fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חומי ומיצי מחלוצי הרפואה האלטרנטיבית לבעלי חיים

יעל בלי אבידן עם לקוחות (צילום: ניצן זוהר)
יעל בלי אבידן עם לקוחות (צילום: ניצן זוהר)

לאחר שבעשורים האחרונים הלכה והתבססה בארץ הרפואה האלטרנטיבית לבני אדם, מתחילים בשנים האחרונות אנשים רבים יותר ויותר באזור לחפש גם לחיות המחמד שלהם – חלק בלתי נפרד מהמשפחה, כידוע – מרפא בשיטות אלטרנטיביות.

התחום עוד בחיתוליו בארץ, אבל לאחרונה החלו להציע בעלי מקצוע בתחום את שירותיהם באזור, ויותר אנשים מוכנים ורוצים להשקיע גם בבריאותם של חומי או מיצי, שהשיטות האלטרנטיביות יכולות לעתים קרובות לשפר משמעותית את מצבם ואיכות חייהם.

ד"ר יעל בלי אבידן, תושבת זכרון יעקב, היא בעלת המרפאה "ד"ר יעל בלי -אבידן וטרינריה משולבת" בזכרון יעקב, בה היא עושה, כהגדרתה, וטרינריה בדרך אחרת.

אבידן, בת 50, נשואה פלוס שני ילדים עלתה לארץ ממקסיקו לפני שבע שנים עם משפחתה. "כל חיי אהבתי בעלי חיים", היא מספרת. "בילדותי היו לי חיות שונות: ארנבים, נחשים, עכברים, סנאי ועוד. היה לי כלב ראשון כשהייתי בת שלוש, ומאז ועד היום לא הייתי אף פעם בלי כלב, לפחות אחד. לפני שעליתי לארץ היו לי עשרה חתולים ו-ארבעה כלבים. כשעליתי מצאתי בית לכל החתולים, שלושה כלבים הבאתי איתי ולכלב הרביעי מצאתי בית אצל חבר. מאז ומתמיד ידעתי שאני רוצה להיות וטרינרית. כשלמדתי רפואה וטרינרית באוניברסיטה במקסיקו, אחד המורים היה מטפל בכלבים ברפואה סינית, ועשה דיקור לחיות בשיעור. זה סקרן אותי, אבל אחרי התואר עבדתי אצל וטרינר קונבנציונלי, מומחה לרפואת עיניים של כלבים, ושכחתי מהנושא לכמה שנים".

יעל בלי אבידן עם לקוח (צילום: ניצן זוהר)
יעל בלי אבידן עם לקוח (צילום: ניצן זוהר)

במקסיקו נחשפה בהמשך לעבודתם של מדקרים בבני אדם, בעקבות בעיה רפואית שהתעוררה במשפחתה.

"ראיתי איך הדיקור השפיע בצורה מדהימה, הלכתי ללמוד דיקור סיני בבני אדם במשך שלוש שנים, והתחלתי לטפל גם בחיות בדרך זו. ראיתי שברפואה משלימה יש קשת יותר גדולה של אפשרויות לאבחן ולטפל.

"ברפואה הסינית מתייחסים לגוף כאל מכלול אחד, וככה האבחון הרבה יותר מדויק. אני עובדת עם הגוף כדי לשפר אותו, לא נגדו. אני רואה מה החוסר (למה בעל החיים משתעל, למה יש לו דלקת…) ושם מטפלת. אבל יש אתגרים שונים בדיקור לחיות: אדם יכול לדבר איתך, אפשר לומר לו לזוז או לנשום והוא מספר לך אם כואב לו. עם חיה זה בלתי אפשרי, ולכן עם חיות צריך ללמוד לעשות את עבודת הדיקור בצורה מאוד פרקטית.

ב-2008 הגיע למרפאה שעבדתי בה במכסיקו כלב דוברמן מקסים בן שנתיים בשם פיפו שנדרס בכביש, קיבל מכה בצוואר והפך למשותק בארבע גפיו. הוא לא יכול היה לזוז בכלל, ואמרו לי 'שימי אותו בצד, צריך להרדים אותו'. התחלתי לעשות לו דיקור, ובתוך חודש הוא חזר להשתמש בחלק הגוף הקדמי שלו, מצב רוחו השתפר והוא גילה רצון לחיות. רציתי לעזור לו עוד, ומצאתי מכון בפלורידה שבארה"ב, ולמדתי שם דיקור סיני וטרינרי ופיזיותרפיה לכלבים, כי השילוב של דיקור ושיקום עוזר להם המון בבעיות אורתופדיות ובמקרי שיתוק". פיפו נותר כשרגליו האחוריות על כיסא גלגלים, אבל היה שמח ומאושר, ואבידן אימצה אותו והביאה אותו איתה לארץ. היא הביאה איתה, כמובן, גם את הידע שרכשה בחו"ל.

"עבדתי שלוש שנים אצל וטרינר בזכרון יעקב, ואז הקמתי מרפאה פרטית אלטרנטיבית משלי אני מטפלת הרבה בבעיות אורתופדיות, נוירולוגיות, אלרגיות, בעיות עור, בעיות מטבוליות כמו סוכרת, בעיות אוטואימוניות ובעיות זקנה. אני משלבת פורמולות הומיאופתיות עם רפואה סינית הכוללת צמחי מרפא ודיקור, ותזונה טבעית. אני עושה גם טיפול באוזון, שרווח כיום באירופה ובאמריקה הרבה יותר מאשר בישראל. זה מחטא, מחדש, מחזק את הגוף".

טל רון עם לקוח מרוצה (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)
טל רון עם לקוח מרוצה (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

טל רון, בת 46, תושבת אביאל, היא בעלת העסק "טל רון מגע מרפא ותזונה טבעית לכלבים וחתולים", ובאופן אישי, בביתה יש כלבה ו-20 חתולים. היא עוסקת בתחום כבר שנים רבות, ולפני מספר שנים עבדה גם יחד עם יעל בלי אבידן.

"למדתי רפואה משלימה לבני אדם בשנות התשעים", היא מספרת, "וכבר אז ידעתי שאחבר את זה לבעלי חיים. כשכלבתי המבוגרת, חלתה והיו לה בעיות בדרכי השתן, התאמתי לה דיאטה ביתית וכל התסמינים עברו". כמו אבידן, היא למדה את הנושא בארצות הברית בקורס עיסוי לבעלי חיים קטנים בקליפורניה. את התחומים שמדובר בהם היה בלתי אפשרי ללמוד אז בישראל, וגם כיום זה לא פשוט.

"ההיסטוריה של הטיפולים במגע לחיות התחיל כשלמדו לטפל בסוסי מרוץ, לצורך תחזוקה ובטיפול ב'פציעות הספורט' שלהם, ובהמשך עשו לזה אדפטציה לבעלי חיים קטנים, בעיקר כלבים וחתולים", היא מתארת. "למדתי שם גם טיפול בצמחי מרפא, ועבדתי בקליפורניה בעמותות, במרפאה שעושה עיקורים וסירוסים, בהסגר הווטרינרי של לוס אנג'לס ועוד, חלק מהעבודות עשיתי בשכר וחלק בהתנדבות. פתחתי שם את העסק הראשון שלי בתחום, עד שחזרתי לארץ ועבדתי כאן תשע שנים כאסיסטנטית אצל וטרינר. לפני כעשר שנים ניסיתי לפתוח עסק של טיפולים במגע לכלבים במרכז הארץ, אבל השוק עוד לגמרי לא היה מוכן לזה אז. עבדתי במשרה מלאה ממספר מקומות והיה קשה לפתח את עצמי במקביל באופן עצמאי. עשיתי טיפולים 'מאחורי הקלעים'. ואז, אחרי שהסתיימה עבודתי במקום האחרון, ערב יום העצמאות האחרון, אמרתי 'למה שלא אצא לעצמאות?' ומיד אחרי יום העצמאות פתחתי את העסק".

טל רון עם חברו הטוב ביותר של האדם (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)
 רון עם חברו הטוב ביותר של האדם (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

היום השוק כבר במקום אחר, אך עדיין חיות המחמד שאנשים מוכנים להשקיע בטיפול אלטרנטיבי עבורן הן כמעט אך ורק כלבים וחתולים, החיות הביתיות והאהובות ביותר. לאבידן מזדמן לפעמים לטפל גם בחיות אחרות: היא טיפלה בעטלפים, בחמוס, בארנבים ובאוגרים, ולפעמים מטפלת בסוסים, אבל עיקר העבודה היא עם כלבים וחתולים. טל רון עובדת, נכון להיום, רק עם כלבים וחתולים.

"בהתחלה עבדתי רק עם כלבים, ולאחרונה התחלתי לעבוד גם עם חתולים", היא מספרת, "חתולים תמיד מאוד אהבתי, אבל לא ידעתי איך מבינים את שפת הגוף שלהם, הניואנסים והרגישויות, ואיפה אפשר לגעת בהם. במרפאה הוטרינרית למדתי להכיר אותם, והחלטתי שאני מוכנה ויכולה לעבוד גם איתם. אם אכיר לעומק חיות אחרות, אשמח לעבוד גם איתן".

כפי שניתן לשער, טיפול במגע בבעלי חיים שונה מטיפול במגע בבני אדם. "זה עיסוי רקמות עמוק, 'עיסוי ספורטאים'", מתארת רון. "אני לא עובדת עם שמן, ובעיקר נזהרת מכך עם חתולים, שהכבד שלהם רגיש. בטיפול הראשון אני לומדת להכיר מי נמצא מולי, לא מיד ניגשת ולוחצת. בטיפול השני, אחרי שנבנה אמון, אפשר להשתחרר ולהתקרב, אם כי לפעמים כבר בטיפול הראשון בעל החיים נותן לי להתקרב. אני עושה דברים בלי להכאיב. יש גם מצבים שבהם אני לא עושה טיפול במגע, אלא הילינג, שאני עושה, למשל, במקרים של סרטן ומחלות קשות. לפני שבוע נכנסתי למרפאה וטרינרית והייתה שם בכלוב חתולה מאושפזת עם דלקת ריאות קשה, שקיבלה אנטיביוטיקה ונוזלים. עשיתי לה טיפול קצר לפתיחת דרכי הנשימה באמצעות הילינג בלבד. יום אחר כך התקשרו ואמרו לי שיש החמרה במצבה. לא התרגשתי, אמרתי שזו ריאקציה לטיפול וחלק מתהליך הריפוי. יום אחר כך היא כבר השתחררה הביתה. הדברים שאני עושה עוזרים לבעיות אורתופדיות, כלבים וחתולים גריאטריים עם קושי בתנועה, הגמשת המפרקים, או אחרי תאונות, כולל כריתת אברים. בסרטן ומחלות קשות, שיש בהן כאבים מאוד חזקים, אני יכולה להקל. הכובע השני שלי, התאמת תזונה, עוזר למפרקים, בעיות כליות, כבד, סכרת ועוד. אני מתאימה תזונה להרזיה, להשמנה, לתמיכה בתהליכי החלמה. יש גם בעיות התנהגות של חיות שאני יכולה לטפל בהן, ובמקרה שלא, אני מפנה למאלף או לבעלי מקצוע אחרים".

טל רון (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)
 רון (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

אופי העבודה חשוב במיוחד בעבודה עם בעלי חיים, שלא ניתן לתקשר איתם במילים. "חיות הן מאוד רגישות, ואנחנו לא מודעים לזה בדרך כלל", אומרת אבידן, "וטרינרים מטפלים בחיה על שולחן מתכת, אבל ברפואה הסינית חייבים שהחיה תהיה רגועה, שהדופק שלה יהיה רגוע, כדי שהכל יהיה מדויק. אני חושבת שצריך לטפל בחיות יותר באמפתיה. יש לי שולחן ניתוחים במרפאה למקרה הצורך, אבל בשגרה אני מטפלת בבעלי החיים על מזרון גדול במרכז הקליניקה, כשכולנו יושבים סביב. יש מוזיקה רגועה ותרפיה עם לבנדר, כדי שהכלב או החתול יהיו רגועים, וככה הם נותנים לי לטפל בהם".

טל רון מתמודדת עם האתגר הזה בדרכה: "אין לי מרפאה, אני מעדיפה להגיע לבתים של אנשים, כדי שבעל החיים יהיה בסביבה המוכרת, שלא להכניס אותו ללחץ נוסף. אני מתאימה את עצמי למה שנוח לבעלי החיים ומוצאת את הדרך לעבוד איתם. אם החתול רוצה לעמוד ולא לשבת, למשל, אאפשר לו לעמוד ואמצא דרך לעשות את הטיפול בצורה שונה. לא אכריח או אכפה את הטיפול על בעל החיים".

יעל בלי אבידן בפעולה (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)
 בלי אבידן בפעולה (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

שתיהן מכבדות את הכלים של וטרינריה קונבנציונלית, מה שמתבטא בעבודתן. טל רון פועלת מתוך מודעות גדולה למדדים הרפואיים הקונבנציונליים: "אני מטפלת בבעלי החיים אחרי שראיתי תוצאות של בדיקות רפואיות רלוונטיות: בדיקות דם, שתן, רנטגן, היסטוריה רפואית. אני גם מפנה אנשים לווטרינר לבדיקות, ובעזרתן אני בודקת ביסודיות את הנתונים ואת הטיפול הרצוי והמדויק עבור כל חיה. למשל, קינמון הוא תוסף מועיל, אבל אם מגיע אלי בעל חיים סכרתי – ויש היום הרבה חתולים סכרתיים – לא אתן לו קינמון, כי הוא מעלה את רמת הסוכר בדם. כיום התוספים נגישים וניתן לקנות אותם בחנויות טבע. אני מתקשרת ושומרת על מעקב, תמיד זמינה". ויעל בלי אבידן אומרת: "הרפואה הקונבנציונלית מאוד טובה למקרי חירום, ויש לה את המקום החזק שלה. לפעמים אני עושה שילוב של רפואה קונבנציונלית ורפואה משלימה. אני רוצה לעשות את הטוב ביותר לכולם. כולנו עושים הכי טוב שאנחנו יכולים וצריכים לעבוד ביחד למטרה אחת".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות