fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הרחבת בז"ן תצומצם משמעותית. עיריית חיפה: נאשר רק מתקנים בטוחים לסביבה

כך זה נראה עד לא מכבר | צילום: דורון גולן
כך זה נראה עד לא מכבר | צילום: דורון גולן

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה על צמצום משמעותי של הרחבת הבנייה במתקני הזיקוק והייצור של בז"ן. על פי ההחלטה, תוכנית ההרחבה תצומצם מ-20 אחוז לחמישה אחוזים בלבד. היקף שיאפשר את המשך פעילות בז"ן, תוך עמידה מוחלטת בדרישות הגנת הסביבה.

הדיון נערך השבוע לאור עובדות ונסיבות חדשות שהונחו בפני המועצה ואשר לא הוצגו בפני ועדת המשנה לעררים, טרם קבלת ההחלטה. בפני המועצה הוצגו חריגות לכאורה של בז"ן מהיתרי הפליטה בין השנים 2014-2012 וב-2016, וכן הליכי שימוע שנערכו לבז"ן והחלטת עיריית חיפה בנוגע למתן צו הפסקה מנהלי לחברה.

המועצה הארצית החליטה כאמור על צמצום משמעותי של הרחבת הבנייה במתקני הייצור והזיקוק להיקף שיאפשר את המשך פעילות בז"ן תוך עמידה מוחלטת בדרישות הגנת הסביבה. עוד נקבע כי כל חריגה בהיתרי הפליטה תיבחן ותטופל על ידי המשרד להגנת הסביבה. בקשה להיתר עבור מתקני ייצור המייצרים פליטה, תחויב באישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שתוכל לדרוש מסמך סביבתי במידה ותרצה בכך.⁠⁠⁠⁠

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אביגדור יצחקי מסר: "המועצה עשתה את מרב המאמצים, על מנת להפחית את הזיהום במפרץ חיפה מהצד האחד, ומהצד האחר להגביר את הפיקוח על הזיהום במפרץ".⁠⁠⁠⁠

הרחבת מתקנים. בתי הזיקוק (צילום: דורון גולן)
הרחבת מתקנים. בתי הזיקוק (צילום: דורון גולן)

מעיריית חיפה נמסר בתגובה להחלטה: "אנו מברכים ושמחים חלקית על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאמץ חלקים נרחבים מעקרונות המתווה שהוגש על ידי העירייה ועל ידי ארגוני הסביבה והרשויות המקומיות הסובבות והגובלות. נמשיך להילחם שלא יוגדל היקף הפליטות ושלא יוספו מתקני ייצור. בכוונתנו ללמוד, עם הארגונים הסביבתיים, את ההחלטה לעומקה ולהגיש את הסתייגותנו לוועדה ובמידה ונצטרך נעתור לבתי המשפט. לא נתפשר על איכות חייהם של תושבי הסביבה והמפרץ".

גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, התייחס להחלטה ומסר: "הבשורה היא, שברגע שהעירייה והארגונים הירוקים משתפים פעולה ומשלבים ידיים, הכל נראה אחרת, ראו פרשת האמוניה. לא תהיה הרחבה, רק של חמישה אחוזים, של מתקנים סביבתיים ואחרים. ברגע שהם יגישו בקשה להקמתם ייערך דיון נוקב על המשמעות שלהם, וזה יאושר בוועדה המחוזית".

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, מסר: "מדובר בצעד חשוב אך נמתין להחלטה המלאה של המועצה הארצית ונוודא שאומצה בה גישת הבועה שתאפשר להתייחס למתחם בז"ן כ"ארובה אחת" בכל הנוגע לבריאות הציבור והסביבה. רק באמצעות אימוץ גישה זו תוכל מדינת ישראל להבטיח את הפחתת הזיהום במפרץ חיפה. נמתין להחלטה הסופית על מנת לבחון את המשך המהלכים המשפטיים שלנו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות