fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

העובדים במפעל מרכבים לא מבקשים סעד או מימון. רק שייתנו להם לעבוד

רמי טסלר (מימין) ודמיטרי קומנצ'נקו, מפעל מרכבים. צילום: נירית שפאץ
רמי טסלר (מימין) ודמיטרי קומנצ'נקו, מפעל מרכבים. צילום: נירית שפאץ

לרמי טסלר, מנכ"ל חברת מרכבים היושבת על שטח נרחב בפארק תעשיות קיסריה ותושב כרכור, נמאס להיפרד מעובדים מסורים. לדימיטרי קומנצ'נקו, יו"ר ועד העובדים של החברה, כואב להסתכל בעיני העובדים המפוטרים כשהוא נתקל בהם אחר כך ברחוב. במרכבים, מהמעסיקים הגדולים באזור, מועסקים תושבי פרדס חנה כרכור, חדרה, אור עקיבא, נתניה, פראדיס וואדי ערה. רק בשנה האחרונה פוטרו ממנה כ-200 אנשים וכיום עובדים בה 530 איש. "זה חלק מהמציאות שאנחנו חיים בה", אומר טסלר, "ואם המגמה תימשך, לפנינו תכנית שתחייב פיטורי 50 עובדים נוספים בטווח הקצר". את מה שעלול לקרות בטווח הארוך הוא מתקשה לבטא בקול.

המגמה ממנה חוששים היא ההסתמכות ההולכת וגוברת של התחבורה הציבורית בארץ על תוצרת זרה. חברת מרכבים הוקמה ב-1946 וההיסטוריה שלה שלובה בזו של המדינה. ראשית דרכה באזור התעשייה בפתח תקוה ובה יוצרו, בין השאר, הרכבים המשוריינים ממלחמת העצמאות ששלדיהם נותרו עד היום בשער הגיא. בהמשך נמנתה על קונצרן כור. בשנות ה-90, כחלק מתכנית ההבראה של כור, נמכרה מרכבים לקבוצת וולוו בה שותפים חברת וולוו השבדית ב-26% וחברת מאיר למכוניות בעמ', יבואנית וולוו בארץ, ב-74%. בסוף שנות ה-90 הוקם המפעל הנוכחי שלה בפארק תעשיות קיסריה, והיא עברה לייצור אוטובוסים ומיניבוסים בלבד.

במרכבים מקבלים את השלדות מהיצרנים השונים כמו וולבו, מרצדס וסקניה, והם אחראים על תכנון וייצור המרכב. בחברה מספרים כי הם משתמשים בפלדת אלחלד חזקה יותר מהפלדה הפחמנית הרגילה. "האוטובוסים שאנחנו מייצרים חזקים יותר, תוחלת החיים שלהם ארוכה יותר ועלויות התחזוקה נמוכות. אנחנו עובדים תחת תקני משרד התחבורה הישראלי והתקינה האירופית המחמירה בעולם", אומרים במרכבים.

https://www.youtube.com/watch?v=N8t1__1nM8A

האוטובוסים הסיניים הציפו את השוק

כחברה פרטית, במרכבים התמודדו תמיד עם סביבה תחרותית. אלא שהתחרות נעשתה, לדבריהם, לא הוגנת ולא בריאה בשנים האחרונות. "עד לפני 5-6 שנים החברה הייתה מובילה בתחום בארץ והאוטובוסים שלנו נחשבו איכותיים ומועדפים גם על אוטובוסים תוצרת חוץ, שיובאו אז בין היתר מגרמניה, ספרד וטורקיה", מתאר טסלר. "אוטובוסים שלנו נמכרו לחברות אגד, דן, כל התחבורה הציבורית המופרטת (קווים, נתיב אקספרס ועוד), כל התחבורה המוסדית (מועצות אזוריות, הסעות תלמידים ועוד) ומפעלים פרטיים. לפני 5-6 שנים נפתח השוק באופן לא מבוקר גם לאוטובוסים הסיניים הזולים, שהציפו את השוק במחירים אטרקטיביים ובאיכות ירודה מזו שהייתה נהוגה ונדרשת בענף. כך נמכרו עוד ועוד אוטובוסים לתחבורה הפרטית, ולאחרונה גם לציבורית, ונוצרה תחרות לא הוגנת. מרכבים מחויבת להעסיק עובדים ברמת שכר נאותה ולייצר אוטובוסים ברמה הנדרשת, והעלויות בהתאם. משלא הייתה אפשרות להתמודד עם מחיר האוטובוסים הסיניים הזול, ירד הביקוש לייצור המקומי, ומשם הדרך הייתה קצרה לפיטורי עובדים.

הפגנת עובדי מפעל מרכבים מול הכנסת. צילום: מרכבים
הפגנת עובדי מפעל מרכבים מול הכנסת. צילום: מרכבים

"בתקופה האחרונה עשתה ועדת המכרזים במשרדי האוצר והתעשייה מהלך שבולם את צמיחת התעשייה המקומית ומעודד את הייבוא הזול, כשביטלה את החובה של כל יבואן לרכש גומלין ואת סעיף מתן עדיפות לתוצרת המקומית ב-15% מהמחיר. שני סעיפים אלה הם מרכיבים בחוק חובת המכרזים. רכש גומלין פירושו שכל יבואן וספק של תוצרת חוץ שקונה מוצר מחו"ל במסגרת כספי המדינה מחויב ברכישת מוצרים ישראליים בלפחות 35% מהיקף הרכישות שביצע, מה שמחזיר למדינה כסף ומעודד את הצמיחה. עכשיו, שבוטלו שתי ההטבות האלה, מתרחש דבר דומה לזה שהתרחש בענף הטקסטיל ומתרחש בחקלאות.

"מדינה ללא תעשייה חזקה, התלויה בייבוא בלבד, נועדה לכיליון. בנוסף לעובדים הישירים, אנחנו מפרנסים גם את קבלני המשנה במעגל השני והשלישי, ובסך הכל למעלה מאלף בתי אב שמתפרנסים מפעילות מרכבים. אנחנו לא מבקשים סעד, סבסוד או מימון, רק תחרות הוגנת. שייתנו לנו לעבוד. במקביל לחוק חובת המכרזים, אנחנו מוכנים גם להצעת פשרה, ללא תלות והתניה ברכש גומלין, שלפחות 35% מהרכישות בארץ ומייצור מקומי של תחבורה ציבורית מופרטת ו-60% מרכישות אגד ודן יהיו מייצור מקומי".

קונים בזול, משלמים ביוקר

גם מדינות שנחשבות בעולם לקפיטליסטיות לעילא יודעות להתערב ולקדם כלכלית את אזרחיהן כשצריך. טסלר מספר על אוטובוס ממוגן ירי של מרכבים שבתקופת המתיחות בעיראק ובאפגניסטאן לפני עשר שנים התעניינה בו ממשלת ארה"ב. "העסקה לא יצאה לפועל לבסוף, כי האמריקאים התנו אותה בכך שנפתח מפעל בארה"ב ונעסיק בו אמריקאים. הם דאגו לאזרחיהם".

על הטענה ששמע מגורמים ממשלתיים לפיה רכישת האוטובוסים הסיניים מאפשרת את הוזלת התחבורה הציבורית בישראל הוא אומר: "זו אחיזת עיניים. האוטובוס הסיני זול מהישראלי ברגע הרכישה, אבל צריך לקחת בחשבון עלויות תחזוקה, אורך חייו וההכנסות שיש למדינה ממסים על עבודת עובדי מרכבים, שהן מעל ל-30 מיליון שקלים בשנה. כלל ההכנסות האלו עולות בעשרות מונים על הפרש המחיר ברכישה. אם אותם עובדים המפרנסים את משפחותיהם יהיו מובטלים, המדינה תצטרך לשלם להם דמי אבטלה מקופתה, ותפסיד גם את צמיחת התעשייה המקומית כתוצאה מרכש הגומלין; ואם המפעל יקרוס וייסגר, מחירי האוטובוסים המיובאים יעלו ממילא כי לא תהיה להם תחרות של יצרן מקומי, ויהיה מאוחר מדי להקים מחדש תעשיה מקומית".

עובדי מרכבים יצאו להפגנות מחאה מול הכנסת לפני מספר חודשים ובשבוע שעבר. דמיטרי קומנצ'נקו אומר: "כל נאגלה של אוטובוסים סיניים שמגיעה לנמל מביאה לפיטורים של עוד 10 או 12 עובדים שלנו. היחס הוא אוטובוס לעובד בשנה. כל אוטובוס שנמכר פה פירושו עוד בית אב שמתפרנס למשך שנה. הייתי נוכח בפרידה מהעובדים. זה קשה וכואב. היו אנשים שיצאו עם דמעות בעיניים מהמשרד כשבידם טופס הטיולים. מדובר בעובדים עם ותק החל משנתיים ועד 14 שנים, עם ידיים טובות ורצון לעבוד, ביניהם אנשים בגילאים 45-50, וגם כמה בגילאי 60+. יש עובדים שנקלטו כאן מיד עם עלייתם לארץ. זה שובר את לבי ונעשה מחוסר ברירה. לא כל עובד שפוטר מוצא עבודה אחרי הפיטורים. רבים מעוניינים לחזור אלינו בקריאה הראשונה, ואם היינו יכולים, היינו קוראים להם בחזרה".

"עושים שיעורים בחשבונאות על גב העובדים"

חברת מרכבים עתרה לבית המשפט ביחד עם חברת הארגז והתאחדות התעשיינים, בבקשה לבטל את החלטת ועדת המכרזים. ההליך המשפטי גרם להקפאת מכרזים לתחבורה ציבורית שהיו אמורים לצאת לדרך, ולעצירת רכש אוטובוסים לתחבורה ציבורית.

רמי טסלר (מימין) ודמיטרי קומנצ'נקו, מפעל מרכבים. צילום: נירית שפאץ
רמי טסלר (מימין) ודמיטרי קומנצ'נקו, מפעל מרכבים. צילום: נירית שפאץ

עם זאת, המאבק שהחברה יצאה אליו מול המדינה נשא פירות מסוימים כשבדיון בוועדת הכספים של הכנסת בשבוע שעבר עלו קולות רבים מצד חברי כנסת מכל קצות הקשת הפוליטית נגד החלטות ועדת המכרזים. בין השאר אמר ח"כ איתן ברושי: "תקנו קודם את האוטובוסים ממרכבים, יש תוצרת הארץ. אם ממול זה סגירת מפעל של 500 עובדים, אז החשבון שלכם הוא פסול. עושים שיעורים בחשבונאות על גב העובדים".

ועדת הכספים של הכנסת אכן החליטה להפוך חלקית את ההחלטה ולהמשיך להחיל את החובות לרכש גומלין ולהעדפת תוצרת מקומית על החברות הציבוריות אגד ודן. לגבי חברות ההסעה הפרטיות הביאה הוועדה את הנושא לפתחה של המשנה ליועץ המשפטי של הממשלה, עו"ד דינה זילבר, כדי שתבדוק את ההיבטים המשפטיים שלו. יו"ר הוועדה משה גפני ביקש מהממשלה והחשב הכללי נתונים בנוגע לרכש גומלין במכרזים ואמר כי בכוונתו לקיים דיון חוזר בנושא. גפני אף ציין בדיון כי הוא עושה חשבון נפש בנושא בעקבות פרשת מפעל "סטארקיסט", שנסגר וכל עובדיו פוטרו אחרי שאושרה הורדת מכסים.

ממשרד האוצר נמסר: מדובר בסוגיה משפטית כבדה ומורכבת, שגורמת לכך שמכרזים להפעלת תחבורה ציבורית אינם מתקדמים מחד ולא מתבצע רכש אוטובוסים מאידך. בנוסף לכך, חשוב לציין שרכש גומלין מביא עימו עלויות שמעלות את עלות הפעלת שירותי תחבורה ציבורית שמגולגלים לתקציב המדינה. על מנת לפתור את הבעיה, מנסים גורמי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה למצוא פתרון מוסכם כבר מספר חודשים, כאשר לצערנו כרגע ישנן גורמים המתנגדים למתווה. המשרדים פועלים וימשיכו לפעול במרץ עד לפתרון הנושא".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות