fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המאבק במפחמות: המדינה תאסור העברת גזם לכפרים

תעשו משהו, ומהר. מהדיון השבוע. צילום: מועצה אזורית מנשה
תעשו משהו, ומהר. מהדיון השבוע. צילום: מועצה אזורית מנשה

בדיון שנערך היום (שלישי) בוועדת הפנים של הכנסת, הורה יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דודי אמסלם מהליכוד, למשרד החקלאות לחתום בתוך שבועיים על צו המסדיר את האיסור על העברת גזם לרשות הפלסטינית והטלת קנסות על חקלאים המעבירים גזם.

בדיון השתתפו נציגי משרדי הממשלה הרלבנטיים, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, ניר סהר, נציגי רשויות מקומיות, כמו ראש מועצת מנשה, אילן שדה, וראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש, ותושבי האזור הנפגע, המשתרע בקירוב מזכרון יעקב ועד חדרה.

בין המלצות הועדה הבין משרדית: מתן צווים על ידי משרד החקלאות למניעת העברת גדמי גזם לגורמים לא מורשים וכי הרגולציה תתבצע על ידי מחוזות רלוונטיים. 30 מיליון שקלים יוקצו להפקת אנרגיה ולתמרוץ לחקלאים על מנת להביא להפניית הגזם להפקת אנרגיה במתקנים ייעודיים של חברת חשמל. בנוסף ישנו מאמץ לרתימת האיחוד האירופאי למטרה זו. צפי להקמת המתקנים על פי המשרד להגנת הסביבה הוא שנת 2017.

תעשו משהו, ומהר. מהדיון השבוע. צילום: מועצה אזורית מנשה
תעשו משהו, ומהר. מהדיון השבוע. צילום: מועצה אזורית מנשה

ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, אמר בדיון דברים נוקבים. שדה ציין: "על אף מסקנות הועדה הבין משרדית, אין מענה מלא למפגע , אין החלטה על פיקוח ומתן קנסות לחקלאים ולא נקבעו תקנות האוסרות העברת גזם לרשות".

ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש, ציין: "מדובר במאבק הנמשך לאורך שנים בו פעלנו באפיק המשפטי והציבורי כולל הגשת 2 עתירות לבג"צ. כיום בעקבות המאבק הוקמה הוועדה וישנם ניצנים לתחילת טיפול במפגע כולל הקצאת משאבים ותקציבים משמעותיים. זוהי בהחלט בשורה .אנחנו מקווים ופועלים כי המלצות הוועדה ייושמו בהקדם והעננה המרחפת מעלינו לאורך כל תקופה זו תחלוף. עם זאת נדגיש כי מבחינתנו כל עוד האוויר בפרדס חנה כרכור ובישובים השכנים לנו, לא יהיה נטול עשן מפחמות, המאבק טרם תם".

תושבים מיישובי האזור סיפרו בוועדה על מחלות קשות מהן הם סובלים בשל המפגע. רוחה שער ממצפה אילן סיפרה בדמעות על מחלת הסרטן בה לקתה: "הסרטן מהיר, אלים ויעיל. תודיעו לנו כעת מה בכוונתכם לעשות לפני שיהיה מאוחר".

כזכור, בשבוע שעבר הציג המשרד להגנת הסביבה תכנית פעולה לטיפול במפגעי המפחמות. התוכנית הוגשה לאור המלצות הועדה הבין משרדית שהוקמה לנושא, לאחר עתירת המועצה האזורית מנשה ותושבים לבג"צ. מפגע המפחמות גורם מזה כשש שנים לתחלואה רבה בקרב כ-200 אלף תושבי השרון הצפוני ולזיהום אויר רב. נתוני התחלואה מגובים במחקרים של מומחים בעלי שם, ונתוני זיהום האוויר הוגדרו על ידי מומחי איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל, שהודיע לאחרונה כי הוא מסתייג מהמלצות הוועדה הבין משרדית ואינו רואה אותן כפתרון לבעיה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות