fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טוקיו מחכה לו

הספורטאי הישראלי הראשון שזכה במדליה אולימפית בין הגברים, עשה את זה שוב בריו כמאמנו של אורי ששון. אורן סמדג'ה לוקח פסק זמן לטובת משפחתו ועסקיו, אבל מבטיח לחזור - ואולי לא רק לג'ודו
בדרך למדליה. אורן סמדג'ה ואורי ששון (צילום: איגוד הג'ודו)

מאמן נבחרת הג'ודו של הגברים, אורן סמדג'ה, הגיע לאולימפיאדת ריו כמדליסט ארד אולימפי וחזר הביתה עוד מדליית ארד. מי שעמד על הפודיום היה כמובן אורי ששון, אך מאחורי הקלעים היה זה סמדג'ה שהביא את ששון ואת שגיא מוקי – שכמעט עשה את זה – כל הדרך לברזיל.

עם חזרתו מריו נפגש סמדג'ה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמיהר לפרסם פוסט בפייסבוק: "נפגשתי אתמול עם אורן סמדג'ה. שמעתי שהוא שוקל לפרוש מתפקידו… לא אשכח את הרגע בו זכה אורן במדליית ארד בשנת 1992, ולא אשכח את הקרב שאליו הגיע אורן פצוע ודואב, ולמרות זאת ניצח וזכה בתואר סגן אלוף העולם ב-1995. לוחם עם לב ענק. גם מברזיל אורן חוזר עם מדליה, הפעם כמאמנו של אורי ששון. הג'ודוקאים של אורן מזכירים אותו. יש להם את החוכמה, התחכום, העוצמה והלב של אורן. לאורן יש מורשת. אני מתקשה לדמיין את ענף הג'ודו בישראל, ענף הספורט שבו אנו מצטיינים כל כך, בלי תרומתו ודמותו. אורן, הבאת גאווה לכולנו כל כך הרבה פעמים. ענף הג'ודו זקוק לך. צא למנוחה, אסוף כוחות מחדש, ושוב להוביל את הענף".

"אין קיצורי דרך"

סמדג'ה חזר מריו מותש אך מרוצה. "מבחינתי הכל התחיל לפני חמש שנים", אמר סמדג'ה השבוע ל"חדשות נתניה", "ידעתי לאן אני נכנס ומה אני רוצה לראות. כל מה שהנחתי על השולחן בפני איגוד הג'ודו – קרה. הנבחרת שלנו הייתה יציבה לאורך ארבע שנים והגיעה להישגים גדולים גם באליפויות אירופה וגם באליפויות העולם. זכינו בעשרות מדליות ושלושה ספורטאים שלנו מדורגים בעשירייה הראשונה בעולם. אני לא ממש מופתע מההישגים. לפני האולימפיאדה ידעתי שנזכה לפחות במדליה אחת".

לפני היציאה לאולימפיאדה אמרת בכלי תקשורת שונים שאין סיכוי שתחזרו בלי מדליה.

"יש לנו ספורטאים נהדרים. אורי ששון ושגיא מוקי היה מועמדים למדליה. בנוסף ביום של תחרות אתה צריך מזל – וזה היה לנו".

מה מיוחד בנבחרת הזאת?

"כאשר אתה רואה במבחנים הכי גדולים ובתחרויות הכי חשובות שיש הצלחות, אין שום סיבה שזה לא היה גם באולימפיאדה. כספורטאי האמנתי שאין קיצורי דרך וזו גם דרכי כמאמן. הצבתי את הספורטאים שלנו מול מתחרים קשים, הם הגיעו להישגים נאים ולכן הייתי בטוח שזה יכול לקרות. הקרדיט לא רק שלי. היה לצידי צוות נפלא שכולל מאמן כושר, תזונאי, פסיכולוג ועוזרי מאמן. קיבלנו גם עזרה מיו"ר האיגוד משה פונטי, שהוא כמו האבא הרוחני שלי, מאנשי הוועד האולימפי ובעיקר מהמשפחה שלי שתמכו בי לאורך כל הדרך".

בדרך למדליה. אורן סמדג'ה ואורי ששון (צילום: איגוד הג'ודו)
בדרך למדליה. אורן סמדג'ה ואורי ששון (צילום: איגוד הג'ודו)

בוא נדבר על הספורטאים, וראשון כמובן אורי ששון.

"כבר מהיום הראשון שלי בתפקיד ראיתי בו כישרון מטורף. המהירות שלו הייתה מדהימה, ובשלב מסוים החלטתי להעביר אותו למשקל גבוה יותר. עבדנו איתו על בניית מסת שריר חזקה כדי שיהיה לו יתרון מהירות מול גדולים וחזקים. זו החלטה שדרשה ממני הרבה אומץ, אבל זה התפקיד של מאמן – לקחת החלטות מרחיקות לכת. ששון עשה מה שנדרש ממנו ומבחינתי הזכייה במדליה לא הייתה בגדר הפתעה".

איך אתה מסכם את ההופעה של שגיא מוקי?

"שגיא עשה את הפריצה בג'ודו הגברי עם הזכייה באליפות אירופה. יש לו סגנון קלאסי שמאוד דומה לסגנון שלי. כל ההימורים לפני האולימפיאדה הצביעו עליו, אבל הפציעה שלו חודש לפני התחרות כמעט גרמה לו לפספס את ריו. מוקי הוכיח גבורה ונחישות. עם יכולת של 50 אחוז הוא לקח את האתגר והגיע לחצי הגמר, שם הכאבים הכריעו אותו. הוא ספורטאי ענק בקנה מידה בינלאומי ומבחינתי הוא אלוף בלי מדליה".

וגולן פולק?

"הוא אמנם לא עשה את המצופה ממנו, אבל מדובר בספורטאי ענק".

"דם כחול-לבן"

עשית היסטוריה בריו. זכית במדליה גם כספורטאי וגם כמאמן.

"רק מי שזכה במדליה אולימפית מבין את ההרגשה. כמו שרציתי להיות הספורטאי הראשון בין הגברים שזוכה במדליה אולימפית, רציתי להיות הראשון כמאמן. זה מאוד מחמיא לי שעשיתי היסטוריה. כל מי שמכיר אותי יודע שאני ציוני בלב ובנשמה. הלב שלי בצורת מגן דוד וזורם לי בגוף דם כחול-לבן".

גם הפעם הג'ודו הוכיח שהוא הענף המוצלח ביותר בישראל.

"אנחנו לא עושים תחרות עם אף אחד, אבל אני יכול להגיד שעבדתי קשה על בניית תשתית ותוכנית הכנה. ידעתי מה אני עושה וגילגלתי בראש את כל התסריטים האפשריים כדי להיות מוכן. כיום אני מקבל פניות מענפים אחרים כדי לבוא ולבנות תוכנית מסודרת לטווח ארוך. אמשיך ללמוד ואעשה הכנות לאולימפיאדת טוקיו כשהמטרה היא להכין את האנשים הנכונים. בשנים האחרונות למדתי את שיטות העבודה של הגדולים ביותר – הסינים, היפנים והרוסים".

הזכרת את אולימפיאדת טוקיו. היו דיבורים שאתה פורש.

"מעולם לא אמרתי שאני פורש. החלטתי לקחת פסק זמן. בשנים האחרונות הזנחתי את העסקים שלי ולא הייתי מספיק זמן עם המשפחה שלי. שבעה חודשים בשנה, בחמש השנים האחרונות, הייתי בחו"ל. זה בא על חשבון המשפחה. אני כרגע מאוד מרוקן ועייף. אני רוצה להוריד את העומס ולחזור לאימונים עם הדרייב הנכון ועם כוחות כדי להוביל את הנבחרת לטוקיו. אעשה הכל כדי להמשיך, כמובן בתנאי שייתנו לי את המושכות".

במשפט אחד, איך אתה מסכם את חוויית ריו?

"יש לנו ארץ נהדרת ומגיע לנו ספורט איכותי ומקצועי. אני בקשר הדוק עם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, כדי לקדם את הספורט, לא רק בג'ודו, אלא בעוד ענפים".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות