fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התחזית: שלג בכרמיאל בחודש יולי

נשמע כמו חלום? תלוי איך מסתכלים על זה. הבלט הלאומי הרוסי על הקרח סנט פטרסבורג יעלה בפסטיבל כרמיאל הקרוב את "מפצח האגוזים", הקלאסיקה של כל הזמנים, בהפקה מושקעת שלא נראתה כמותה. יותר מ-40 רקדנים בתלבושות הוט קוטור, תפאורה מרהיבה שנבנתה בעבודת יד וסיפור אחד קסום על ילדה שקיבלה במתנה בובה מיוחדת במינה. אם תרצו, אין זו אגדה

נשמע כמו חלום? תלוי איך מסתכלים על זה. הבלט הלאומי הרוסי על הקרח סנט פטרסבורג יעלה בפסטיבל כרמיאל הקרוב את "מפצח האגוזים", הקלאסיקה של כל הזמנים, בהפקה מושקעת.

בימת היכל התרבות בכרמיאל תתכסה בקרח בחום הגדול של חודש יולי, הטמפרטורה תנצח אל מתחת לאפס, פתיתי שלג יטפטפו על הבמה, עץ אשוח גדול ומואר יוצב במרכזו, כשברקע תפאורה שנתפרה בקפדנות בעבודת יד, יותר מ-40 רקדנים בתלבושות הוט קוטור יעלו אל הבמה, וגם ילדה אחת שתקבל במתנה בובה מיוחדת במינה.
ברוכים הבאים לקלאסיקה של כל הזמנים – "מפצח האגוזים", כאן, אצלנו, בכרמיאל. פסטיבל המחול כרמיאל, הפך עם השנים, הודות לתמהיל המאוד מגוון שלו, לפסטיבל נחשב בקרב קהילות המחול בכל העולם. הפסטיבל, שמציין 31 שנים לקיומו, יעלה השנה שני מופעים מושקעים של "מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי בביצוע הבלט הלאומי הרוסי סנט פטרסבורג. המופע, המציין 125 שנה לצאתו לאוויר העולם, מגיע לארץ לסיבוב הופעות מיוחד במסגרת פסטיבל כרמיאל.
"מפצח האגוזים" הוא סיפור קסום על ילדה שמקבלת מתנה לחג המולד, מפצח אגוזים קטן, דמוי חייל עשוי בדיל. אחיה של הילדה שובר למפצח האגוזים את היד, הילדה בוכה ולאחר מכן נרדמת. כאשר היא מתעוררת, היא מגלה להפתעתה שהחפצים בבית גדולים פי כמה מגודלה שלה. מחור בקיר פורצים מיליוני עכברים ענקיים. מלך העכברים מנסה להרוג את הילדה ואת מפצח האגוזים, אולם בסופו של קרב מוזיקלי גרנדיוזי והרואי, ניצלים השניים. בסוף היצירה הופך מפצח האגוזים לנסיך יפה תואר, והוא והילדה מתחתנים. הבלט הרוסי הלאומי על הקרח סנט פטרסבורג הוא היחיד בעולם שמשמר את המחזה המקורי כפי שנכתב.
אוהבי הבלט קלאסי לא יוכלו להישאר אדישים לביצוע הקנוני של בלט סנט פטרסבורג ומובטחת להם חוויה בלתי נשכחת של מסע אל מחוזות הדמיון.

מפצח האגוזים. הבלט הלאומי על הקרח סנט פטרסבורג (צילום: רותם כבסה)
מפצח האגוזים. הבלט הלאומי על הקרח סנט פטרסבורג (צילום: רותם כבסה)

 

 

הבלט הקלאסי חי ובועט
לרקדני הבלט הלאומי על הקרח יש שליחות: להפיץ את המסר שהבלט קלאסי חי ובועט בשם ההשראה והרוח. מדי יום הם מעלים בתיאטרון הלאומי סנט פטרסבורג שורה של קלאסיקות: רומיאו ויוליה, סינדרלה, היפהפייה הנרדמת ואגם הברבורים. מפצח האגוזים נחשב למופע הדגל שלהם בזכות ההשקעה חסרת התקדים בהפקה.
עמוד התווך של התיאטרון הוא הכוריאוגרף קונסטנטין ראסדין, בן 80. ראסדין החל את הקריירה שלו כרקדן בלט ב-1939 והוא זוקף לזכותו רקורד מרשים באנסמבל ברוסיה. אל הבלט הרוסי של סנט פטרסבורג הגיע במקרה, ונשאר בו במשך עשרות שנים מתוך חזון – להטמיע בקהל הצופים את הניואנסים הכי קטנים של מופע איכותי. אין אצלו מסכים, אין טכנולוגיה מתקדמת, אין אקרנים ופלאשים, אלא רק אמת פנימית טהורה, המחברת את היצירה לפעימות הלב.
40 רקדנים צעירים, החל מגיל 16, משתתפים ב"מפצח האגוזים". מדובר ברקדנים שמגיל 4 נמצאים תחת משטר אימונים קפדני במשך שישה ימים בשבוע.
לדברי ראסדין, השילוב של בלט והחלקה על הקרח הוא כלל לא מובן מאליו. הוא מסביר: "אלה שתי טכניקות מנוגדות, שביחד משלבות משחק תיאטרלי ברמה גבוהה מאד שסוחף את הצופה ומשחרר ממנו, למשך שעתיים, את כל הדאגות מסביב. המטרה של הבלט הלאומי על הקרח סנט פטרסבורג היא להביא את היצירה כמה שיותר מדויקת וקרובה למקורית. זו אחת ההפקות המושקעות שלנו. מי שרואה את היצירה על הקרח – לא שוכח את החוויה לעולם.
"בכל פעם מחדש, אני מאוד נרגש להגיע לישראל. להביא את הקרח לחום הלוהט של ישראל – זה לא קל בכלל", מספר ראסדין מעט על המתרחש מאחורי הקלעים, "אך הקהל יודע להעריך אמנות. בשבילנו, להופיע בכרמיאל זה כמו להופיע בבית".

 

סיפור שגדלו עליו מיליוני ילדים. מפצח האגוזים (צילום: רותם כבסה)
סיפור שגדלו עליו מיליוני ילדים. מפצח האגוזים (צילום: רותם כבסה)

 

שומרי הגחלת
למנהל התיאטרון הרוסי, מיכאל קמינוב, יהודי שחי בסנט פטרסבורג, יש משימה אחת: להנגיש את הבלט על הקרח לכל העולם. הוא מכיר היטב את ישראל, ואחת לשנה הוא מבקר את בני משפחתו המתגוררים בדרום הארץ. הוא רקדן בלט על הקרח כבר 22 שנה. בעברו השתתף במחזות גדולים, וב"אגם הברבורים" גילם את הנסיך. לפני עשור פרש מריקוד ועבר לצד הניהולי, תפקיד, אותו הוא מגדיר כמשימה לא פשוטה בכלל. הוא מוקיר תודה לאמרגן אמריקאי, שהשקיע ממיטב כספו בהפקה על הקרח, ובזכותו יצא הבלט לסיבוב הופעות בארצות הברית במשך עשרות שנים.

 

מי שרואה את היצירה על הקרח - לא שוכח את החוויה לעולם". ראסין (צילום: רותם כבסה)
"מי שרואה את היצירה על הקרח – לא שוכח את החוויה לעולם". ראסין (צילום: רותם כבסה)

 

"להביא שואו של מופע פתוח לתוך היכל תיאטרון בטכניקות הריקוד שאנחנו פיתחנו – זה לא דבר פשוט", מסביר קמינוב, "מהמרחב של הקרח עברנו לבמה רגילה, ומשם התחלנו לספר סיפור. תפרנו את כל התפאורה בעבודת יד, אי אפשר להתחרות איתנו ברמת ההשקעה, בחצאיות הטוטו של הרקדניות ובהוט קוטור. כל האלמנטים הם חלק ממופע אקסקלוסיבי שמכניס את הצופה לאווירה. אין אצלנו מסכים או משחקי אור. נשארנו נאמנים לדרך. טכנולוגיה זה יפה, אבל מישהו צריך לשמר את ההיסטוריה ואת האמנות. כבר שנים שיש דרישה למופעים שלנו בישראל. רדפו אחריי מאות מפיקים ולא השתכנעתי, עד שהכרתי את האנשים הנכונים: המפיק גינדי קוסונבוסקי והשותפים שלנו מכרמיאל – מנהל פסטיבל כרמיאל אהרון סולומון והמנהל האמנותי של הפסטיבל שלמה ממן. זה יהיה המופע השלישי שלנו בארץ, והכי גדול. אנחנו שומרי הגחלת של היצירה המקורית, והחלום שלי הוא שהבלט ימשיך להתקיים בעולם".

 

"נשארנו נאמנים לדרך". קמינוב צילום: רותם כבסה
"נשארנו נאמנים לדרך". קמינוב צילום: רותם כבסה

 

הבובה הופכת לנסיך. מפצח האגוזים על הקרח (צילום: רות כבסה)
הבובה הופכת לנסיך. מפצח האגוזים על הקרח (צילום: רות כבסה)

 

מופע של פעם בחיים. קוסונבוסקי , סולומון וממן בביקור בתיאטרון בסנט פטרסבורג (צילום: רותם כבסה)
מופע של פעם בחיים. קוסונבוסקי, סולומון וממן בביקור בתיאטרון בסנט פטרסבורג (צילום: רותם כבסה)

 

סולומון: "עבורי 'מפצח האגוזים' זה מופע של פעם בחיים, כמו חזרה במנהרת הזמן. הבלט הלאומי על הקרח לקח על עצמו משימה לשמר משהו שהולך ונעלם מן העולם. היחידים שהצליחו לשמר את היצירה הם הבלט הרוסי על הקרח של סנט פטרסבורג. זה מופע מרהיב לכל המשפחה. החזון שלי הוא להנגיש את התרבות הזאת לישראל בכלל ולפסטיבל בפרט".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות