fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הקרב על ההוסטל בגבעת עדן: הוצא צו מניעה להקמתו

הרחוב בו צפוי לקום ההוסטל. גבעת עדן (צילום: ירון ניר)
הרחוב בו צפוי לקום ההוסטל. גבעת עדן (צילום: ירון ניר)

בית המשפט השלום בחדרה נעתר לבקשת המועצה המקומית זכרון יעקב והוציא צו מניעה נגד הקמת הוסטל ל-16 דיירי רחוב ונפגעי התמכרויות ברחוב בן גוריון בגבעת עדן. המאבק על ההוסטל מעסיק את תושבי המושבה שעסוקים  בין היתר גם בשאלה המוסרית והחברתית.  ביום רביעי שעבר נערכה הפגנת מחאה כנגד הקמתו בהשתתפות עשרות תושבים.

ראש המועצה זיו דשא כתב אמש (שני) כי: "ההחלטה הזו רחוקה מלהיות סוף פסוק בטלטלה שאוחזת במושבה כבר שבועיים. דעתי לגבי ההוסטל ידועה ואני פועל להביא לסיכול המכרז במגוון אמצעים, בנחישות ובאינטנסיביות. זוהי גם הזדמנות לומר לציבור כולו. אל תלכו שולל אחרי הבטחות חסרות אחריות של פוליטיקאים המשחקים ברגשות ובפחדים. אני יכול לומר לכם כי לאותם "סיכומים" אין דבר וחצי דבר עם האמת. הסבירות אפסית כי החוק יאפשר למועצה לשפות במאות אלפי שקלים בעלים של נכס פרטי. המשא מתן  היחידי שמתנהל עם גורמי המקצוע המוסמכים הוא שאני וסגן ראש המועצה מקיימים כבר שבועיים באופן יום יומי.
לנצל את מצוקתם של אנשים בהבטחות חסרות בסיס הינו מעשה פסול מיסודו. זו העת לגלות אחריות, לפעול יחד, במקצועיות ובנחישות. נמשיך להוביל לפעולה נחושה מול בתי המשפט, משרד הרווחה, הזכיין ובעל הנכס. נקיים את כל התהליך הזה באופן שמכבד את אנשי המושבה. זהו לא זמן לפוליטיקה קטנה. זהו זמן לפעולה נחושה. למען הישגים בימים אלו ולמען הימים שיבואו לאחריהם".

הרחוב בו צפוי לקום ההוסטל. גבעת עדן (צילום: ירון ניר)
הרחוב בו צפוי לקום ההוסטל. גבעת עדן (צילום: ירון ניר)

בשבוע שעבר התגלה כי בית פרטי נשכר לטובת הקמת ההוסטל ועומד לקראת אכלוס. במכרז שפרסם משרד העבודה והרווחה, מכוון לשני הוסטלים: "המסגרות מיועדות ‏לספק ‏למטופלים דיור ‏מוגן לטווח ‏ארוך, ‏עד ‏הגעתם ‏לגיל ‏זקנה,‏ כחלופה ‏לחזרתם ‏לדרות ‏רחוב‏ ו/או‏ לשימוש‏ בחומרים‏ פסיכו-אקטיביים,‏ תחת ‏השגחה‏ רפואית ‏וטיפול ‏פסיכו סוציאלי ‏וכן ‏תעסוקה ‏מוגנת, ‏כחלק ‏מרצף ‏שירותים ‏טיפוליים- שיקומיים".

קבוצת תושבים בגבעת עדן פתחה בהתנגדות נמרצת להקמת ההוסטל. בתוך פחות משבועיים הקימו התושבים ועד התנגדות, החלו להפיץ פלאיירים ואספו כסף לעתירה משפטית.   תושבי השכונה טוענים כי דיירי ההוסטל עלולים לחזור לשימוש בסמים, יסתובבו ברחבי השכונה והיישוב והדבר לא מקובל עליהם, כי ההוסטל קרוב לבית ספר ולגני ילדים והם מפחדים מהשפעת הדיירים עליהם. עוד הסבירו כי הבחירה במיקום נעשתה ללא שקיפות מולם והדבר אינו הוגן לדעתם. בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין נציגי משרד הרווחה, המועצה והתושבים, שרק הלהיטה את הרוחות עוד יותר. בישיבת מועצת זכרון יעקב שהתקיימה בשבוע שעבר הפגינו התושבים עם שלטים נגד הקמת ההוסטל.

עדי גולדברג, תושב גבעת עדן, פעיל בהתנגדות להקמת ההוסטל: "מטופלים פעילים במתדון יסתובבו חופשי בזכרון יעקב, בשמורה, בגן טיול, בקאנטרי, במתנ"ס. נציגי הרווחה אמרו שמדובר באוכלוסייה שאינה ברת שיקום ולא יכולה להשתלב בקהילה. סטטיסטית, חלקם יחזרו לשימוש פעיל, ויהיו תושבי זכרון. אין במדינה עוד הוסטל לאוכלוסייה כזאת שהוקם בתוך שכונת מגורים. הדיירים ישתמשו בתחבורה ציבורית כדי להגיע למושבה לצרוך את כל השירותים. ניתן להגדיל את מספר הדיירים בכל אחד משניהם ל-24 איש. 48 אנשים יסתובבו חופשי ליד תלמידי בתי הספר והגנים. יהיו מזרקים ומחטים בגני השעשועים". ביישוב הופץ בין השאר פלאייר ובו צילום תקריב של מזרק, ולידו הכתובת "גן טיול".

ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, הצטרף לדעת המתנגדים כשהודיע השבוע: "נוכחתי לדעת כי הקמת ההוסטל אינה עומדת בקנה אחד עם התמונה אותה מנסים לצייר אנשי משרד הרווחה. אנשי משרד הרווחה התקשו לתת הסברים מניחים את הדעת לגבי הפגיעות של אזור המגורים בו גרות מאות משפחות ובסמיכות כה גדולה למוסדות חינוך. חששות התושבים מוצדקים ביותר. התהליך כולו לוקה בחוסר סבירות קיצוני ובחוסר שקיפות. התשובות שניתנו על ידי נציגי המשרד העלו ספקות רבים בדבר יכולת הפיקוח על הפעילות בהוסטל. היקף הפעילות הצפוי במקום והכוונה להגדיל את היקף הפעילות תוך מספר שנים אינו תואם את המקום הפיזי המיועד להוסטל ואינו תואם כלל את יכולת השכונה לספוג היקף פעילות שיקומי כה גדול. המועצה בראשותי תשתף פעולה באופן מלא עם ועד הפעולה של השכונה, וכבר בוצעו מספר פעולות בנושא".

מנגד, הביעו חלק מתושבי זכרון יעקב תמיכה בהקמת ההוסטל ובקבלת דייריו, בטענה כי הם בני אדם הראויים לסיכוי וכבוד, וחלקם הציעו גם לסייע לדיירים לחוש רצויים ולשקם את חייהם בדרכים שונות, והקימו את קבוצת "מקבלים את ההוסטל בזכרון יעקב באהבה". רוני גלבפיש, תושבת היישוב, סיפרה בגילוי לב ברשת על התמכרותה לסמים לפני עשרות שנים, שהסתיימה בגמילה, וטוענת כי המתנגדים פועלים מתוך פחד וחוסר הבנה בנושא. היא מתארת: "המתנגדים מפחידים אנשים עד מוות. בשכנות אחרות ביישוב יש תושבים רבים שאין להם כל התנגדות להוסטל, ובחלק מהשכונות קיימים כבר הוסטלים לאוכלוסיות שיקום שונות. גם אם מדובר באנשים שאינם ברי שיקום, המסוכנות שלהם אפסית, כי הם יהיו תחת פיקוח קפדני. בניסיוני כמתנדבת בהוסטלים, לא נתקלתי מעולם במקרה שבו דייר בהוסטל תקף שכן. בחלק מהמקומות קורה ההיפך: השכנים מתנכלים לדיירי ההוסטלים. במקומות שבהם השכנים מקבלים את נוכחות ההוסטל בשמחה ובברכה, אין שום בעיה". גלבפיש וחבריה שוחחו על הנושא עם מספר חברי כנסת שהביעו עניין בפרשה.

המפקחת הארצית לטיפול בדיירי רחוב ומכורים במשרד העבודה והרווחה מריה פודגייצקי התייחסה למחאה: "תהליך פתיחת הוסטל הוא חוקי, פורסם משרד פומבי בנושא והמפעיל זכה לפי כל הקריטריונים הדרושים. המבנה בזכרון יעקב מתאים בדיוק לכל הצרכים של אוכלוסיית היעד. במפגש עם התושבים ניסיתי להסביר שהאוכלוסייה מיוצבת כבר שנים ועברה תהליך גמילה, או מקבלת טיפול תרופתי ארוך טווח בהשגחת משרד הבריאות ופיקוח צמוד, ואם נמצא שדייר משתמש פעיל בסמים, הוא לא נשאר בהוסטל וחובתנו להעביר אותו למוסד גמילה של משרד הבריאות.

"לצערי, לא הצלחתי להסביר זאת במפגש, כי היו המון הערות ביניים וצעקות. מדובר כרגע בהוסטל אחד שיהיו בו 16 אנשים. יש מכרז להפעלת שני הוסטלים שכל אחד מהם כולל 16 דיירים, אפשר להגדיל ב-50 אחוז, אבל לא באותו מבנה, שמתאים רק ל-16. הגדלה עושים אחרי שמנסים ורואים שזה עובד טוב. אנחנו מפעילים רשת של מוסדות בפריסה ארצית לטיפול במכורים ובדרי רחוב בהצלחה רבה ובמומחיות, ואיש לא שמע מעולם שדייר שלנו פגע במישהו. אנחנו מקצועיים ויודעים מה אנחנו עושים. משרדנו פתח בשנה שעברה, לאוכלוסייה דומה ואף מאתגרת מזו, עוד שני הוסטלים בארץ, והשכנים לא שמו לב אפילו שהם נפתחו שם. מעולם לא נתקלנו ברמה כזאת של התנגדות לפתיחת הוסטל כמו שנתקלנו בה בזכרון יעקב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות