fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפרויקט של כרמלי

המוזיקאי ערן כרמלי מחדרה, שגדל על גרי אקשטיין, החליט להרים מופע מיוחד המוקדש ליצירות של אקשטיין, שלא מופיע כבר 8 שנים בעקבות אירוע מוחי * הוא ריכז סביבו את הנגנים והזמרים הטובים בארץ, ויחד הם מופיעים בנמל תל אביב ובעיקר נהנים * המופע הקרוב ייערך בשבוע הבא
ערן כרמלי עם גרי אקשטיין בשבלול, לאחר המופע הראשון. "מאוד התרגש" (צילום: ירון אמיתי)
ערן כרמלי עם גרי אקשטיין בשבלול, לאחר המופע הראשון. "מאוד התרגש" (צילום: ירון אמיתי)

המוזיקאי ערן כרמלי מחדרה, שגדל על גרי אקשטיין, החליט להרים מופע מיוחד המוקדש ליצירות של אקשטיין, שלא מופיע כבר 8 שנים בעקבות אירוע מוחי. הוא ריכז סביבו את הנגנים והזמרים הטובים בארץ, ויחד הם מופיעים בנמל תל אביב ובעיקר נהנים. המופע הקרוב ייערך בשבוע הבא

גרי אקשטיין הוא עוד אחד מאבני הסלע של הרוק/בלוז הישראלי. שירים כמו "בוגי איתי הלילה", "קפטן ג'ק", "אני הולך לבית שאן" ועוד הפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית, אלא שכמו בעוד הרבה מקרים, השירים נשארים לנצח, וכוכבו של אקשטיין מזמן כבר לא זוהר.

מי שהחליט לקחת יוזמה ולעשות מעשה הוא המוזיקאי ערן כרמלי מחדרה, שהגה מופע מיוחד המוקדש ליצירות של אקשטיין. "הוא היה מורי ורבי", מספר כרמלי, "הוא היה טכנאי ההקלטות הראשון שלי, הוא תמיד נחשב אצלי להכי גדול, הצליל שהוא הוציא מהגיטרה שלו היה נדיר".

ערן כרמלי עם גרי אקשטיין בשבלול, לאחר המופע הראשון. "מאוד התרגש" (צילום: ירון אמיתי)
ערן כרמלי עם גרי אקשטיין בשבלול, לאחר המופע הראשון. "מאוד התרגש" (צילום: ירון אמיתי)

למי שלא הספיק להכיר את גרי אקשטיין, ובעיקר את המוזיקה שלו, קודם כל הפסיד. אקשטיין נולד ברחובות ובגיל 16 החל לנגן בגיטרה. בשנות השישים היה שותף במספר להקותכמו "כובשי הקצב", "המטפסים", "להקת תל אביב", להקת "מטריות", להקת "הכוכבים הכחולים" ולהקת "הנסיכים". בשנות השבעים היה שותף בלהקת "האצבעות" ולהקת "קליידוסקופ".

 

בשנת 1977 הוציא את אלבומו הראשון, "מחזור א' תשלז". ב~1979 השתתף כגיטריסט בתקליט "הילד הזה הוא אני" שכתב יהודה אטלס והלחין אבנר קנר והוציא את אלבומו השני, "גרי אקשטיין". באותה שנה (1979) גם הקליט דואט עם שלמה ארצי, "פתאום כשלא באת", שנכלל בתקליטו של ארצי "דרכים".

ב~1981 הצטרף להרכב ההופעות "כלים שלובים" לצד יצחק קלפטר, יגאל בשן ודני ליטני. כמו כן הלחין את המוזיקה לסרטים "פצעי בגרות 80", "עם ישראל חי" ו"בחינת בגרות". במהלך שנות השמונים ניגן אקשטיין באלבומים של שלמה ארצי, אריק איינשטיין ושלום חנוך, היה חבר בלהקת "סרט" והפיק מוזיקלית אלבומים כמו "דרך המשי" של יהודית רביץ. אקשטיין גם פתח אולפן הקלטות שהפך למקור פרנסתו העיקרי.

בשנת 2008 לקה אקשטיין באירוע מוחי שהגביל את התנועות המוטוריות שלו, אך לא פגע בזיכרון שלו. הוא החל בתהליך שיקום, וכיום הוא מתגורר בחולון עם אשתו.

חיבור אנושי מדהים

המופע שהגה כרמלי, "קפטן ג'ק" שמו, נערך באולם שבלול המיתולוגי בנמל תל אביב, וייערך ביום רביעי הקרוב, 24.8. זה יהיה המופע השלישי, כאשר בראשון אקשטיין עצמו היה ומאוד התרגש. "לא היו לו מילים", אומר כרמלי, "הוא כל כך חיכה למשהו מהסוג הזה. במצבו הוא לא יכול לעשות מוזיקה על הבמה, אז הוא צריך חבר'ה טובים שיעשו את זה. הרי בארץ עושים מופעים כאלה בדרך כלל רק אחרי שהאומנים מתים. לשמחתי, במקרה שלו הצלחנו לחקות את העולם הגדול ולעשות מופע כזה כשהוא עוד איתנו".

איך נוצר ההרכב?

"למען האמת נוצר חיבור אנושי מדהים. מיכה מיכאלי הבסיסט ניגם עם גרי בלהקת סרט, וניגן בהרבה אלבומים של אריק איינשטיין. המתופף שלמה חממי היה בגזוז וניגן עם גרי בלהקת סתיו. יש לנו את הגיטריסט מעין פרלמן, את הקלידן ארנון שרון, את צמד הנשפנים רפי ערב ורועי ברגיל ובהופעה הקרובה יופיעו איתנו לאה שבת, אביבה אבידן ויהודית רביץ, שגרי ניגן איתה והפיק לה את האלבום דרך המשי".

כרמלי, כאמור תושב חדרה, אוטוטו בן 50, מגדל לבדו את שני ילדיו לאחר שהתגרש ואשתו עזבה את הארץ, וחזר לעסוק במוזיקה פעילה אחרי תקופה ארוכה של השבתה עקב ניתוח גב.

כשהוא מדבר על המופע, אפשר לחוש את הניצוץ בעיניו. מבחינתו, המוזיקה של גרי אקשטיין פשוט עושה אותו מאושר. במופע, אגב, הוא מנהל מוזיקלי, שר ומנגן על חלילית ומפוחית. "המופע מבוצע ברמה מאוד גבוהה, עם נגנים נפלאים, וזמרים מעולים. פשוט מדהים באיזו הנאה אנחנו עושים את זה".

כרמלי, אגב, ריכז סביבו לטובת המופע נגנים מאזור חדרה ופרדס חנה, ומפרגן מאוד גם לאשת יחסי הציבור והמפיקה המקומית ענת פרחי, שהצטרפה לצוות המופע: "אחרי מופע אחד היינו קצת תקועים, אבל ענת נכנסה כמו בולדוזרית והכניסה חיים למופע ולרעיון. היא הרימה את הכל מחדש ומגיעה לה הרבה מילים טובות".

כרמלי נולד בחיפה ונודע לראשונה ב~1975 כאשר היה בגיל 9 וזכה במקום השני בפסטיבל שירי הילדים עם השיר "יום הילד", אשר שר יחד עם דודו זכאי.

באמצע שנות השמונים הקליט שני שירים שהלחין בעיבוד ונגינת להקת גן עדן: "אותך" (מילים של דרור לוי) ו"לפעמים" (מילים של כרמלי). בשנת 1989 הקים את להקת "פינות העיגול" שכללה את ששי מזרחי בבס ואת אסף מרוז בתופים כאשר כרמלי הוא הסולן. היא הופיעה שנה במועדונים בצפון לפני הופעת הבכורה במועדון "רוקסן". חלק מהשירים של הלהקה נכתבו על ידי דליה רביקוביץ, המשוררת האהובה על כרמלי, מה שמוביל אותנו למיזם הבא שהוא כבר מתכנן: "אנחנו עדיין חזק בתוך הסיפור של גרי, אבל אני בהחלט חושב לעשות מופע עם שירי דליה רביקוביץ'. אני מאוד חושב שמגיע לה, המון אנשים גדלו על השירים שלה".

אז בוא נחזור לגרי. איזה שירים יהיו במופע?

"כל השירים המוכרים והאהובים שלו, וגם שירים שהיה לו חלק בהם כמו פתאום כשלא באת של שלמה ארצי, דרך המשי של יהודית רביץ ועוד שירים של אריק סיני  ואומנים נוספים. כמובן שכל העיבודים הם מקוריים, כמובן עם שינויים מתבקשים. בסך הכל יהיו 13 שירים, שכל אחד מהם הוא וואו".

ומה המטרה הנסתרת מאחורי המופע?

"אין מטרה נסתרת. המטרה היחידה היא שהמוזיקה שלו תחזור לתודעה, שישמיעו אותו יותר ברדיו, שיזכה ליותר תגמולים. מה כבר נשאר לו חוץ מזה במוזיקה?".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות