fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפרויקט הסתיים, האזבסט נשאר והבטון נחשף

הבטון נחשף. השטח המזוהם בחוף נהריה (צילום: באדיבות תום פישר)
הבטון נחשף. השטח המזוהם בחוף נהריה (צילום: באדיבות תום פישר)

המשרד להגנת הסביבה ועיריית נהריה הודיעו בשבוע שעבר על פתיחת חוף הים הצפוני לציבור – עם סיום ביצוע השלב המרכזי של פרויקט עבודות לפינוי פסולת אסבסט בגליל המערבי בהובלת המשרד.

ראש עיריית נהריה ז'קי סבג התנגד לפני מספר שבועות לקבל בחזרה את מקטע חוף בנהריה צפון לאחר שהמשרד להגנת הסביבה לא השלים את עבודות סילוק אזבסט משטחו.

נודע לצפון-1 כי בפגישה שנערכה בין נציגי המשרד להגנת הסביבה לסבג לפני כשבועיים , לצורך גמר הפרויקט ומסירת אתר חוף הים חזרה לידה של העירייה דווח כי מקטע שגודלו כשליש משטח האתר נוקה באופן חלקי בלבד וידוע כי נותר בו כמות המוערכת על ידי המפקח בכ-1000 קוב פסולת אסבסט.

מקטע חוף הים לאחר ניקוי צילום: יורם ורגה
מקטע חוף הים לאחר ניקוי צילום: יורם ורגה

מקטע זה יישאר מגודר וסגור לציבור. הועדה מציינת כי השקיעה 80 מיליון שקלים בניקוי אתר זה  בלבד המהווה 25 אחוז מסך פרויקט הניקוי ופונתה פסולת בהיקף של 40 אלף קו"ב. הפתעה זו הביאה את המשרד להאריך הפרויקט, שהיה אמור להסתיים בסוף שנת 2016, בשלושה חודשים ובעלות נוספת של 20 מיליון שקלים.

"מדובר באתר הגדול ביותר שבוצע במסגרת הפרויקט  מבחינת עוצמת הזיהום, זיהום  האזבסט בחול ים, גודל הסיבים ומורכבות העבודה. לא מיותר לציין כי באתר זה לא הייתה כלל השתתפות תקציבית של הרשות המקומית", כותבים נציגי המשרד להגנת הסביבה.

הבטון נחשף. השטח המזוהם בחוף נהריה (צילום: באדיבות תום פישר)
הבטון נחשף. השטח המזוהם בחוף נהריה (צילום: באדיבות תום פישר)

סבג, הביע בפגישה התנגדות לקבל את השטח המזוהם, משום שאת עלויות הניקוי תצטרך עתה לשאת עיריית נהריה המתכננת לפתח במקום זה טיילת חדשה ושכונות מגורים באזור, כמו שכונת המגורים בחוף אכזיב. כמו כן, ציין המשרד כי קיים חדש להימצאות אסבסט גם מתחת למצעים לשעבר של פרויקט "מדינת הילדים" שתוכנן לקום בשטח ונמנע בשל זיהום האסבסט. עוד ציינו כי השטח המזוהם יגודר.

המשרד להגנת הסביבה מסיים בימים אלו את פרויקט "דרך ירוקה" לניקוי קרקעות הגליל המערבי מזיהום האסבסט, שמקורו במפעל איתנית שפעל בנהריה. האתר האחרון שטופל במסגרת הפרויקט הוא אתר חוף הים ("מדינת הילדים", ר"כ) בצפון נהריה, היכן שבעבר היו בריכות השיקוע של המפעל. כעת מתברר שהפינוי באתר זה לא הושלם במלואו.

ספטמבר 2016, במהלך העבודות באתר, התגלה זיהום אסבסט חדש מתחת לרצועת החול שהוגדרה נקייה עד אותו זמן, אשר דבוק על גבי סלע הנמשך אל תוך הים. כפתרון, המשרד להגנת הסביבה יצק בטון על גבי סלע שבחוף כדי לבודד אותו מחשיפה לציבור, דבר שהסעיר תושבים רבים נוכח המחזה החריג ובטענה כי לא נבחנו חלופות אחרות. הבטון כיסה שטח של דונם והוא נושק לשפת הים. באשר לאסבסט שאותר בתוך הים, הוחלט כי לא ינוקה, נוכח המורכבות ההנדסית והעלויות התקציביות הגבוהות הדרושות לטיפול במקטע הסלעי שבתוך הים.

עונת הרחצה נפתחה

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי עם סיום העבודות, חוף הים הצפוני פתוח לציבור הרחב, והוא מותר לשימוש, לרחצה, לנופש ולנסיעה – ללא כל מגבלה וללא סיכון חשיפה לאסבסט.

"במסגרת שש שנות הפרויקט שהוביל המשרד להגנת הסביבה לפינוי פסולת אסבסט בגליל המערבי, נוקו 340 אתרים ברשויות המקומיות והאזוריות נהריה, מטה אשר ומזרעה, ופונתה פסולת אסבסט בהיקף של כ-130 אלף קוב. עלות ביצוע הפרויקט כולו היא 327 מיליון שקל, מתוכם 150 מיליון שקל שהחזירה איתנית למשרד להגנת הסביבה, כפי שנקבע בחוק", נמסר על ידי המשרד.

עוד הוסיפו כי במקטע אחד, באזור מפגש החול עם הים, כוסה הסלע שעליו שקע אסבסט בבטון מיוחד, במטרה למנוע חשיפת הציבור לאסבסט ומעליו פוזר חול. בנוסף, באזור הדרומי של האתר, בצמוד למפעל איתנית, נותר מקטע שטרם נוקה. האזור סגור ומשולט למניעת כניסת הציבור, והאסבסט כוסה ביריעות פוליאתילן ובאדמה באופן שימנע פיזור סיבי אסבסט לאוויר.

"המשרד והעירייה יפעלו במשותף לאישור תקציב ומסגרת פעולה לשלב הבא של פרויקט הניקוי, ובמסגרתו יושלם הניקוי באתר זה, ובאתרים נוספים שיתגלו בעתיד. בתקופת הביניים, עיריית נהריה והמשרד להגנת הסביבה יוודאו כי האזור נותר סגור והאסבסט מכוסה", נמסר מהרשויות.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "עיריית נהריה מברכת על סיום שלב א' של פרויקט ניקוי שטח של כ-25 דונם (ממערב למפעל איתנית) המשרד להגנת הסביבה השקיע בשטח זה, לאחר מאבק ולחצים שהפעילה העירייה, סך של כ80 מיליון שקלים באתר זה בלבד. העבודות באתר הושלמו ואישור על ניקיונו מאסבסט יימסר לעירייה בימים הקרובים למעט תא שטח מצומצם שיגודר, ישולט וכניסה אליו תימנע ותיאסר.

"עיריית נהריה פועלת ותמשיך לפעול להשלמת ביצוע עבודות הניקוי באופן מקצועי ובהתאם לכל הדרישות על ידי השגת מימון משלים לסיום קטע זה. עיריית נהריה תדאג, עם קבלת אישורי לניקיון השטח לפתוח את כביש הפטרולים מחדש למעבר הציבור והנאתו. עיריית נהריה תמשיך להקפיד ולדאוג ולביטחון ובריאות הציבור ממפגעי האסבסט".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות