fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התושבים נחנקים מהשריפות הפיראטיות

ג'מילה הרדל, חכ מיכל בירן, חכ יעל גרמן, רון שני, ענבר בזק - צילום עידן אורון
ג'מילה הרדל, חכ מיכל בירן, חכ יעל גרמן, רון שני, ענבר בזק - צילום עידן אורון

המאבק בשריפת הפסולת בשטחים פתוחים בגליל עובר הילוך. פסולת שמשתרעת על אלפי דונמים ומאלצת את כל תושבי הסביבה להסגר בבתיהם חברות הכנסת יעל גרמן ויעל כהן פארן, ראש המועצה האזורית רון שני, והמתמודדת על ראשות המועצה ענבר בזק  ועו"ד ג'מילה הרדל סיירו בהררי זבל בלתי חוקיים .

ג'מילה הרדל, חכ מיכל בירן, חכ יעל גרמן, רון שני, ענבר בזק - צילום עידן אורון
ג'מילה הרדל, חכ מיכל בירן, חכ יעל גרמן, רון שני, ענבר בזק – צילום עידן אורון

שריפת זבל פיראטית ודשן חקלאי מצחין הם רק חלק מהתופעות מהן עדיין סובלים ביישובים רבים, על אף התגייסות המשרד להגנת הסביבה לנושא. כמו ביישובים ערביים רבים אחרים, גם באזור מכר-ג'דידה יש מפגעי פסולת רבים, היוצרים זיהום אוויר וריחות. הרשויות המקומיות חסרות יכולת ניהולית וכלכלית שתאפשר להם לעמוד בהצלחה במשימת הטיפול בפסולת, ומערכת אכיפת החוק כושלת בכל הנוגע לטיפול במפגעים. הואיל ומוסדות חינוך רבים נמצאים בפאתי היישובים, התלמידים הם הנחשפים פעמים רבות לזיהום. במקרה זה גם תושבי טל-אל הסמוכה הם הנפגעים הראשיים שכן שריפת הפסולת מתבצעת בדיוק בפאתי היישוב.

בין היתר דיווחו התושבים על ריחות קשים, שמקורם ככל הנראה בדשן (קומפוסט) שהופק מפסולת ומשמש בשדות חקלאיים באזור. מפגע שכיח אחר הוא שריפת פסולת מסוגים שונים בשטחים מסביב ליישוב – אתרים שבהם מושלכים באופן פיראטי פגרי בעלי חיים, פסולת בניין ופסולת ביתית. באחד המקומות האלה נשרפים באופן די קבוע גם  מזרנים, כדי להוציא מהם קפיצי מתכת, והתושבים מתלוננים שהרוח נושאת את עשן השריפה לבתיהם. באתר אחר נשרפים צמיגים, והרוח נושאת את הריחות והחומרים הכימיים הרעילים אל בתי מגורים.

כחלק מפעילות ועדת המשנה לשריפות הפסולת הבלתי חוקיות, הגיעו השבוע חברות הכנסת יעל גרמן ויעל כהן פארן לסיור בשטח בו נתגלו מראות מזעזעים שכללו הררי זבל המוצתים מעת לעת, פגרי חיות ובעיות קשות העלולות להיווצר במי תהום. בסיום הסיור נערך מפגש עם תושבי טל אל הסובלים מריח הצחנה.

הסיור, אותו יזמה וארגנה המועמדת לראשות המועצה האזורית משגב ענבר בזק,  נערך בהשתתפות יו"ר ועדת המשנה לשריפות הפסולת הבלתי חוקיות, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) וחברת הועדה ח"כ יעל כהן פארן (מחנ"צ), ראש המועצה רון שני, נציגי עמותת אלאמל, הפורום היהודי ערבי גדידה מכר – טלאל, עמותת הסביבה משגב ונציגי ציבור.  בסיום הסיור נערך מפגש עם תושבי טל אל, ג'דיידה מכר ותושבים נוספים ממשגב וממטה אשר.

ענבר בזק לצפון1: "כל נושא האכיפה בתחום שריפות הפסולת הבלתי חוקית לא מתנהל כמו שצריך. ישנם לא מעט  אירועים פליליים באזור של שיתוף פעולה בין עברייני שריפת הפסולת לבעלי הקרקע. אין מספיק פקחים, וגם הסמכויות שלהם מוגבלות. בינתיים, תושבי משגב והסביבה מפגיעה חמורה בבריאות הפוגעת בילדים ובמבוגרים, יהודים וערבים כאחד. הקמת הוועדה היא צעד חשוב ומבורך, ואין לי ספק שבעקבות הסיור צעקתם של התושבים תגיע למסדרונות הכנסת. כולי תקווה שהוועדה תגיש את המלצותיה בהקדם ושנושא שריפת הפסולת יטופל בעדיפות עליונה" .

יעל גרמן (יש עתיד), יו"ר ועדת המשנה:  "הגענו היום לצפון כדי ללמוד את הבעיה לעומקה ורוחבה ואין לי ספק – מדובר במכת מדינה. כל תושבי האזור סובלים ממפגע מתמשך בלתי נסבל בגלל אתרי פסולת פיראטית שמוקמים באמצע שדה, מאחורי בית ספר או בלב בית קברות. מדובר בפסולת שמשתרעת על אלפי דונמים ומאלצת את כל תושבי  הסביבה להסגר בבתיהם בעקבות הריח והקושי לנשום. בכוונתנו לטפל בנושא ביסודיות כדי למצוא פתרונות למפגע הבלתי נסבל הזה".

ח"כ יעל כהן פארן (מחנ"צ) חברה בועדת המשנה: "מדובר בתופעה קשה ורחבה שהמדינה צריכה לשים את כובד משקלה למיגורה. הגענו לסיור מעמיק על מנת לראות את המציאות בשטח בעיניים ומצאנו מציאות עגומה. כמעט כל 200 מ' יש ערימת פסולת מעשנת ובחלק מהמקומות גם אתרים גדולים לא חוקיים שעובדים באופן מסודר עם הרשויות. יש כאן עבריינות ממוסדת, הזנחה וחולשה של הרשויות והמשרד להגנת הסביבה שכושל בתפקידו. על המדינה להתעורר ולעשות סדר בנושא לטובת התושבים שנאנקים ונחנקים מזיהום האויר. תודה לחברתי, יו"ר ועדת המשנה לשריפות הפסולת בשטחים פתוחים, ח"כ יעל גרמן על שיזמה את הסיור החשוב."

עו"ד ג׳מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה: ״יש כאן מחדל מתמשך בטיפול בבעיות המורכבות האלה כבר שנים רבות. אני מודה לחברות הכנסת שהגיעו כדי לראות את הזוועות שבה חיים אלפי תושבים ונושמים רעל כל יום, ואני בטוחה שההתגייסות הזו יחד עם הלחץ של התושבים תגרום לשינוי במצב בקרוב".

מהלך הסיור הוצגה בפני חברות הוועדה הבעיה החמורה של אתר השלכת פסולת באמצע ג'דיידה מכר בסמוך לבתי ספר וגני ילדים. שריפות הפסולת באתר מסכנות את בריאותם של התלמידים ושל תושבי האזור. בעקבות הסיור פנתה ח"כ גרמן במכתב בהול למשרד החינוך לטפל בפינוי המפגע לפני פתיחת שנת הלימודים.

כמו כן , גם כן בעקבות הסיור פנתה עמותת אזרחים למען הסביבה  בדחיפות למנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך והסבירה: "אנחנו פונים אלייך בבקשה דחופה לפעול לסילוק מפגע חמור במיוחד, שפוגע כבר חודשים רבים בבריאות מאות ואף אלפי תלמידים ותלמידות במספר מוסדות חינוך בישוב ג'דיידה-מכר."

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות