fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זיו דשא: "סגירת מעגל של עשרות שנות פעילות ציבורית"

לאחר מערכת בחירות מקוצרת נבחר חבר האופוזיציה זיו דשא לראשות מועצת זכרון יעקב.  דשא: "זוהי סגירת מעגל של עשרות שנות פעילות ציבורית"
זיו דשא צופה עם בנו ועם פעילים במטה בתוצאות המוצלחות. צילום: רמי שדה
זיו דשא צופה עם בנו ועם פעילים במטה בתוצאות המוצלחות. צילום: רמי שדה

 

הבחירות לראשות זכרון יעקב הוכרעו ביום שלישי השבוע, כשחבר האופוזיציה מסיעת "הליכוד מושבה מתחדשת" זיו דשא, נבחר לראש המועצה החדש של היישוב. על פי התוצאות הלא רשמיות, שפורסמו בטרם הודעת תוצאות משרד הפנים, זכה דשא ל~59 אחוזים מקולות המצביעים. המתמודדת מולו עלוית פרוינד זכתה ל~41 אחוזים מקולות המצביעים. פרישתם של שאר המתמודדים האחרים מהמרוץ, שנעשתה עד יום לפני הבחירות, הבטיחה שלא יהיה סיבוב בחירות שני ביישוב.

נשרו בדרך

המרוץ לבחירות בזכרון יעקב החל עם התפטרותו של ראש המועצה, אלי אבוטבול. בעקבות חקירה שהתנהלה נגד אבוטבול במשטרה, בחשד לאיומים ובעקבות הודעת המשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית להעמידו לדין, הודיע אבוטבול על התפטרותו באמצע חודש אפריל. אבוטבול מסר כי הוא מתפטר בשל ההשפלה העצומה שספגו, הוא ומשפחתו, בעקבות החקירה.

בהתאם לחוקי הרשויות המקומיות, נקבע מועד לבחירות לראשות המועצה, חודשיים לאחר מכן. בתחילת המרוץ התמודדו 6 מועמדים, ביניהם דשא, פרוינד, מי שמילא את מקומו של אבוטבול זמנית עד הבחירות איציק בלה, סגניתו של אבוטבול צילה רשף, עו"ד פיני ממן ומאיר ליאני.

ליאני היה הראשון להסיר את מועמדותו לבחירות, זמן קצר לאחר שהודיע על ההתמודדות. בלה פרש מהמרוץ כשבוע לפני הבחירות, עו"ד ממן הודיע על פרישה מהבחירות יומיים לפני הבחירות, בנימוק שסיכוייו להיבחר נמוכים ואינו רוצה לכפות על התושבים סיבוב שני ומיותר. "לאחר פרישתו של איציק בלה קיבלתי תמיכה נוספת שחיזקה את כוחי, אולם אין בכך להוביל להיבחרותי לראשות המועצה", אמר עו"ד ממן. "תוצאה כזו שבה, מצד אחד, אני גורף קולות אלקטוראליים רבים, אך מצד שני, אני 'כופה' על הישוב סיבוב בחירות שני, אינה לטובת הישוב ואינה לטובת התושבים, שכן בסופו של דבר ההוצאות הכספיות הציבוריות, הפסדי ימי העבודה ועלות הזמן היקר נופלים על כתפי התושבים".

רשף הודיעה על פרישה יום לפני הבחירות והפתיעה רבים מתושבי המועצה, מאחר וניהלה קמפיין מושקע ורציני. "מבדיקות שערכתי בימים האחרונים עולה כי סיכויי להיבחר במערכת הבחירות הנוכחית אינם מספיק גבוהים", אמרה רשף בהודעת הפרישה. "נראה כי תושבי זכרון מעוניינים בהחלפת כל סממן המזוהה עם 'השלטון הישן', מונח שהשתרש במערכת הבחירות הזו וחוטא לצערי לחלוטין למציאות, לערכים, לעקרונות ולצרכים של המושבה".

מתרגש. דשא לאחר הזכייה (צילום: רמי שדה)
מתרגש. דשא לאחר הזכייה (צילום: רמי שדה)

מערכת בחירות קצרה אך טעונה

דשא (48), נשוי ואב לשלושה ילדים הוא יליד זכרון יעקב ופעיל ציבורי הרבה שנים. דשא יצא למרוץ הבחירות, כשהוא קורא למהפכה ומציג את כוונתו לשנות מהיסוד את התנהלות המועצה הנוכחית שאין להשלים עמה. "המושבה איבדה כיוון ויש לחשב מחדש את המקום אליו אנו רוצים להגיע, לשאול איזה קהילה אנחנו רוצים לפתח כאן", אמר דשא במהלך הבחירות. "תנופת הבנייה מאיימת על חיי הקהילה, על תשתיות הישוב, על מערכת החינוך, הצפיפות והתחבורה. יש להחזיר את אמון התושבים במערכת השלטונית. אפעל בשקיפות ובשיתוף הציבור בהחלטות החשובות העומדות לפנינו. אציג בפני התושבים חזון מפורט הנוגע לכל תחומי החיים, אחבר בין כל סיעות המועצה ואפעל איתן להחזרת המושבה לכיוון הנכון".

דשא, בוגר הטכניון בפקולטה להנדסה חקלאית במגמת מים קרקע ואיכות סביבה ובעל תואר שני במנהל עסקים. הוא תכנן וניהל פרויקטים הנדסיים בתחום התשתיות במרחב העירוני, ממובילי המאבק המקומי נגד מתווה הגז, חבר בוועד ההורים היישובי, חבר ופעיל בוועדת חינוך, חבר בצוות ההיגוי להכנת תוכנית אב לישוב ל-2020 וחבר בצוות 'עידוד תחבורה מקיימת – השותפות לקיימות אזורית רמת הנדיב'. בנוסף, הוביל דשא את מטה הפעולה של תושבי זכרון נגד מפעלי טיפול הגז הטבעי, שאמורים היו לקום מול הישוב, חבר בוועד הפעולה בשכונת גבעת עדן להסרת מפגעי הרעש מפראדיס, ושותף מרכזי בתכנון, הטמעה ויישום פרויקט התחבורה הציבורית בישוב שהביא להפעלת קווים 2 ו-3, ומיוזמי הקמת "משמר השכונה" בגבעת עדן.

 

בקמפיין הבחירות המהיר עלו נושאים כמו שקיפות במועצה, פיתוח תשתיות ובנייה לצד שמירה על צביון היישוב, איכות סביבה, טיפול בגירעון המועצה, הכניסה לתאגיד המים ועוד, ומערכת הבחירות עברה בסך הכול בשקט וללא אלימות.

עם זאת, בשבועות האחרונים לפי הבחירות התעוררו יצרים רבים ברחוב, דבר בלתי נמנע, כשמדובר בקמפיין בחירות אישי, לא מפלגתי, שנפתח בנסיבות עגומות ובלתי צפויות. לצד נימוקי המועמדים בנוגע לסיבות בגינן יש לבחור בהם, ירדה תרבות הדיון, ברשת וברחוב, לא אחת להשמצות אישיות ולשמועות על ספינים. שמועות על חבירה לא הגונה התעוררו, למשל, בקרב פעילים לאחר המלצתו של בלה, עם פרישתו, להצביע לזיו דשא. גם דבריה של רשף, על פריצת תקרת הזכוכית לנשים בבחירות, פורשו על ידי פעילים כהמלצה להצביע לפרוינד וכסימן משוער לחבירה חשאית בינה לבין רשף.

יומיים לפני הבחירות לבשו הדברים צורה מכוערת יותר, כשפרוינד פרסמה ברשת פשקוויל שהגיע לידיה, לטענתה, על ידי איש העדה החרדית ביישוב. בפשקוויל הוקיעו אותה הכותבים וערבו את מש

זיו דשא צופה עם בנו ועם פעילים במטה בתוצאות המוצלחות. צילום: רמי שדה
זיו דשא צופה עם בנו ועם פעילים במטה בתוצאות המוצלחות. צילום: רמי שדה

פחתה, כשציינו שבנה "התחתן באופן של חרפה'". בתגובה לפקשוויל הביעה פרוינד זעזוע ועלבון וברשת נפוצו שמועות בנוגע למקור הפשקוויל. לאחר מכן הציג דשא פשקוויל שהגיע לידיו, בו הוא מוצג כמחריב המושבה משום שתמך לדברי כותבי הפשקוויל בהקמת בית כנסת רפורמי, ודשא כתב על כך: "ספגתי נאצות ופליירים אנונימיים, האשמות חמורות שאין בינם לבין האמת דבר".

אחוזי הצבעה בינוניים

יום הבחירות התנהל בזכרון יעקב ללא תקלות, כשבשעות הבוקר והצהריים היו אחוזי ההצבעה בינוניים עד נמוכים. הסיבה לכך נעוצה אולי בעובדה שמדובר היה ביום עבודה רגיל ולא יום שבתון.

במהלך היום הסתובב המועמדים בין הקלפיות ופגשו בתושבים. המועמדים עודדו את תושבי זכרון יעקב לצאת ולהצביע, עד הרגע האחרון. בשעות אחר הצהריים והערב נרשמה תנועה ערה יותר בקלפיות, מה שגרר בסופו של דבר כ~50 אחוזי הצבעה ולא כפי שקיוו המועמדים, לאחוזי הצבעה גבוהים. קלפיות הוצבו בכל בתי הספר ובמקומות מרכזיים ביישוב, בסך הכל הוצבו 24 קלפיות. לדברי פעילות המטה של פרוינד, בקלפי שהוצבה מול גן טיול, הן התייצבו בעמדה כבר מפתיחת הקלפי בשעה 08:00 בבוקר.

הפעילים של דשא, שעמדו מולן, בלטו בלהט ובאופטימיות שלהם כשהכריזו במקהלה: "היום עומד להיות בוודאות מהפך, זיו ייבחר!". כל פעילי המטות הקפידו לעטוף את המועמדים שלהם באהבה ובאופטימיות, לאורך היום.

"אני מרגישה שמחה וגאווה גדולה על מערכת בחירות מכובדת ומכבדת שעברנו, על צוות מדהים של פעילים שהתקבצו במטרה להביא לזכרון יעקב ביום שאחרי מנהיגות עם ניסיון ועשייה. אני מרגישה אווירה נהדרת בקלפיות, הרבה תומכים מגיעים אליהן", אמרה פרוינד בצהרי היום.

דרך חדשה

בלילה, עם סגירת הקלפיות בשעה 22:00, התכנסו המועמדים והפעילים במטות לשמיעת התוצאות. ההתרגשות הייתה רבה, כשעם ספירת הקלפיות התברר נצחונו של דשא, שהוביל באופן עקבי לאורך הספירה. במטה הבחירות שלו פרצו חגיגות וקריאות שמחה גדולות. "תודה על האמון. לא אאכזב!", מסר דשא מיד עם היודע תוצאות הבחירות.

במטה של פרוינד קיבלו את התוצאות בהכנעה. פרוינד הודתה לפעילים על המסע המופלא שעברו איתה בחודשיים האחרונים, ואמרה: "נפגשתי עם מאות רבות מכם, שמעתי ולמדתי להכיר את הדברים שמטרידים אתכם, לצד הדברים שהופכים אתכם למאושרים ושגרמו לכם לבוא ולגדל את משפחותיכם במושבה המקסימה שלנו".

עוד מסרה פרוינד, שמאחר והיו אלה בחירות לראשות המועצה בלבד, היא אינני יכולה להיות חברת מועצה באופן פורמלי, אך הבטיחה להמשיך ולהיות מעורבת בנושאים שתוכל להשפיע. "אשמח לתרום מהידע והניסיון שצברתי בכל נושא שיידרש ובו אוכל להועיל לכם – תושבי המושבה. אתם מוזמנים לפנות אלי כאן, בנייד או במייל בכל שאלה או בקשה לעזרה. אמשיך ואעדכן כאן בעמוד בכל הקשור בעשייה שלי כאן ובכל מקום אחר שאהיה בו. בהזדמנות הזו, אאחל לזיו הצלחה גדולה בתפקיד ראש מועצת זכרון יעקב", אמרה.

בפני דשא עומדים עכשיו אתגרים, ביניהם הקמת קואליציה שתפעל איתו במועצה ובמקביל, התמודדות עם הבעיות שהבטיח לטפל בהן. כל זאת ייאלץ דשא לעשות בתקופה קצרה של שנתיים וחצי, שנותרו עד תום הקדנציה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות