fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הסכם גג בנהריה: עשרת אלפים דירות ללא פתרון למט"ש

עיריית נהריה. צילום: דורון גולן
עיריית נהריה | צילום: דורון גולן

לאחר משא ומתן שנמשך קרוב לשנתיים, ביום  יביא ראש עיריית נהריה ז'קי סבג  מחר (שלישי) את הסכם הגג  לאישור חברי מועצת העיר. הסכם גג הוא פתרון של הממשלה לבנייה בפיתוח מואץ של עשרות אלפי יחידות דיור לצד פיתוח מהיר של תשתיות. להסכם הגג בנהריה ייווספו עשרת אלפים דיור בעיר בתוך חמש עד עשר שנים.

לפני חצי שנה נחשף בצפון -1 כי הסכם הגג של עיריית נהריה תקוע לאחר דרישות מופרזות של סבג הכוללות; איצטדיון כדורגל חדש, אזור תעשייה ובנייה של מבני ציבור נוספים.  סבג כותב בהצעה לחברי המועצה כי הצליח לקדם אזור תעשייה בגבעת שעל, הסמוכה לנהריה. אך מבדיקה עולה כי 'תוכנית שעל' לבניית אזור תעשייה כבר נמצאת על סדר היום זה עשור בשיתוף המועצה האזורית מטה אשר.

ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)
ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)

כיום על פי מרשם האוכלוסין חיים בנהריה 21 אלף בתי אב, כ- 64 אלף תושבים.  הסכם הגג  מדבר על תוספת של 30 אלף תושבים בתוך עשור. על מנת לתת קנה מידה של הגידול במספר התושבים, בשנת 2007 היו בנהריה 58 אלף תושבים. כלומר בעשור האחרון מ-2007 ועד 2017 מספר תושבי העיר נהריה גדל רק בכ-6000 תושבים בלבד. הצפי כי  הגידול באוכלוסיה יגיע ל-100 אלף תושבים.

התוכנית של הסכם הגג מתייחסת לגידול של בין 3000-6000 תושבים בשנה אחת, במשך חמש או עשר השנים הבאות. במבט כלל אזורי יש להביא בחשבון את הסכמי הגג שכבר נחתמו הערים השכנות. עכו: 17 אלף יחידות דיור. שלומי: 5000 אלף יח"ד. מעלות: 7000  יח"ד.  קרית ביאליק: 7450 יח"ד. בנוסף ל-10,000 יחידות הדיור בנהריה: סך הכל 46 אלף יחידות דיור,  השווים ל-150-170 אלף תושבים בהיעדר פתרון לתשתיות, שדרוג כבישים, מקורות עסוקה פעילים ועוד.  סבג ציין גם כי עד 50 אחוז מהקצאות  יחידות הדיור החדשות לנהריה יהיו לתושבי המקום.

משה כחלון (צילום :ענבל לויתן קראוס)
משה כחלון (צילום: ענבל לויתן קראוס)

מהסכם הגג שהועבר לחברי המועצה עולה שהקמתו של אזור תעשייה חדש בגבעת שעל נמצא כיום מחוץ לתחום השיפוט של נהריה על כביש 89 .

סבג מנער את האבק מעל תוכנית ישנה. באזור "גבעת שעל" תוכנן לפני למעלה מעשור על ידי משרד האדריכלים הרי ברנד אזור תעשייה משותף לשלוש רשויות: נהריה, מועצה אזורית מעלה יוסף ומועצה אזורית מטה אשר. במקור התכנון חל על שטח של 540 דונם בחלוקה של 100 דונם לתעשייה נקייה – היי טק. 150 דונם לתעשייה אחרת (לא מזהמת), 30 דונם למלאכה, 20 דונם למשרדים והשאר שטחים פתוחים ודרכים. התוכנית קיבלה את כל האישורים הנדרשים וביצועה הוקפא.  סבג לא רצה את הערים השכנות שותפות, לכן בהסכם הגג,  176 הדונם שעיריית נהריה אמורה לקבל זה בדיוק שליש מתוך 540 דונם של התוכנית המקורית.

משרד הכלכלה מאשר במכתב שנלווה להסכם הגג, את הסכמתו להקמת אזור התעשייה ומודיע שהוא מייעד 20 מיליון שקלים בלבד, שיוקצו למימון עבודות הפיתוח והתשתית באזור התעשיה.  ומכאן עולה כי מבני התעשייה ומלאכה יבנו על ידי ועל חשבון  היזמים עצמם.

בנספח ב'  מראים לאן יוקצו 318 מיליון שקלים: 30 מיליון שקלים לטיילת הצפונית, 20 מיליון שקלים לעבודות עפר להקמת איצטדיון, כשהעלות הכללית של האצטדיון החדש 80 מיליון שקלים, 25 מיליון שקלים לפיתוח בית העלמין. סקר אסבסט: 3 מיליון שקלים.

מה אין בהסכם?  המלחמה הגדולה של משרדי הממשלה: בעיקר משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה היא בהיעדר שדרוג המט"ש של נהריה משנת  2012 על פי החוק, וסירובו של סבג להקים תאגיד מים. לכן כל תוכניות הבנייה בעיר כפופות להתקדמות בפיתוח תשתיות הביוב.  משרד בריאות מביע את דעתו נחרצות על תשתיות רעועות בנהריה והשווה אותם לימי המנדט ואף לעיר חלב בסוריה.

סבג  ניסה בכל הכוח להכניס את שדרוג  המכון לטיהור שפכים לתוך הסכם הגג ולא עלה בידו, אלא רק בהרחבת קיבולת המט"ש בסכום של  כ- 50 מיליון שקלים ובנוסף שדרוג המט"ש כך שיפיק מים בדרגת טיהור שלישוני, בעוד 15 מיליון שקלים. כך נכתב: "למען הסר כל ספק, העירייה תבצע ממקורותיה העצמאים את כל העבודות הנדרשות, לרבות עבודות הנלוות לצורך הקמה ותפעול מכון הטיהור (מט"ש) לרבות טיפול שלישוני.  עבודות אלו לא ימומנו על ידי המשרד ולא יהיו חלק מעבודות הפיתוח".

הסיבה העיקרית לכך ששדרוג המט"ש לא נכנס להסכם הגג היא סירובו המתמשך של סבג להקים תאגיד מים וביוב.  לאחרונה סבג התרצה ונחשף בצפון ~1 שהוא מוכן להקים תאגיד עצמאי  לנהריה בלבד, אך נתקל בסירוב ולא נותר לו אלא רק להצטרף לתאגיד קיים.

מעיריית נהריה נמסר: "תוכנית גבעת שעל אכן מעלה אבק הרבה שנים, וכעת סוף סוף לאחר עבודה קשה ומאומצת של ר' העיר, כולל מסעות שכנועים, הסכימה המדינה להפוך את התוכנית למציאות. זה הישג גדול מאוד לעיר. מדובר באזור תעשיה נטו של נהריה ונטו לצרכיה של נהריה. שדרוג המט"ש יבוצע בזמן הקרוב ואין כל קשר בינו לבין הקמת תאגיד. לסיכום, הסכם הגג ישנה את פני העיר וימשיך את תנופת הפיתוח והשגשוג שלה. מדובר בהישג אדיר. לא פחות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות