fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הדייגים יוצאים למאבק על רצועת הדיג בחוף אכזיב

החוקים החדשים. שמורת אכזיב (צילום פרטי)
החוקים החדשים. שמורת אכזיב (צילום פרטי)

רשות הטבע והגנים  התקינה שילוט חדש ברצועת הדיג בחוף אכזיב עם כללים חדשים האוסרים על דיג באמצעות רולרים ואמצעי עזר. מאנדרטת המעפיל צפונה לכיוון ראש הנקרה נאסר הדיג לחלוטין.

הדייגים הוותיקים של האזור עם ותק של יותר מ-40 שנות ים, פוקדים מידי יום את רצועת החוף לדיג זועמים על החלטת רשות הטבע והגנים.  הדייגים מתכוונים לקיים הפגנה  ביום שישי הבא (31.3)  תחת הכותרת: "לא עוקרים דייגים מהים ומהבית". ההפגנה תיערך בשעות בוקר בסמוך לרצועת החוף על הכביש, לאחר שיקבלו אישור משטרה.

לפני חודש הוכרזה שמורת ימית חדשה בראש הנקרה. רשות הטבע והגנים הצליחה לאשר במנהל התכנון לבנייה את שמורת הטבע הימיות הגדולות בישראל בין ראש הנקרה לאכזיב. מטרתה לשמור על שטח ימי המאגד בתוכו מגוון נדיר של צמחייה וקשת רחבה של בתי גידול. השמורה תגן על המרחב הימי באמצעות הגבלות על שיט ודייג וכמו כן, מונעת הקמת תשתיות לאומיות בעתיד על המרחב: גז, התפלה, מעגנות ועוד.

על פי החוקים החדשים: מאנדרטת המעפילים בחוף אכזיב צפונה נאסר הדיג כלל ובין האנדרטה דרומה, לכיוון  בית 'אלי אביבי' ניתן לדוג מהחוף בלבד רק עם חכת עץ וללא אמצעי עזר, כשהמרחק בין הדיג לפתיון לא יעלה על 20 מטר.

אסף מרקו, תושב שלומית, דייג חובבן ב- 20 השנים האחרונות טוען כי שמורת אכזיב היא שמורה מוכרזת משנת 1968 ותמיד הותר דיג בחכות.

החוקים החדשים. שמורת אכזיב (צילום פרטי)
החוקים החדשים. שמורת אכזיב (צילום פרטי)

"לאחרונה פקח  אמר שנאסר דייג בשמורה. מאנדרטת המעפילים צפונה לראש הנקרה אסור לדוג כלל, ומהאנדרטה דרומה מותר לדוג רק באמצעות מקל, בקטע חוף עד לבית אלי אביבי ושפך נחל כזיב. ההכרזה על השמורה היא גם מבחינת העומק בים, עד 600 מטר לכיוון נהריה. אין קשר לזה שתמיד הייתה שמורה והותר  דייג בחכה בלבד. החוקים החדשים נועדו לאכיפה, יש לפקח רשות הטבע והגנים סמכות לקנוס דייגים ואף להוביל למאסר וחילוט של ציוד הדיג. אנחנו רוצים להמשיך לדוג כפי שעשינו עד היום באמצעות רולרים. נעשה כאן מהלך חד צדדי, בלי להתייעץ וחתכו בבשר החי, שינו הרגלים של 40- 30 שנה, לאנשים שהים זה כל עולמם.

עוד מוסיף מרקו: "נאמר לי על ידי הפקח שזו שמורה ואסור לדוג בה. אנחנו מוחים על כך, השמורה במצב מצוין.  הדייגים שומרים על החוף והסביבה הימית ומטפלים לא פעם בצבי ים מוגנים. אנחנו מבינים שיש בעיה וצריכים לפתור אותה אבל אין סיכוי לקבוע חוקים, ממצב שהכל מותר- לאסור בתוקף. כולנו דייגים חובבנים, איש לא מתפרנס מזה. בשמורה אין צוללנים, סירות שיט או רשתות דייג ולכן היא אטרקטיבית מאד לתחביב דייג. למרות שמנסים להציג שהדייגים מוציאים כמויות אדירות של דגים, זה לא נכון".

מרקו מציין כי רשות הטבע והגנים יכולה הייתה להגביל את מספר החכות ולא לקבוע עמדה גורפת.

מרשות שמורת הטבע והגנים נמסר בתגובה: "רשות הטבע והגנים, המופקדת מטעם החוק על שמירת ערכי הטבע והמורשת בישראל, תגביל את הדיג בשמורת ים ראש הנקרה במטרה למנוע את הפגיעה המשמעותית בערכי הטבע הקיימים בשמורה, חלקם נדירים ומצויים בסכנת הכחדה. מהלך זה מתבצע בעקבות גידול משמעותי ניכר בהיקף הדיג באזור ובכלל לאורך השנים, תוך שימוש במגוון אמצעים. גידול זה מוביל לפגיעה ישירה, מידית ומשמעותית בחי בים. לצד נזקי הדיג באזור, נרשם באזור השמורה לחץ מבקרים רב לאורך כל שעות היום והלילה והצטברות פסולת דייג כגון חוטים וקרסים, שמזהמים את הסביבה החופית והימית ומהווים איום סביבתי לבעלי החיים, לצומח וגם לנופשים באזור".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות