fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם חומת קרית חיים תיפול?

פוסט שהעלה בפייסבוק תושב קרית חיים, שלמה אברמוביץ, סחף למאבק נגד החומה, שבונה חברת תש"ן על חוף הים, מאות מתושבי הקריות. למאבק הצטרפו חברי כנסת שאף הגיעו השבוע לסיור במקום
חברי כנסת מסיירים בחוף קרית חיים (צילום: דורון גולן)
חברי כנסת מסיירים בחוף קרית חיים (צילום: דורון גולן)

המאבק נגד החומה שבנתה חברת תש"ן, שהגיעה עד קו המים בחוף קרית חיים, עולה שלב.

לא מדובר בעניין חדש. עיריית חיפה מנהלת מאבק נגד הסגת הגבול של תש"ן כבר חודשים ארוכים, אך דבר עד כה לא קרה. רק כששלמה אברמוביץ, תושב קרית חיים שצועד מדי יום על החוף, החליט שהגיעו מים עד נפש ופרסם פוסט בפייסבוק, המאבק קיבל תאוצה ופרץ את גבולות המטרופולין.

הפוסט של אברמוביץ בפייסבוק זכה, בתוך שבועיים בלבד, לאלפי שיתופים וגרר הירתמות של מאות אנשים למאבק. "אני מעריך שיצאו השבוע כ-220 מכתבים אל השרים הרלוונטיים", אמר אברמוביץ, "בחלק מהמכתבים יש דרישה משר התשתיות לקיים הליך של שימוע דחוף למנכ"ל תש"ן".

החומה של תש"ן (צילום: דורון גולן)
החומה של תש"ן (צילום: דורון גולן)

עוד בשנת 2014 הזהירו עיריית חיפה ואנשי מקצוע מפני הסכנה שבחומה. מהנדס העירייה אריאל ווטרמן אמר אז: "הגדר המוצעת היא המצב הכי גרוע בחוף ים. נוצר שיפוע שמביא להתחפרות". מתכננת היחידה להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה יהודית מוסרי הזהירה: "ידוע כי הקמת מבנים קשיחים בסמוך לקו המים גורמת סחיפה של החוף, בשל החזרת אנרגיית הגלים. מיקום הגדר בסמיכות לקו המים צפוי לפגוע במעבר החופשי של הציבור לאורך החוף ולבטל אותו כליל".

בניגוד למה שאומרת חברת תש"ן, עיריית חיפה התנגדה לבניית החומה. רק לאחר שבוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הצליחו נציגי החברה לשכנע את חברי הוועדה לתת להם היתר, חויבה העירייה להוציא את האישור.

עם זאת, המפקח על הבנייה בחוף קרית חיים, שביקר במקום בנובמבר האחרון, מיהר להוציא צו להפסקת עבודה בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה. בבקשה לצו נכתב כי תש"ן יצקה כלונסאות מבטון לעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה, לטובת הקמת גדר בטון, שתשתרע לאורך של 700 מטרים. המפקח ציין במכתבו כי הבנייה התבצעה ללא היתר בנייה וכי אפילו לא הוגשה בקשה להיתר.

חברי כנסת מסיירים בחוף קרית חיים (צילום: דורון גולן)
חברי כנסת מסיירים בחוף קרית חיים (צילום: דורון גולן)

בשבוע שעבר שלח ראש עיריית חיפה יונה יהב מכתב לשר האוצר משה כחלון, לשר להגנת הסביבה אבי גבאי, לשר התשתיות יובל שטייניץ ולשר הפנים אריה דרעי. "אני פונה אליכם בפנייה בהולה וחריגה, לנוכח הרס מחריד של חוף ים בישראל, פגיעה קשה וכואבת בסביבה ונזקים, שאני מתפלל שאינם בלתי הפיכים, לאחד מחופי הים המעטים כל כך שעומדים לרשות האזרחים", כתב יהב, "בימים אלה מקימה חברת תש"ן, שהינה בבעלות ממשלתית, מדרום לחוף קרית חיים, גדר חדשה לחוות המכלים על שפת הים. עיריית חיפה שבה והתריעה מבעוד מועד, כי הקמת הגדר, לרבות היסודות והחומה אותם הציגה תש"ן כתת קרקעיים בלבד, תגרום לגריעת החול, הרס החוף וחשיפת החומה התת קרקעית כביכול…

בד בבד התברר, כי הבטחות תש"ן נעדרות כיסוי במציאות. עקב העבודות, החול נגרע, החומה שנועדה להיות תת קרקעית בלבד נחשפה לחלוטין ורצועת החוף שהתקיימה במקום עד לאחרונה נהרסה כליל".

בשבוע שעבר הגיעו חברי השדולה למען מפרץ חיפה, יעל כהן פארן ואכרם חסון, לסיור באזור. הצטרפו אליהם סגנית ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג, אנשי עמותת צלול, יו"ר הפורום להגנה על החופים חנה קופרמן ופעילים סביבתיים שונים. "אנחנו הולכים לבדוק את חוקיות והיתר הבנייה של החומה שנבנתה לאורך חוף המפרץ", אמרה פארן. "בנוסף, אני מקווה שבמקום לשפוך כסף על המכלים, פשוט יעבירו אותם הרחק מהתושבים ויבצעו טיהור של הקרקע, זה הפתרון היחיד שיעזור להציל את מפרץ חיפה".
אברמוביץ השתתף השבוע בדיון מיוחד של השדולה החברתית~סביבתית בכנסת. "הצגתי את סיפור ההרס של חוף קרית חיים בפני חברי הכנסת. ח"כ יעל גרמן הביעה זעזוע, וח"כ דב חנין אמר שמדובר בהרס לא ברור ונחרד למשמע הנתון על כלונסאות בטון מזוין בעומק 20 מטר לאורך מאות מטרים חוף".

מחברת תש"ן נמסר בתגובה: "פעילות תש"ן נעשתה ונעשית כולה כדין. יצוין, כי טענות עיריית חיפה כי הגדר החדשה חורגת ממיקום הגדר הקודמת נבחנו על ידה לפני הוצאת ההיתר, והעירייה שוכנעה כי טענה זו אינה נכונה ולכן ניתן ההיתר. הגדר היא בדיוק בתוואי, בגודל ובגובה של הגדר שהייתה בעבר. מה שהיה במשך שישה עשורים הוא שיהיה, כאשר יסודות הגדר יהיו מתחת לחול".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות