fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הכרעה היסטורית: עד 1 באפריל ירוקן מכל האמוניה במפרץ חיפה

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה תמר שרון נתנאל קיבלה ביום ראשון השבוע החלטה דרמטית וקבעה כי מכל האמוניה ייסגר, לאחר שבמשך עשרות שנות פעילותו סיכן את תושבי המטרופולין. המאבק הציבורי נשא פרי  
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)

אחרי שתושבי מטרופולין חיפה יצאו להפגין, הכריע בית המשפט המחוזי ביום רביעי השבוע וקבע כי עד 1 באפריל ירוקן מכל האמוניה. לאחר מכן, חל איסור למלא אותו, והוא ייסגר. בנוסף, אסר בית המשפט על כניסת אוניית האמוניה למפרץ חיפה. עוד קבע בית המשפט, כי עד למועד ריקון המכל, תמשיך חיפה כימיקלים לספק אמוניה לכל הצרכנים במשק הישראלי, כפי שעשתה עד היום.

קודם להחלטה הדרמטית, ביום ראשון, אלפים הגיעו להפגנה מול בית המשפט המחוזי בחיפה, בטרם החל בו הדיון בערר שהגישה חברת חיפה כימיקלים על צו הסגירה שהוצא לבקשת עיריית חיפה.

אגודת הסטודנטים ומועצת הנוער העירונית בחיפה נרתמו, וגם מהקריות יצאו אוטובוסים מכל הרשויות המקומיות. ראש עיריית קרית מוצקין חיים צורי התייצב לימינו של ראש עיריית חיפה יונה יהב בבית המשפט.

לראשונה, במהלך הדיון, שינתה המדינה את דעתה וטענה כי מכל האמוניה מהווה סכנה לתושבי מטרופולין חיפה. היועצים המשפטיים של חיפה כימיקלים טענו, כי המדינה תומכת בהם וכי ייצור האמוניה הוא אינטרס ציבורי.

עו"ד איתן לדרר מטעם היועץ המשפטי לממשלה אמר בדיון: "חשוב לי להביא בפני בית המשפט את עמדת הממשלה העדכנית. נעשתה פנייה לכל משרדי הממשלה שנראו רלבנטיים ואף משרד ממשלתי לא פנה בבקשה לתמוך בערעור או להתנגד לסגירה. בהתבסס על הידוע כיום, אף משרד ממשלתי לא טען לקיומו של אינטרס ציבורי שגובר על האינטרס של סיום פעולתו של המכל. כמובן שנדרש להבטיח שריקון המכל ייעשה בצורה בטוחה ומבוקרת".

היועצים המשפטיים של עיריית חיפה אמרו, כי על פי המידע שלהם, מאז ניתן הצו לריקון המכל, דווקא גדלה בו כמות האמוניה.

איש לא ניגש למכרז. מכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)
איש לא ניגש למכרז. מכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)

יום לאחר מכן, ביום שני, הגישה חיפה כימיקלים בקשה לדחות את הדיון המתקיים בבית המשפט העליון בערעור שהגישה על החלטת העירייה משנת 2011 שלא לתת למכל רישיון עסק. המדינה התנגדה לבקשת החברה לדחייה, והוא יתקיים ביום ראשון הקרוב. המדינה ציינה בהתייחסותה לבג"ץ, כי מערך האמוניה מעמיד את הציבור בסכנה וכי בהתאם לעמדת המשרד להגנת הסביבה, יש להביא לסגירתו.

יו"ר איגוד ערים עו"ד רשף חן מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה חשובה ואמיצה. אני מברך את עיריית חיפה על המאבק העיקש. אין לסבול מצב של סיכון מאות אלפי אנשים למען רווח כלכלי. קיימות אופציות רבות לאספקת אמוניה לכלל צרכי המשק, מבלי לייבא את האמוניה דרך הים ולהעמיד את התושבים בסכנת חיים".

ראש עיריית חיפה יונה יהב: "השופטת תמר שרון נתנאל קיבלה החלטה אמיצה והיסטורית על הפסקת פעילות מכל האמוניה שאיים על חייהם של כמיליון איש. כל תושבי חיפה והאזור מודים היום לשופטת על אומץ ליבה. אנו, בעיריית חיפה, נפעל ללא פשרות לוודא כי פסק הדין יבוצע ככתבו וכלשונו על פי לוחות הזמנים אותם קבע בית המשפט".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות