fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חומר חיטוי רעלי "אדיגן סופר" התגלה במי השתיה באבן יהודה. קיים איסור מוחלט על שימוש במים לכל מטרה

מי שתיה באבן יהודה צילום עצמי
מי שתיה באבן יהודה צילום עצמי

הבוקר, יום ראשון, 10:00, התקיימה הערכת מצב בהשתתפות הגורמים והיועצים המקצועיים, מנהלי הביטחון והאבטחה ומנהלי המחוזות מרשות המים ומשרד הבריאות.

בישיבה עודכן, שבהתאם לבדיקות מים שנערכו  מקור זיהום מי השתייה באבן יהודה הוא ככל הנראה משימוש חקלאי בחומר חיטוי בשם "אדיגן סופר", המכיל מתאם סודיום.

תלונה הוגשה במשטרה שמטפלת בנושא בעדיפות עליונה, כדי למצוא מהו החומר הכימי שהוזרם. משרד הבריאות בשיתוף משרד החקלאות, רשות המים ותאגיד המים מבצעים חקירה בניסיון לאתר את מקור הזיהום.

בשלב הזה, משרד הבריאות עדיין אוסר באופן מוחלט על שימוש במים לכל מטרה מלבד הדחת אסלות, כביסה והשקיית גינות. האיסור על השימוש במים יימשך כל עוד לא נמסר אחרת.

צוותים מקצועיים פועלים ברצף מאז יום חמישי שעבר, כולל שישי ושבת, עוברים בשטחים החקלאים ובבתי התושבים במטרה למצוא את מקור הזיהום.

תאגיד המים ביצע פעולות לניתוק מערכות חקלאיות ללא הגנה של מונע זרימה חוזרת וכן שטיפות מרובות במערכת המים. בנוסף, מעיינות השרון, מבצע שטיפות מרובות במערכת המים והתוצאות ביום שישי הראו ירידה בריכוז של החומר במי השתייה. משרד הבריאות מבצע כעת בדיקות נוספות.

תוצאות בדיקות מים ממערכת המים בשכונה שהתקבלו ביום שישי (לאחר השטיפות) הראו ירידה במידת הזיהום במי השתייה. משרד הבריאות מבצע כעת בדיקות נוספות.

תחנת חלוקת מים נפתחה ברחוב הלוחמים, בצמוד לבית ולדמן והיא פועלת 24 שעות.

מי שתיה באבן יהודה צילום עצמי
מי שתיה באבן יהודה צילום עצמי

עובדי המועצה המקומית אבן יהודה נמצאים בשטח ופועלים על מנת לסייע בחלוקת המים ובכל נושא שיידרש.

משרד הבריאות ומרכז הרעלות ברמב"ם מבהירים לציבור שאין חשש להשפעות ארוכות טווח לאחר חשיפה לריכוזים שנתגלו במי שתייה באבן יהודה, אם נצרכו על ידי הציבור במים או במזון. שתי ילדות שהתלוננו על שלשולים לאחר ששתו את המים נבדקו על ידי צוות רפואי ושוחררו במצב טוב.

אנשים ששתו את המים או צרכו מזון שהוכן עם המים המזוהם, וחשים בטוב, אין צורך לפנות לטיפול רפואי. במקרה שאדם שתה את המים או צרך מזון שהוכן עם המים המזוהם, וחש ברע (למשל שלשולים או הקאות) יש לפנות לטיפול רפואי.

משרד הבריאות ער לסבלם של התושבים אשר נותרו ללא מקור מי שתייה. משרד הבריאות, בשיתוף רשות המים, ותאגיד המים מבצע בדיקות מקיפות במי השתייה לוודא שהחומר נשטף לחלוטין מהמערכת והמערכת ראויה לשימוש. זאת, כדי להחזיר במהירות האפשרית את מערכת מי השתייה לאספקה סדירה. משרד הבריאות ימשיך לעדכן.

אנו נמצאים בשעת משבר והמצב לא קל ולא פשוט בכלל. אנו פועלים בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להביא לפתרון הבעיה, סיום המשבר וחזרה לשגרה.

אתי בורלא – מנהלת המחלקה לבריאות הסביבה מחוז מרכז משרד הבריאות.

עירית הן – מנהלת תחום ארצי מי שתייה ובריאות הסביבה.

 

זיהום המים נגרם ככל הנראה מחדירת חומר כימי רעיל למערכת המים. מדובר בחומר מסיס ביותר במים ולכן חשוב לשטוף את המערכות הביתיות כמפורט מטה.

מודגש כי מאחר והחומר נדיף ועלול להיות מסוכן לנשימה, יש לבצע את שטיפת המערכות כשחלונות הבית פתוחים לרווחה ולהימנע מנוכחות ילדים .

התושבים מתבקשים:

להישמע להוראות משרד הבריאות (המפורסמות בתקשורת) בכל הנוגע לשימושים השונים במים. להתעדכן בהנחיות תאגיד המים המתפרסמות באמצעי התקשורת הפנימיים של הישוב.

שימו לב !! חל איסור מוחלט על שימוש במים לצרכים הבאים: שתייה בישול ומקלחות.

במקביל, על כל משפחה לנקוט בפעולות הבאות לניקוי מערכת אספקת המים הביתית:

  1. לפתוח ברז מים בחצר ( השקייה ) למשך 5 דקות.
  2. לפתוח את כל ברזי המים החמים בבית (כולל אמבטיות/מקלחות/מטבח/שירותים) במשך כ – 10 דקות ולהמתין עד אשר זורמים מים קרים.
  3. לפתוח את כל ברזי המים הקרים בבית (כולל אמבטיות/מקלחות/מטבח/שירותים) במשך כ – 5 דקות.
  4. להוריד את המים בכל אסלה פעמיים (בכמות הגדולה).
  5. לשטוף על ידי הפעלה חד פעמית והזרמת המים לביוב את המתקנים הבאים:

(א) מתקן לייצור קובית קרח – לרוקן מיכל המים ולשטוף אותו היטב.

(ב) מכונת הדחת כלים

(ג) מתקנים רפואיים המחוברים למים

  1. לשטוף ולנקות את המתקנים הבאים, באם קיימים:

(א) מסנני מים / מתקני התפלה ביתיים

(ב) מרככי מים ביתיים

(ג) מתקנים למים קרים וחמים (עם ובלי ברים)

(ד) מכונות להכנת קפה

לידיעתכם, יהיה צורך לפני השימוש במכשירים אלו לשתייה להחליף את המסננים שבהם.

החלפת המסננים במתקני טיהור ביתיים תתבצע רק לאחר סיום האירוע כאשר תצא הנחיה מפורשת ממשרד הבריאות.

  1. לשפוך לביוב כל מזון או שתייה שהוכנו עם המים החשודים, כולל מזון לתינוקות
  2. לשפוך ולהחליף את המים לחיות המחמד

 

רק לאחר ביצוע הפעולות הנ"ל, במידה ומשרד הבריאות יבטל את ההוראות לגבי מגבלות השימוש במים, ניתן לחזור ולהשתמש במערכת אספקת המים הביתית.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות