fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האולטימטום של אלקין: תכנית ברורה או סגירת מיכל האמוניה

 
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר עיריית חיפה)
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר עיריית חיפה)

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מציב אולטימטום למפעל חיפה כימיקלים בפרשת מיכל האמוניה במפרץ חיפה. בכנס סביבה 2050 שנערך היום בתל אביב אמר השר אלקין: "הודענו לחיפה כימיקלים שאם לא יציגו תכנית ברורה להפחתת הסיכון, קרי הוצאתו של מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, לא נאריך להם את ההיתר לעיסוק ברעלים ונשים אותם במצב שהמיכל ייסגר.

השר זאב אלקין התייחס במקביל גם לבעיית מפרץ חיפה ואמר כי "אנחנו נמצאים בימים אלו בצומת דרכים חשובה במפרץ חיפה. ישנה החלטת ממשלה כוללת בנושא הזה וכמובן הקרב סביב מיכל האמוניה. החודשים קרובים יהיו סוערים סביב נושא זה ואנחנו הולכים לקרב לא פשוט"

"עד היום ההתנהלות היתה על אחריות המדינה בלבד. המדינה הלכה למכרז והושקעו 700 מיליון שקלים ותכנית עסקית עם היתכנות גדולה שהיזמים יבואו. אבל ירידה במחירי הגז ובמחירי האמוניה הובילו לכך שהתכנית הפכה לפחות ופחות כלכלית בקו הגמר.

ראינו ששינויים קוסמטיים במכרז האמוניה לא יעזרו והפסיביות של מפעל חיפה כימיקלים שטען כי הבעיה היא של המדינה והיא זו שצריכה לספק פיתרון ולכם החלטנו לשנות את כללי המשחק. הודענו לחיפה כימיקלים שיש להם טעות יסודית בתפיסה מאחר והם הצרכן העיקרי של האמוניה וזו בעיה שלהם.

"הודענו להם שאם לא יציגו תכנית ברורה להפחתת הסיכון, קרי הוצאתו של מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, לא נאריך להם את ההיתר לעשות שימוש ברעלים ונשים אותם במצב שהמיכל ייסגר. אולטימטום – תכנית ברורה או סגירת המיכל".

אלקין בכנס. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אלקין בכנס. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

אנחנו נמצאים כעת בשלבי סיום של התדיינות. הם נתנו גרסא משלהם – מדוע מיכל האמוניה בטוח וסביבתי וכל עיר צריכה להיאבק על אירוח המיכל בשטחה. אנחנו לומדים את תשובתם ונענה בצורה מקצועית . אנחנו לקראת דרמה שתגיע לבתי משפט ולא תסתיים בקרוב"

"בסופו של יום, המפעל רווחי, מכניס כסף למדינה ואנחנו לא רוצים לסגור אותו אבל תפקידנו העיקרי הוא להביא ביטחון סביבתי לתושבי חיפה. למדיניות של חיפה כימיקלים, שהכל מושלם והמיכל יישאר לנצח –  אין הצדקה במבחן המציאות.

בנוסף, השר זאב אלקין התייחס לבעיית זיהום האויר מתחבורה. לדבריו, "ישנה מודעות בקרב הציבור לזיהום אויר, אך פחות לזיהום אויר מתחבורה. לפי כל הנתונים זיהום אויר מתחבורה אחראי על 50% מההשפעה הרעה של הזיהום  בישראל. לפי נתוני OECD  כל שנה מתים בישראל 2500 מזיהום אויר. פי 5 מתאונות דרכים, פי 100 או 200 מפיגועי טרור ומדובר במספר מדהים יחסית לתשומת לב שמייחסים לאיום. אנחנו בשלבי סיום של תכנית לאומית לזיהום אויר מתחבורה ונרצה לעשות פריצת דרך בתחום"

השר אלקין התייחס לכך שהשנה היה מספר שיא של מכוניות על הכביש. לדבריו, לריבוי כלי רכב יש השפעות שליליות אך הבעיה האמיתית שתורמת  לזיהום האויר היא רכבי דיזל ישנים, בעיקר רכבים, משאיות, טנדרים ורכבי הסעות ישנים. ביחס לשאר מדינות ה- OECD  הרכבים הללו נפוצים בישראל ולאט לאט אנחנו פועלים להוריד אותם מהכביש באמצעו גריטה, קביעת סטנדרט גבוה, סיוע להתקנת מסננים ואני מאמין שהמהלכים יביאו ביחד לשינוי משמעותי בכמות הזיהום שרכבי הדיזל בעיקר אחראים לה".

השר התייחס בסוף דבריו לתחום הטכנולוגיה הסביבתית שאותו שם בראש סדר העדיפויות של המשרד. לדבריו,  "מדינת ישראל מפספסת בתחום הגנת סביבה מבחינת הסיכוי להפוך למעצמה טכנולוגית סביבתית. אנחנו מתגאים בכינויים כמו "ארץ הסיליקון" אבל בתחום של טכנולוגיה סביבתית, יש לנו לא מעט פיתוחים ומעט מאוד הצלחה. אנחנו צריכים להפוך את עצמנו לגורם דומיננטי בשוק הזה שמגלגל תקציבים אדירים. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה לעשות כדי שהשכל הישראלי ידע להיכנס לשוק העולמי בתחום הגנת הסביבה, כי מדובר במקור הכנסה עצום ואנחנו מפספסים אותו. הכלכלה הישראלית תרוויח מזה המון. אנחנו מחויבים ליצור מערכת תומכת שתעודד משקיעים ויזמים, הגדרנו את זה כאחד מהיעדים של המשרד ואני מקווה שבתקופה הזו אדע להתניע את התהליך שישנה את היחס להגנת הסביבה מתחום נצרך לתחום שמהווה ענף הכנסה לכלכלת ישראל".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות