fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

העיניים של חיות הבית

ד"ר מיכל שלח גורלי היא וטרינרית שמתמחה באופתלמולוגיה, רפואת עיניים לבעלי חיים. היא מטפלת בחיות הבית כרופאה ניידת ובקליניקה בביתה שבהררית והמקורבים יעידו שהיא "פיה יפהפייה שעושה פלאים לעיניהם של ההולכים על ארבע"
מיכל שלח גורלי - צילום אלכס הובר

ד"ר מיכל שלח גורלי היא וטרינרית שמתמחה בתחום לא שגרתי: אופתלמולוגיה, רפואת עיניים. היא גרה ביישוב הררית, בקצה רכס יודפת, המשקיף על בקעת בית נטופה, על הכנרת, על רכס כמון ורכס מירון מצפון. מהמקום הכי שליו בארץ, עם נוף עוצר נשימה, היא מטפלת בעיניים של חתולים וחיות בית אחרות. ביישוב אומרים שהיא "פיה יפהפייה שעושה פלאים לעיניהם של ההולכים על ארבע, הסובלים לעתים תכופות ממחלות שגורמות להם סבל וכאב".

במשך מספר שנים עבדה כרופאת עיניים בבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן, במהלכן סיימה התמחות ברפואת עיניים וטרינרית מטעם הקולג' האירופאי של רופאי עיניים וטרינרים (ECVO) והיום היא מטפלת בקליניקה שבביתה ומגיעה לטיפול במספר קליניקות ווטרינריות בכרמיאל ויישובים נוספים בצפון ואף בחיפה.

ד"ר גורלי, בת 44, נשואה לרמי, בן היישוב יודפת השכן, אם לשלושה, נולדה בטבריה וגדלה בנצרת עלית, שם למדה, התגייסה ושירתה בתפקיד קצינת קישור. אחרי הצבא טסה לברזיל, גרה בריו דה ז'נרו כחצי שנה, אצל בני משפחה, אמה ילידת המקום ושם מתגוררים בני המשפחה. לד"ר גורלי תחביב שהפך כמעט למקצוע שני, היא רוקדת ריקודי עם מאז הייתה נערה צעירה וגם רקדנית בלהקות מחול. היום היא רוקדת בחיפה בלהקה תחת הדרכתו של הכוריאוגרף בארי אבידן.

להקת המחול חיפה בפסטיבל בינלאומי ברומניה (2)
להקת המחול חיפה בפסטיבל בינלאומי ברומניה (2)

וטרינריה היא חלום ילדות

עם חזרתה לארץ, החליטה ללמוד וטרינריה. היא מספרת: "זה היה חלום ילדות מאז ומתמיד. בהתחלה ניסו להסביר לי שאין פרנסה מווטרינריה, אז גמלה בי ההחלטה ללמוד רפואה באיטליה. אבל פגשתי במקרה בהרקדה חבר וטרינר שאמר לי "שלא תחשבי על זה, אם תהיי טובה תהיה לך תמיד עבודה". למחרת התקשרה לשגרירות בהונגריה, שאלה אם יש לימודי וטרינריה, התשובה הייתה חיובית ונאמר לה כי בתוך שבועיים נפתחת מכינה.

כבר בתחילת הלימודים היא ידעה שתרצה להתמחות בתחום מסוים, אך לא ידעה במה. היא התחילה את הלימודים, וחיפשה את המשהו הזה שירטיט לה את הלב. "בשיעור הראשון של רפואת עיניים הבנתי שזה מה שאני רוצה. וכך במקביל ללימודי הווטרינריה הכללית, כבר מההתחלה הצטרפתי פיזית, בשעות הפנאי,  לשעות קליניקה של רופא עיניים. זו הייתה אהבה ממבט ראשון. עכשיו כשאני רופאת עיניים גם של חתולים, סוסים, ואפילו פילים, תוכים וטיגריסים, אני מאוהבת אפילו יותר".

אחרי שש שנים בבודפשט חזרה לארץ ואז החלה לעבוד בבית דגן כרופאה אקסטרנית. באותה תקופה עבדה גם בצער בעלי חיים בירושלים, והמשיכה להתמחות באופטלמולוגיה כשנת עבודה בבית החולים. במסגרת שנות עבודתה והתמחותה בבית החולים רכשה ניסיון רב בטיפול במקרים רפואיים פשוטים וסבוכים, וכן, צברה ניסיון עשיר בביצוע ניתוחי עיניים. היא לימדה סטודנטים לווטרינריה הן בשנים האקדמיות והן בשנה הקלינית שלהם בבית החולים. בנוסף, התנדבה במשך שנים רבות בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן ורכשה ניסיון רב ברפואת עיניים של יונקים ובעלי כנף, שנמצאו בטבע כשהם סובלים מפגיעות שונות".

דר מיכל שלח גורלי צילום אלכס הובר

ד"ר מיכל שלח גורלי. צילום: אלכס הובר

בית בגליל

בשנת 2007, בגיל 33, התחתנה עם רמי, הייטקיסט עצמאי, שגר אז באזור ירושלים. ההחלטה על החזרה לצפון קדמה לביצוע, שנים מספר לפני החתונה השניים עברו תהליך קליטה ליישוב הררית. רכשו את המגרש עליו עמד כבר שלד בניין, עברו לבית זמני ואז השלימו את הבנייה. עבור רמי זו הייתה חזרה הביתה, שכן נולד ביודפת ב-1967. משפחתו הייתה ממקימי היישוב, שהיה גם היישוב הראשון של המועצה האזורית משגב, שקמה כתריסר שנים מאוחר יותר.

למה בחרתם בהררית?

"אהבנו את המקום, את הנוף, את השקט, את הקהילה. חשבנו שככה צריך לגדל ילדים".

איך הסתדרתם עם נושא המדיטציה הטרנסנדנטלית?

"לא הייתה התניה למדיטציה טרנסנדנטלית. ההתניה הזו בוטלה בשלב מסוים, כאשר החלה ההרחבה הראשונה של היישוב".

איך אתם מסתדרים עם עבודה בגליל?

"חשבתי לעבוד כרופאה ניידת כדי לראות איפה מרכז העניינים, כי היה ברור שלהררית יש קושי להגיע. היום זה הקונספט אותו אימצתי, אני רופאה ניידת שמגיעה למרפאות, בנוסף לקליניקה בהררית".

במהלך בדיקת העיניים נקבע לעתים הצורך בתיקון כירורגי של העין, ד"ר שלח-גורלי מבצעת את הניתוח במרפאתו של הווטרינר המטפל, תוך שהוא אחראי על הרדמת בעל החיים ומביאה עמה את כל הציוד הנדרש. לאחר הניתוח בעל החיים נשאר לאשפוז במרפאת הרופא המטפל עד שהוא כשיר להשתחרר לביתו.

איך מאבחנים כאב אצל חיית בית שלא ממש יכולה לדבר?

"הבעלים בדרך כלל יודע, רואה תופעות, בעל החיים פחות אוכל. יש מקרים בהם עולה הצורך בבדיקות נוספות על מנת לאשש חשד למחלה מסוימת העולה במהלך בדיקת העיניים הכללית, למשל: בדיקת ייצור דמעות מסייעת לאבחן אם בעל החיים סובל מסינדרום "עין יבשה", מחלה קשה שגורמת לדלקות חוזרות וירידה בראיה, במידה והמחלה לא מאובחנת ומטופלת. בדיקת לחץ תוך עיני מאפשרת אבחון גלאוקומה. הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשיר דיגיטלי חדשני שלא מצריך אלחוש מקומי, לא גורם לכאב ומודד את הלחץ התוך עיני תוך מספר שניות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות