fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כמה תשלמו על צהרונים בקריות?

מחיר אחיד של 800 שקלים לצהרונים (צילום: עצמי)
מחיר אחיד של 800 שקלים לצהרונים (צילום: עצמי)

 

סערת הצהרונים שהתעוררה השבוע הגיעה גם לקריות והותירה הורים רבים מבולבלים שאינם יודעים אם הצהרונים עבור ילדיהם יפתחו כרגיל את שעריהם עם תחילת שנת הלימודים.

חוק הצהרונים שאושר בכנסת בשבוע שעבר נועד להסדיר את הצהרונים בכל הארץ במחיר קבוע בהתאם למצבה הסוציו-אקונומי של הרשות שבהם הם פועלים. לפי החוק, המחיר החודשי המרבי עבור צהרון יסתכם ב-935 שקלים ברשויות המבוססות עבור "חבילה מורחבת". מחיר "חבילת הבסיס" יסתכם בעד 785 שקלים ברשויות המבוססות ועד 335 שקלים בישובים המוחלשים ביותר.

הצהרונים מהווים למעשה מסגרת לתלמידי גן ולשכבות הנמוכות בבתי הספר ולהוריהם לאחר שעות הלימודים עד אחר הצהריים. במשך השנים הם נהיו חלק משמעותי ממערכת החינוך אך עד היום לא הוסדרה פעילותם. בצהרונים אין פיקוח על התכנים או על איכות אנשי הצוות המתפעלים אותם, על המזון שמוגש בהם ואפילו לא על המחיר. אי לכך, המחיר ותנאי הצהרונים היו שונים מרשות לרשות ויצרו אי שוויון מבחינת איכות השירות ועלותו להורים עד לכדי 1300 שקלים עבור כל ילד ברשויות המבוססות.

בעקבות אישור החוק הודיעו מפעילי הצהרונים כי הם לא יכולים לעמוד בתנאי החוק ורבים מהם טענו כי לא יפתחו את שעריהם בתחילת שנת הלימודים, מה שמצריך את ההורים והרשויות למצוא חלופות בתוך חודש אחד בלבד.

מעיריית קרית ביאליק נמסר: "הצהרונים בקרית ביאליק מופעלים על ידי רשת המתנ"סים. בשנת הלימודים הקרובה מחיר הצהרון עבור ילדי הגנים יופחת ויעמוד על 935 שקלים. עבור צהרוני כיתות א' – ב' המחיר יעמוד על 735 שקלים לאחר סבסוד של 200 שקלים עבור כל ילד. כל הצהרונים יופעלו כסדרם".

בקרית אתא החל משנת הלימודים הבאה, ייהנו ההורים מתעריף מוזל שיעמוד על סך 635 שקלים בלבד. ברשויות מקומיות כדוגמת קרית אתא המדורגות באשכול הסוציו-אקונומי 6 יסבסד משרד החינוך את צהרוני כיתות א'-ב' בעלות של 300 שקלים בהתאם לתכנית "משפחה נטו" של משרד האוצר. כיוון שרוב הצהרונים בעיר הינם צהרוני גני הילדים, החליט ראש העירייה, יעקב פרץ, לסבסד את צהרוני גני הילדים (חובה וטרום חובה) בעלות של 300 שקלים.

צהרוני רשת המתנ"סים בקרית אתא פועלים משעות הצהריים ועד השעה 17:00 ומהווים מסגרת חינוכית, לימודית ותומכת במטרה לאפשר לכל תלמיד להישאר במרחב המוגן בו הוא לומד משעות הבוקר כהמשך רציף של יום הלימודים הפורמלי.  במסגרת הפעילות ייהנו הילדים ממגוון של פעילויות ותוכניות העשרה, ארוחת צהריים חמה וליווי של צוות מיומן ומקצועי בהתאם למתווה משרד החינוך. בקרית אתא קיימים כ- 50 צהרונים כאשר פתיחת צהרונים נוספים מותנית במספר הנרשמים בכל צהרון.

במבצע שיזם ראש עיריית קריית ים , דוד אבן צור, נרשמו מאות ילדים בקריית ים למפעל הצהרונים המסובסדים שיזמה העירייה בשיתוף עם ממשלת ישראל. בשל מיקומה הסוציואקונומי של קריית ים נהנים התושבים מסבסוד ממשלתי ועירוני מיוחד אשר מעניק להם הנחות של יותר מ- 50 אחוז במחיר הצהרון ומאפשר להם לשלם את המחיר הנמוך ביותר באזור. זאת ועוד על פי החלטת ראש העיר נהנים התושבים מהנחה עירונית נוספת המסתכמת בעוד מאות שקלים בשנה.

צילום אילוסטרציה: פוטוליה - צהרון
צילום אילוסטרציה: פוטוליה

אבן צור הדגיש השבוע כי קרית ים נמצאת בתנופה של קליטת זוגות צעירים בעיר ולכן היה מאוד חשוב לו ליישם את החלטת הממשלה כמה שיותר מהר ובצורה הכי מוצלחת. לדבריו נערכה מערכת החינוך עוד לפני שאושר החוק והוקם בה צוות מיוחד לנושא "כבר ביום הראשון היו לנו מאות נרשמים מה שמוכיח שזו הייתה החלטה נכונה ומתבקשת גם שלנו וגם של הממשלה" אמר אבן צור. "מערכת החינוך עומדת בראש סדר העדיפויות שלנו וזו עוד הוכחה לכך וזו גם ההזדמנות לקרא לכל תושבי העיר להקדים ולהירשם לצהרונים העירוניים".

עיריית חיפה תפתח בשנת הלימודים תשע"ח 90 צהרונים בגני הילדים, ו- 31 מועדוניות בבתי הספר היסודיים. בשלב זה טרם הסתיים תהליך הרישום לצהרונים. הצפי הוא שירשמו כ- 2,500 ילדים לצהרונים בגני הילדים וכ- 2,000 ילדים למועדוניות בבתי הספר היסודיים. הצהרונים בגני הילדים מופעלים על ידי העירייה באמצעות מתנ"ס נווה יוסף. המועדוניות ביסודיים מופעלות בחלקן ע"י עיריית חיפה וחלקן על ידי זכיינים. כל הצהרונים והמועדוניות יפתחו כסדרן.

מאחר וחיפה נמצאת באשכול 7, כיתות א', ב' כלולות בתכנית "ניצנים". מחיר המועדוניות בבתי הספר היסודיים יעמוד השנה על מקסימום 700 שקלים לתלמידי כיתות א', ב'. המועדוניות מתחילות לפעול מיד עם סיום יום הלימודים ועד השעה 17:00. כאמור, חיפה הינה באשכול 7 ולכן הצהרונים בגני הילדים אינם כלולים בתכנית "ניצנים". עם זאת, בהתאם להחלטת ראש העירייה, יונה יהב, הורדו מחירי הצהרונים בגני הילדים ל- 950 שקלים לחודש. מחיר זה יהיה תקף גם לחודש יולי בו מתקיימת קייטנת הקיץ. הצהרונים בגנים פועלים במהלך חמישה ימים בשבוע, בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 14:00- 17:00.

מרשת המתנסים בקרית מוצקין נמסר כי הרשות מחויבת לפעול בהתאם לחוק והנחיות משרד החינוך. עם קבלת הפרטים המלאים של תקנות החוק החדש תגבש רשת המתנסים תכנית הפעלה חדשה ותפרסם זאת לטובת הציבור.

עם זאת מדובר באבסורד מוחלט שכן בישראל קיים חוק יום לימודים ארוך בגן חובה שנחקק לפני עשרים שנה, אלא שהוא לא מיושם בקריות, אלא רק ביישובי קו עימות. אם היה מיושם, גני הילדים היו מופעלים על ידי משרד החינוך, ללא מעורבות של גופים פרטיים, ועל ידי אנשי הצוות המוכרים להורים ולתלמידים, בפיקוח מלא של התנאים עד לשעות אחר הצהריים ללא תשלומי הורים.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות