 120-180 מטרים, חלקן אמורות להיבנות במרחקים של מאות מטרים בלבד מבתי מגורים ומבני תעשיה.

בשבוע שעבר שיגרו 6 ראשי מועצות מהצפון מכתב למשרדי הבריאות והגנת הסביבה, בדרישה לקביעת תקנים שישמרו על בריאותם של התושבים וירחיקו את הטורבינות מיישובים.

ראש המועצה האזורית משגב רון שני, ממובילי ההתנגדות להקמת הטורבינות סמוך לישובים, אמר השבוע: "אנחנו לא נגד טורבינות. אנחנו רוצים לנקוט בזהירות כך שלא נפריע ולא נפגע בבני האדם ובבעלי חיים".

לדברי שני, הנתונים הידועים עד כה, מעוררים את החשש בקרב ראשי המועצות. "ככל שטורבינה גדולה יותר ההשפעה שלה גדולה יותר", אומר שני. "טורבינה מייצרת רעש שנישא למרחקים גדולים ובמשך 24 שעות, היא מייצרת ריצוד כתוצאה מהבזקי אור השמש. כשזה קורה כל הזמן מול העיניים זה משגע אנשים. קיים גם רעש תת קולי שמשפיע על הבריאות. מדובר ברעש שהגוף מגיב אליו, גם אם אנחנו לא שומעים את הרעש הזה, שנמצא בתדר נמוך מתדר ששומעים. מדובר ברעש שמגביר חשש לאפילפסיה, מחלות לב ועוד".

חוות טורבינות
pexel free download

בנוסף לכל אלה מציין שני בעיה נוספת, עמה יש להתמודד, והיא חסם בפני כיבוי אש. "בשריפות הגדולות האחרונות פינינו ארבעה ישובים, אבל מי שכיבה בסופו של דבר את השריפה, זו טייסת הכיבוי, המהווה כיום הגורם המרכזי לכיבוי האש. במקום שבו יש טורבינות לא יטוסו מטוסים. מטוס הכיבוי צריך לרדת נמוך וטייס שנזהר, לא נכנס למקומות עם מכשולים מהסוג הזה".

לדבריו במציאות הנוכחית אין די מידע מדעי שיוכל ללמד על ההשפעות על בני אדם מקרבתן של טורבינות ולכן נכון להרחיק את מיקומן ורק לאחר תקופה לבחון את השפעותיהן, עוד בטרם מקימים טורבינות נוספות קרוב יותר לבתי אזרחים.

"במשרד להגנת הסביבה הייתה יותר התייחסות", אמר שני. "במשרד הבריאות הוציאו נייר עמדה, אבל צריך לעשות עוד. נייר העמדה של משרד הבריאות אומר, שאסור למקם טורבינות קרוב מ~500 מטרים, מעל ל~500 מטרים צריך לנשוטק במשנה זהירות ומעל 1000 מטרים, זה בסדר. הפנינו את תשומת ליבם לחוות הטורבינות שבגלבוע, שם הישוב ממוקם במרחק של 1300 מטרים מהטורבינות ובכל זאת הם מרגישים את ההשפעות שם".

ביום רביעי שעבר התקיים דיון מיוחד בכנסת של הוועדה לאנרגיות מתחדשות. במקביל נערכה הפגנה של הפורום הארצי בכניסה לכנסת. שני הציג את עמדת הרשויות בדיון ואמר: "אנחנו בעד תחנות ושימוש באנרגיה מתחדשת, אך תוך הקפדה על מיקומן כך שלא יפגעו באיכות החיים ובאפשרויות כיבוי השריפות מן האוויר. עדיף במדינה שכל גג ומשטח פנוי יתקינו פאנלים להמרת אנרגית שמש לחשמל, זה ייתן הרבה יותר אנרגיה מתחדשת מטורבינות רוח. יש לנקוט בעקרון הזהירות המונעת, להתחיל במרחקים גדולים ממקומות מגורים, למדוד ולהבין, ורק אז לראות אם ניתן לקצר מרחקים למקומות מגורים, וכמובן להשאיר עורף גידול לישובים".

חברי הכנסת שנכחו בדיון כללו את יו"ר הועדה יעל פארן, חיים ילין, נאוה בוקר, בצלאל סמוטריץ, דב חנין, יעל גרמן, איתן ברושי. בדיון הסתבר, שמינהל התכנון הכין טיוטת הנחיות וכללים לוועדות המחוזיות, אבל לא פרסם אותה לציבור. בעקבות כך דרשה יו"ר הועדה לפרסם את כל ההנחיות לעיון הציבור, בשם השקיפות והמינהל התקין. "אנחנו נמשיך ונפעל לכך שהקמת טורבינות רוח לא תפגע בתושבים ובישובים במשגב ובאזור, ושטורבינות יוקמו רק במקומות בהם לא צפויה פגיעה שכזו", אמר שני

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות