fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הרבה יותר מתעודת בגרות

השקיפות בתיכונים, תוספת של 300 סטודנטים לחינוך בכיתות, פיילוט לספרי לימוד דיגיטליים בקרית ביאליק ורובוטיקה לכיתות ד'. אלו הם רק חלק מהדברים המחכים לתלמידים בשנת הלימודים הקרובה. רגע לפני הצלצול הראשון, מנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך, רחל מתוקי, מספרת על החידושים והמטרות
"מאחלת לתלמידים שיאמינו בעצמם". רחל מתוקי (צילום: באדיבות משרד החינוך מחוז חיפה)
"מאחלת לתלמידים שיאמינו בעצמם". רחל מתוקי (צילום: באדיבות משרד החינוך מחוז חיפה)

משרד החינוך מפרסם השבוע לראשונה את ה"תמונה החינוכית", המשקפת בצורה הולמת יותר את מגוון העשייה החינוכית בבתי הספר העל יסודיים: הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים. עם פרסום התמונה החינוכית, הישגי בתי הספר משקפים לראשונה גם את שיעור המעורבות החברתית, שמירה על טוהר הבחינות, שיעור הנשירה ממוסדות החינוך, שיעור הקרבה והאכפתיות בין מורים ותלמידים ועוד.

לדברי מנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך, רחל מתוקי, הפרסום יכלול את כל הנתונים בכל בתי הספר התיכוניים, מה שיאפשר לצייר תמונה רב ממדית על הנעשה בבתי הספר. "זה אומר שלא יפרסמו רק נתוני זכאות לבגרות, אלא גם הישגים חברתיים, נתוני גיוס, עומק תעודת הבגרות, אחוז התלמידים שלומד מקצועות מוגברים קשים כמו מתמטיקה ומדעים. אחוזי הזכאות יהוו רק נתון אחד ותמונת בית הספר תהיה פתוחה לכולם. פתאום בתי הספר התיכונים יתמודדו עם נתונים שיהיו מפורסמים לכל. זו בשורה אחרת למערכת החינוך, שלא נמדדת יותר על מספר תעודות לבית הספר, אלא אומרת שזה שבית הספר העלה תלמיד מכיתה י' לכיתה יא' יבוא לידי ביטוי. בתיכונים לחינוך מיוחד, כמו זה שיושב באורט ביאליק, תבוא לידי ביטוי היכולת לתת ביטוי לאוכלוסיות מגוונות".

לדברי מתוקי, בעבר המדד התייחס לשיעור הזכאות לבגרות בלבד, מה שיצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא גולת הכותרת, בעוד שעשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות. "לאורך שנים רבות קידמו בתי הספר ערכים חינוכיים, קהילתיים וחברתיים, שלא קיבלו ביטוי ראוי בפני הציבור, מאחר שעד היום בתי הספר נמדדו על פי שיעור הזכאות לבגרות בלבד".

"מאחלת לתלמידים שיאמינו בעצמם". רחל מתוקי (צילום: באדיבות משרד החינוך מחוז חיפה)

חוק חינוך חובה, מורה שני בכיתה

בשורה נוספת המביאה מתוקי קשורה לחוק חינוך חובה מגיל 3 שעבר לפני כשנתיים בכנסת. "אנו מסיימים את יישום חוק חינוך חובה מגיל 3 והחל משנת הלימודים הבאה נדע גם לאכוף אותו, כי זו חובה לשלוח את הילדים לגן. עד היום החוק לא נאכף, כי הרשויות לא היו מוכנות עם מבנים לקליטה, אבל נכון לשנה הקרובה, אין ילד בן 3 שרצה ללמוד בגן של רשות ולא היה לו מקום. כל הילדים משובצים. בקריות נפתחו 39 גנים חדשים, הרחבנו את מספר הסייעות, רק בקריות מתווספות השנה 108 סייעות, לצד 42 גננות נוספות".

בשורה נוספת לתלמידים ולמורים היא, שלקראת שנת הלימודים הקרובה משרד החינוך מרחיב את התכנית "מורה שני בכיתה" ל-2000 כיתות לימוד בגני הילדים ובבתי הספר, בכל המחוזות ובכל המגזרים. התכנית מאפשרת צמצום יחס מורה~תלמיד בכיתה על ידי הוספת כוח אדם לכיתות עמוסות. התלמידים זוכים לחיזוק למידה משמעותית בכיתה ולהעלאת הישגים לימודיים וחינוכיים עקב תוספת כוח הוראה חדש ואפשרות לקבל יחס אישי ומגוון יותר. התכנית החלה כפיילוט בשנת תשע"ו, כחלק מרפורמת הכיתה הקטנה, ופעלה ב-850 כיתות לימוד.

"במחוז חיפה יצטרפו 300 סטודנטים כמורה נוסף לכיתה", אמרה מתוקי, "זה אומר שב~47 בתי ספר במחוז נקטין עוד יותר את יחס מורה-תלמיד, יהיו עוד מורים וזו בשורה מדהימה. הסטודנטים יתווספו לבתי ספר יסודיים נוספים ולחטיבות הביניים".

המגמה לעידוד לימודי המדעים והמתמטיקה, שהגיעה לשיאה השנה עם הלחץ הבלתי מתון שהפעיל משרד החינוך על התלמידים להיבחן בחמש יחידות, תבוא לידי ביטוי גם במחוז חיפה ותתפשט גם ללימודי האנגלית. "אנו ממשיכים את התכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה והמדעים, יש הישגים מאוד יפים בשנתיים האחרונות והשנה נוסיף גם את האנגלית. במקביל ישנה תכנית לאומית להעלאת התלמידים שייבחנו בחמש יחידות אנגלית. היום מי שעושה 3 יחידות לא מתקבל לאקדמיה ועל פי התכנית הלאומית אף אחד לא יעשה 3 יחידות, יעשו רק 4, 5, מתוך מטרה לחזק את האנגלית המדוברת. התלמידים כותבים וקוראים טוב, אבל מדברים פחות טוב".

למחוז חיפה יש גם פרויקטים יותר קטנים. כך למשל, 20 בתי ספר במחוז ישתתפו בתכנית הסייבר הלאומית, תכנית לתלמידים עם יכולות גבוהות, שמלמדת אותם להתמודד עם סביבה טכנולוגית. 20 בתי ספר נוספים ישתתפו בתכנית חדשה לבתי הספר היסודיים, לכיתות ד', שילמדו קוד ורובוטיקה, מקצוע שהיה שמור עד כה לתלמידי החטיבה. "עד היום לא למדו רובוטיקה בבית הספר היסודי, אבל עכשיו, התלמידים יכירו את הבסיס למדעי המחשב ותכנות, יפתחו חשיבה אלגוריתמית, פתרון בעיות, הם יחשפו לעולם הזה. זה פורץ דרך שזה מגיע לכיתות ד' כי הילדים הרי עושים את זה גם בלעדינו ואם אנחנו נותנים את הכלים, זה מעולה".

קריה דיגיטלית

הפרויקטים הגדולים ביותר של משרד החינוך מתחילים מפיילוט באחד מבתי הספר בארץ וכך יהיה בשנת הלימודים גם בקרית ביאליק, שנבחרה לעיר היחידה בארץ, בה תלמידי שכבת י' ישתתפו בפיילוט במהלכו ילמדו רק בספרים דיגיטליים. "קרית ביאליק נכנסה השנה לתכנית מפעל השאלת ספרים, בו משלמים רק 320 שקלים על ספרים לתלמיד תיכון, אבל בקרית ביאליק, תלמידי כיתות י' ילמדו רק בספרים דיגיטליים שיופיעו להם במדיה, על ידי חברה שזכתה במכרז ותספק להם את הספרים".

הרבה עבודה ומחשבה הושקעו בשנת הלימודים הקרובה ובימים אלה נעשים המאמצים האחרונים לפני שבתי הספר יפתחו את שעריהם בפני התלמידים. "אני מקווה מאוד שהתלמידים צברו כוחות, התרעננו במהלך הקיץ ואני מאחלת להם שנה פורייה, שנה של הגשמה של הפוטנציאל שלהם, שכל מה שתכננו וחלמו שיקרה, באמת יקרה. שיאמינו בעצמם וביכולת שלהם להצליח כי אם יאמינו בעצמם, זה יקרה. ושתהיה לנו שנה טובה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות