fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חשיפה: מאבק על הקמת בית ספר אנתרופוסופי אזורי בשלומי

ראש המועצה המקומית גבי נעמן מקדם יחד עם עמותת "במעלה ההר" את הקמת הבית הספר יסודי. מדובר בבשורה חסרת תקדים לכל ההורים המאמינים בשיטת חינוך זו. ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, לא מתלהבת מהרעיון
בית הספר יקום בשלומי בשנה הבאה עם תמיכת משרד החינוך או בלעדיה. גבי נעמן (צילום: עצמי)
לא ניתן יד להפקרת התושבים גבי נעמן(צילום: עצמי)

 

חינוך אנתרופוסופי הוא מושג שתפס תאוצה רבה בשנים האחרונות וכיום הרבה הורים רוצים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר המלמדים בשיטת חינוך זו. "צפון~1" חושף כי ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן ועמותת "במעלה ההר", מקדמים יחדיו הקמת בית ספר יסודי אנתרופוסופי אזורי בשלומי. יצוין כי ביישוב כליל הנמצא בשטח המועצה האזורית מטה אשר הוקמו  מספר כיתות כאלה.

לידע כללי: שיטת החינוך האנתרופוסופית קרויה גם חינוך ולדורף ונותנת משקל רב לילדות כפרק זמן משמעותי, לפיתוח עולמם הפנימי, עולם הרגש והחוויה, לימוד יצירתי ועוד. בחינוך האנתרופוסופי יש דגש עיקרי על אמנות, יצירה ומשחק.

לפני מספר חודשים החליט גרעין חברים מקיבוץ חניתה להרים את הכפפה והקים עמותה בשם "במעלה הר" הדוגלת בשיטת חינוך זו. הם הציעו את היישוב שלומי כמקום אידיאלי להקמת בית הספר שייפתח בשנה הבאה.

איש החינוך איתי פז המלווה את העמותה ברוח החינוכית פנה אל נעמן והציע את הקמת בית הספר לכיתות א'_ד'. נעמן לקח את הרעיון ברצינות ומאז הוא והעמותה פועלים מול משרד החינוך כדי לקבל הכרה רשמית לבית הספר.

יקום גם יקום

לאחרונה התקיימו דיונים רבים במשרד החינוך בעניין, כשהמתנגדת הגדולה להקמת בית הספר בשלומי היא מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך ד"ר אורנה שמחון. נעמן מדגיש בראיון ל"צפון~1" השבוע כי למרות התנגדותה של שמחון, בית הספר אכן יקום בשלומי בשנה הבאה עם תמיכת משרד החינוך או בלעדיה.

לדבריו בית הספר יוקם במבנה מכללת ארז, כיוון שהמכללה פועלת רק בשעות אחר הצהריים ויש קומה שלמה ריקה בכל שעות הבוקר. בתכנון ייפתחו שש כיתות ובעמותת "במעלה ההר" מתכוונים גם לפתוח בקיבוצים גני ילדים המבוססים על הרוח החינוכית האנתרופוסופית.

העמותה ערכה הרשמה מוקדמת ויש קרוב ל~250 הורים מכל האזורים: נהריה, מעלות, שלומי, מטה אשר והקיבוצים, שכבר מעוניינים בחינוך ילדיהם בבית הספר, מתוכם 40 הורים משלומי.

בית הספר יקום בשלומי בשנה הבאה עם תמיכת משרד החינוך או בלעדיה. גבי נעמן (צילום: עצמי)
בית הספר יקום בשלומי בשנה הבאה עם תמיכת משרד החינוך או בלעדיה. גבי נעמן (צילום: עצמי)

משלומי תצא הבשורה

מבחינת נעמן זו הבשורה החדשה של הגליל המערבי. נעמן מציין כי יש לו גם תורם שיבנה את בית הספר העתידי והוא מתכוון להיאבק מול משרד החינוך בעניין. לדבריו, שלומי זה המקום שממנו תצא הבשורה האנתרופוסופית האזורית  לחינוך בגליל המערבי.

שלומי משנה את גישתה החינוכית בימים אלה. לפני שבועיים פורסם ב"צפון~1" באופן בלעדי כי משנה הבאה חטיבת הביניים בשלומי תעבור לחינוך חילוני.  בשלומי נמצא גם בית הספר האזורי למחוננים. כדי למשוך אוכלוסייה חזקה ומבוססת לשלומי, יש להשקיע גם בחינוך אלטרנטיבי כדי לאפשר להורים לקבוע את משכנתם ביישוב. בנוסף, עם הטבות המס הגבוהות העומדות על 17 אחוז, ואיכות דיור חדשה, זו ההזדמנות למשפחות צעירות שרוצות איכות חיים.

איתי פז, איש חינוך שמלווה את עמותת "במעלה ההר" יחד עם ההורים בקיבוץ חניתה מסביר: "החינוך האנתרופוסופי בארץ תופס תאוצה ומשרד החינוך מכיר ומעריך. יש קושי לגייס מורים אבל אנחנו נרתמים למשימה החשובה הזאת.  קבוצת הורים מחניתה מתארגנת לקראת הרגע הזה. בית הספר ייפתח בספטמבר, נוצר קשר עם שלומי ויש פה אמירה חברתית חזקה מאוד גם ברמה הארצית.  כואב לנו לשמוע כל הזמן שחינוך אנתרופוסופי הוא לעשירים בלבד, למעמד העליון וברוב המקרים בארץ זה באמת המצב. לעומת זאת, אני מכיר מאות הורים במעמד הביניים שמוכנים להשקיע בסדר העדיפויות שלהם בחינוך ולהם צריכה להיות אלטרנטיבה. בארץ יש 22 בתי ספר בחברות מבוססות וכשעלה הרעיון להקים את בית הספר האזורי בשלומי זה בא כדי לחזק את  היישוב. אנחנו לא מחליפים אף זרם חינוכי, אלא נותנים אלטרנטיבה. המטרה שלנו היא שלשלומי יגיעו כל התלמידים שרוצים בחינוך האנתרופוסופי, וזו אמירה חברתית וחינוכית והזדמנות  לתת לתושבים בשלומי להיחשף לשיטת החינוך האנתרופוסופית ושיבינו שזה בהחלט אפשרי ולא רק חינוך לעשירים בלבד".

אם משרד החינוך יכיר בבית הספר הוא יהיה מסובסד אך גם אם לא, הוא ייפתח במתכונת המתוכננת. כמו כן, ההרשמה הלא רשמית של העמותה כבר החלה. העמותה פרסמה בפייסבוק בקבוצות קטנות ופנו מעל 200 הורים.

פז מסכם: "נפגשנו עם נעמן וכל הצוות החינוכי בשלומי ויש ביישוב פרוגרמה תכנונית מרשימה. שלומי מחשבת את עצמה מחדש וזו ההזדמנות שלה לצמוח".

בית הספר ייפתח במכללת ארז  (צילום: רותם כבסה)
בית הספר ייפתח במכללת ארז 
(צילום: רותם כבסה)

למה אורנה שמחון לא מתלהבת?

למרות ההירתמות להקמת בית הספר בשלומי, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך ד"ר אורנה שמחון כלל לא מתלהבת לתמוך. מחלופת מכתבים בין שמחון לנעמן עולה כי  שמחון מכוונת להקמת בית הספר במטה אשר שם כבר פועל גרעין קטן ביישוב כליל.

נעמן שפנה לשמחון לא נתקל בזרועות פתוחות. "אין בידינו הצדקה לפתיחת מסגרת זו בשלומי", כתבה שמחון לנעמן. ובמכתב אחר ששלחה השבוע כתבה במפורשות: "לא יוקם בית ספר אנתרופוסופי בשלומי אלא במטה אשר".

נעמן  וצוותו גם נפגשו עם ראש מועצת מטה אשר יורם ישראלי וסגניו. במהלך הדיון הבהיר נעמן את נחישותו לקדם את הקמת בית הספר האנתרופוסופי בשלומי.

נעמן: "אני נחוש בדעתי לקדם הקמת בית הספר האנתרופוסופי בשלומי והוא ייפתח בשנה הבאה, גם אם לא יהיה רשמי. הוא יקום בזכות תרומות ויש לי תורם להקמת בניין. כולם צריכים להבין ששלומי כבר לא מקבלת החלטות וגזירות כמו פעם. צריך לצאת מהגישה הזאת שחינוך מכוון רק לאליטות ושבתי הספר הטובים יקומו רק בקיבוצים. חייבים לתת לעיירות פיתוח את ההזדמנות להתקדם  במסגרת זו.

"במקביל אני מתכוון לדון עם כל ראשי הערים בסביבתנו לרבות ראש עיריית נהריה ז'קי סבג, ראש  המועצה האזורית מעלה יוסף שמעון גואטה, ראש מועצת כפר ורדים סיון יחיאלי וראש עיריית מעלות שלמה בוחבוט, ולהציע את השתתפותם במיזם חשוב זה. אני מקווה שגם מטה אשר תתמוך בעמדה הזאת. עם קבלת תשובה ממטה אשר נמשיך ונקדם את בנייתו של בית הספר האנתרופוסופי הראשון בגליל, וזוהי בהחלט בשורה לאזור ולתושבי שלומי שילמדו ויחשפו לשיטת חינוך נוספת ואני בטוח שזה יהיה שם דבר".

ממשרד החינוך נמסר: "הקמת בתי ספר אנתרופוסופיים נעשית בראיה על אזורית ובתיאום עם העמותה האנתרופוסופית. מבדיקת היתכנות שערכנו עם העמותה האנתרופוסופית עולה כי רוב התלמידים המבקשים ללמוד במסגרת אנתרופוסופית מתגוררים במטה אשר. רק שני תלמידים מתגוררים בשלומי. לפיכך, אנו בוחנים בימים אלה מתן מענה בתחומי מטה אשר בתיאום עם הרשות המקומית והעמותה".

"אין הצדקה לפתיחת מסגרת זו בשלומי". ד"ר אורנה שמחון (צילום: משרד החינוך)
"אין הצדקה לפתיחת מסגרת זו בשלומי". ד"ר אורנה שמחון
(צילום: משרד החינוך)

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות