fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המתמודדת הפיקטיבית אורנה אביקזר

רויטל לביא בשוק. צילום יעל אטיה
רויטל לביא בשוק. צילום יעל אטיה

 

רויטל לביא היא בלונדינית. יש לה כובע קש ומשקפי שמש גדולים. לפני כחודש ראינו אותה בשוק של נתניה ובטיילת עושה סרטי תעמולת לבחירות. "תבחרו ברויטל לביא – היא תביא". היא פרודיה על מתמודדת בבחירות עם שיער כמו של פיירברג ומגבעת של גבר, שרק נחתה בנתניה וכבר מקבלת תמיכה רבה. אל חשש היא לא מתמודדת, אבל היא: אורנה אביקזר מנהלת את דף הפייסבוק הכי פופולרי בפייסבוק בנתניה בשם: "נתניה לפני בחירות". שם היא מפרסמת בחופשיות כל מידע שיש לה ואת דעתה האישית על המועמדים ומהלכיהם. אנשים אומרים שהיא מייצגת אותנטית של הציבור ושאם הייתה מתמודדת הייתה מצליחה להיכנס למועצת העיר. לה, בניגוד למתמודדים רבים אחרים, יש קבלות על מעשים לטובת הציבור.

רויטל לביא בשוק. צילום יעל אטיה
רויטל לביא בשוק. צילום יעל אטיה

אורנה אביקזר: "רויטל לביא נולדה אחרי שראיתי סרטון תעמולת בחירות של מתמודד שקיבל תמיכה גדולה בשוק. ידעתי שרק נחת בעיר ואמרתי לעצמי שגם אני יכולה ללכת לשוק ולקבל את תמיכת הבסטונרים כדמות פיקטיבית. התארגנתי עם חברים, הדפסנו חולצות, חבשתי פאה בלונדינית נוסח פיירברג, כובע קש ומשקפי שמש גדולים וגררתי טרולי להראות שרק עכשיו הגעתי לעיר. רציתי להוכיח שכל אחד יכול לקבל אהבה בשוק ולשדר אווירה של 'מרגישים מהפך', כי בשוק אוהבים את כולם. הפריע לי הקונספט של המתמודד שרוצה לתרום לעיר אחרי שפעל ללא חת, שרוצה להיות בין מקבלי ההחלטות ולהשפיע. מפריע לי שמועמדים נמדדים לא לפי העשייה האמיתית שלהם בעבר אלא לפי העוצמה הכלכלית שלהם, גודל שלטי הפרסום, כמות הכספים שגייסו, הייעוץ האסטרטגי שקיבלו. ייתכן שחלק מהם לא רק שלא יזכו לשרת את הציבור, אלא יכנסו לחובות קשים מאד. וזה עצוב. אני חושבת שצריך לשנות את החוק ולהגביל את הסכומים כדי שמועמדים לא יתמוטטו".

בקבוצת הפייסבוק שלה "נתניה לפני בחירות" יש 7200 עוקבים. בחודש האחרון עלו שם 1116 פוסטים, שקיבלו 16,000 תגובות ו-26,000 לייקים. יש כ-3000 אנשים פעילים שכותבים. היא הפכה לדמות ציבורית וככזו מצפים ממנה לממלכתיות וניטרליות.

אורנה אביקזר זו אני

הכל התחיל בערימת חול

הכל התחיל מערמה של חול שנערמה מול ביתה של אורנה אביקזר בשיכון ותיקים. לא ערמה אחת, אלא סוללת עפר לכל אורך רחוב יצחק בן חנן, הנושק לשטח פתוח בין השיכון לבין הישוב נורדיה. אביקזר חשבה שערמות העפר אלה הן התחלת העבודות להקמתו של המרכז לרכב אוטונומי שרק ימים ספורים קודם לכן קראה עליו בחדשות נתניה. החול שהגיע מהמזבלה, היה מזוהם והוא פונה בשלמות לאחר שלושה חודשים של מאבק אותו הובילה אביקזר. שמה כלוחמת הגיע למאות אנשים ברשת החברתית, בה היא מאד פעילה בפרסום פוסטים בנושא איכות סביבה חינוך וחברה.

"לאחר שראיתי שאנשים לא מבינים כמה פרויקט הרכב האוטונומי הולך לפגוע בשכונה, התמלאתי בכוחות לפעול ורק אחרי שאנשים הבינו את ההשלכות האקולוגיות של הימצאות השכונה שלנו בין אזורי תעשייה, ירידת ערך הבתים שלנו והחיים בתווך מבחינה אקולוגית, תחבורתית, הם הצטרפו לקול הקורא שלנו להצטרף למאבק. הפעילים שהצטרפו אליה עשו סיורים בשטח ובכל יום פרסמו ערמות פסולת בניין ופסולת אזבסט מפוזרות בחלקי העיר.

בעירייה לא כל אהבו את הפרסומים שלה: "היה קשה לנו עם הנתק מהעירייה ועם הממונה על איכות הסביבה. מידרו את הפעילים ממידע ואף חסמו אותנו בטלפון בטענה שהפעילות שלנו היא בעלת גוון פוליטי".

הקבוצה "נתניה לפני בחירות" נפתחה אחרי שפוסטים שכתבה בקבוצות שונות נמחקו בגלל התוקפנות שלה כלפי העירייה: "היו מחיקות של תגובות וראינו שאין לנו אפשרות להגיב ולדבר על נושאים כלליים של העיר. חיפשנו מקום בו נוכל להתבטא בחופשיות בלי שיחסמו אותנו ולא נהיה כפופים למוד הפוליטי של ראשי הוועדים, ששולטים בקבוצות של השכונות. ראיתי שאנשים חזקים על המקלדת ופורקים את התלונות שלהם על ההתנהלות העירונית. הבנתי שחייבים לגרום לאנשים ליותר מעורבות ושיח על עניינים ציבוריים. וכך, שנה וחצי לפני הבחירות פתחתי את הדף "נתניה לפני בחירות", שמשמש במה לדיונים שלא היו עולים בקבוצות אחרות. הקבוצה היא לא גוף פוליטי והיא במה פתוחה לכל תושבי העיר". אנשים הבינו שזה המקום לפרסם פוסטים שיגיעו ליותר אנשים ובפרט לאלה שצריכים לקרוא אותם.

רויטל לביא בטיילת צילום יעל אטיה
רויטל לביא בטיילת צילום יעל אטיה

האם הציעו לך להצטרף לרשימה פוליטית?

"הציעו לי כמה הצעות, אבל כאימא יחידנית לא אוכל להיענות להן. אני לא יכולה כלכלית להרשות לעצמי להתמודד. אני אדם טוטאלי שלא יכולה לעשות חצי עבודה. אני אמשיך לעזור מהצד".

עם השם "נתניה לפני בחירות" אין ספק שבסופו של דבר הקבוצה הפכה לבמה לדיונים פוליטיים למועמדים ונראה שאורנה ממליכה ומורידה מועמדים.

"הבנתי שבשביל לעשות שינוי צריך להגדיל את אחוזי ההצבעה ולכן יש להוביל את השיח הציבורי בקבוצה סביב נושא הבחירות, שיוביל אנשים להיות מעורבים ובסופו של דבר גם ילכו לקלפי וכך נחשפתי לאנשים א-פוליטיים שאכפת להם מהעיר ודואגים לעתידה בתחום החינוך, התחבורה ועוד. אני לא ממליכה ולא מורידה. מצד אחד פתחתי את הקבוצה כי סתמו לי את הפה במקומות אחרים ומצד שני מצפים ממני לא לפרסם את הדעות שלי שהן נחרצות. פתחתי את הקבוצה כדי שאוכל לדבר בחופשיות ובכל פעם שאני מעלה פוסט מצפים ממני לממלכתיות. אני חושבת שיש לי השפעה על השיח, כי כל ביקורת גוררת שיח שמביא למעורבות".

הפוסטים שלה נוקבים וישירים והיא דואגת לבדוק עובדות ולא להכשיל את עצמה. היא מקבלת מידע מכל הזרמים והפלגים כי יצא לה שם של רודפת צדק. היא מקבלת משוב ומידע מכל הקשת הפוליטית ובהם גם עובדי עירייה.

מה טוב לעיר עכשיו ובשנים הבאות?

"אני לא יודעת מה טוב, אבל אני יודעת מה אני רוצה. אני רוצה שילוב של חדש עם ישן. רוצה לראות עצירה של בנייה ויותר פארקים ירוקים ותיירות שוקקת. כשאני מסתכלת מה קורה במרינה של הרצליה אני אומרת לעצמי שזה יכול היה להיות בנתניה. בטיילת שלנו אין רצף תיירותי, אין מסעדות בשבת וכשאת מתלוננת על זה שולחים אותך לאכול באזור התעשייה החדש – שם פתוח בשבת. אז את נאלצת להיכנס למכונית ולנסוע לאירועים בשבת בפארק של רעננה. השינוי יבוא כשהתושבים יבינו שמגיע להם יותר. שילכו להצביע לפי מה שמתאים להם, שיצביעו בעבור כלל העיר ולא רק עבור השכונה שלהם, שההצבעה לא תהיה סקטוריאלית כמו ההצבעה של קרית צאנז כי החילונים הם לא סקטור. מה שמרגיז עכשיו הוא שמיעוט מחליט איך הכלל יחיה. על פי הרכב המועצה היום סוגרים פסנתר בשבת ותחרות גלישה גורמת למלחמת עולם".

את פעילה אקטיבית בבחירות?

"אני לא ציפיתי להגיע למצב הזה. אני מעורבת מאד במה שקורה מאחורי הקלעים של הסיעות כמו ניסיונות איחוד ופירוק. אני בקשר עם כולם ולפעמים נדרשת להיות מעורבת. הבחירות האלה יש בהן שיח ציבורי גם על נושאים כלליים הקשורים לחוק המרכולים וחוק הלאום. נכנסנו לבחירות באווירה של מחלוקת על בסיס דתי וזה מתבטא בבחירות בנתניה ואני מקווה שדעת הרוב תשפיע ושאדע באיזו עיר אני חיה כדי להחליט אם אני נשארת כאן או עוזבת כדי לגדל את ילדיי במקום אחר שמתאים לי".

רויטל לביא תכנון ובניה. צילום יעל אטיה
רויטל לביא תכנון ובניה. צילום יעל אטיה

 

מי את אורנה אביקזר?

אורנה אביקזר, בת 45, אימא יחידנית לשני בנים, ניהלה מפעל משפחתי, הייתה שכירה בחברה גדולה. רוח הקרב שלה נגד השחיתות מונעת גם ממקרה אישי בו שילמה מחיר כבד בעקבות חשיפת מקרה הונאה. היא חילונית ודתית תוך איזון בריא, לדבריה, ומצפה גם מאחרים שכל אחד יכבד את האחר. לדבריה יש לכהן רק שתי קדנציות: "בראשונה לומדים, בשנייה עושים ובשלישית עושים לביתך", היא אומרת.

במהלך העיסוק שלה בפייסבוק היא למדה ובמשך חודשים היא מנהלת דפי פייסבוק עסקיים. היא הבינה שאחרי הבחירות הפלטפורמה של הקבוצה לא תהיה פופלרית כפי שהיא עכשיו וזו ההזדמנות למנף את הכישורים והקשרים שלה לפרנסתה. וכך בשבוע שעבר היא העלתה אתר חדשות לאינטרנט בשם "אורנה חושפת":

"זהו אתר חשיפות של שחיתות מצד אחד ומאידך גם חשיפות של מעשים טובים ושמחות. מעין "כלבוטק" של העיר. אני לא רודפת אחרי אף אחד אבל רוצה להציף עוולות ושחיתות. יש לי חברים ומתנדבים שעוזרים לי".

לשאלה למי היא תצביע היא עונה בדיפלומטיות: "אני בוחרת לעשות שינוי".

ואיפה תהיי ביום הבוחר?

"ביום הבחירות רויטל לביא תיקח את בני ליאור, בן ה-4.5 לשוטט בין הקלפיות להראות לו מה זו דמוקרטיה, מעורבות ציבורית והשפעתה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות