fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרעי: נעשה סדר בשיטת חישוב הארנונה בפריפריה ותבוטל הגדרת עיר עולים

שר הפנים, אריה דרעי בוועדת הכספים: "היעד המרכזי בתקציב הפנים ב- 2017-2018: הגדלת הצדק החלוקתי בין הרשויות המקומיות". ח"כ סתיו שפיר: "התכנית להקצאת 18 מיליארד שקלים לצפון היא הצהרתית בלבד וכי אין לה בסיס במספרים בתקציב. תושבי הצפון יישארו שקופים. כך גם לגבי התכנית לפיתוח המגזר הערבי לגביה הוקצו לכאורה 10 מיליארד שקלים". גפני: "יש לחלק מחדש את ההכנסות מבז"ן"
דרעי וגפני בישיבת ועדת הכספים הבוקר (צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי)
גפני בישיבת ועדת הכספים הבוקר (צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי)

בישיבה של ועדת הכספים הבוקר (שלישי) בנושא תקציבי משרדי הפנים, הפריפריה ונגב גליל, הודיע השר, אריה דרעי, כי "במסגרת תכניות העבודה ל- 2017-2018, משרד הפנים שם לו למטרה לעשות סדר בשיטת חישוב הארנונה, כך שתחול שיטה אחידה וברורה בכל הארץ, שהאזרח ידע על מה הוא משלם וכיצד זה מחושב". היעד המרכזי עליו הצהיר השר דרעי, הוא "צמצום הפערים בין הרשויות המקומיות, ובתוך כך, שינוי וקביעה מחודשת של גבולות של רשויות ומועצות מקומיות לצורך תיקון עיוותים שנוצרו לאורך השנים". כמו-כן, מתוך כוונה לתקן עיוותים בחלוקת המשאבים בין הרשויות, תבוטל הגדרת 'עיר עולים', כקריטריון המקנה זכות לקבלת 100% תשלומי ארנונה ממתקנים ממשלתיים ברשויות המוגדרות כך, אף שמזה שנים רבות הן אינן קולטות עלייה, בניגוד לערים קולטות בפועל שאינן מוגדרות כך. עוד ציין כי התכנית האסטרטגית לצפון 18 מיליארד שקלים ולפיתוח המגזר הערבי 15 מיליארד שקלים תצאנה אל הפועל.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר, כי "למשרד הפנים וכמו גם למשרד הפריפריה, הנגב והגליל, חשיבות עצומה לקידום עניינים חברתיים ובכלל זה, קידום צדק חברתי וחלוקתי". גפני אמר לדרעי, כי "ועדת הכספים תעמוד מאחוריו ותתמוך בכל מהלך, קשה ככל שיהיה, שיהיה בו כדי לתקן עיוותים חברתיים".

דרעי הציג בפני הוועדה את יעדי המשרדים עליהם הוא מופקד ואת התקציבים העומדים לרשותו. השר ציין כיעדים מרכזיים, צמצום פערים בין רשויות מקוימות, שיפור תהליכים וצמצום הביורוקרטיה לאזרח, העצמת השלטון המקומי והנגשת שירותים. דרעי דיבר בשבח מענקי האיזון וטען, כי "זהו התקציב היחיד בכל משרדי הממשלה, ש- 98% ממנו, הולכים רק לחלשים. כיום 65% מאוכלוסיית ישראל, בעשרות רשויות חזקות, לא מקבלים מענקי איזון. התקציב הזה הולך כולו לטובת 35% בלבד מהאוכלוסייה, ביישובים החלשים באשכולות סוציו-אקונומיים 1 עד 5. ב- 2017 וב- 2018, סך מענקי האיזון בכל אחת מהשנים אמורים לעמוד על 3 מיליארד ₪ ומאופן חלוקת התקציב הזה לרשויות החלשות בלבד, יוצא שפר נפש, מתקבל יותר כסף וזאת למרות הגידול באוכלוסייה".

בעניין ההגדרה 'עיר עולים', נושא שנדון זה מכבר בוועדת הכספים, דרעי אמר, כי "ההגדרה תבוטל והמדינה תשלם את אותם שיעורי ארנונה באופן שווה בכל הארץ. ערים שקולטות עלייה בפועל ולא היסטורית בלבד, יזכו לתוספת מיוחדת עבור קליטת העולים. חלוקת כספיי הארנונה הממשלתית, שבכל שנה נאמדת בכ- 800 מיליון ₪ ויותר, מתוכם 500 מיליון שקלים המדינה תשלם ישירות ובשווה לרשויות בכל הארץ עפ"י קריטריונים ברורים עם העדפה מתקנת לרשויות חלשות, אם כי גם רשויות חזקות ייהנו מכספי הארנונה הממשלתית, כיוון שהן בכל-זאת מספקות שירותים. 300 מיליון שקלים נוספים יועברו לקרן מיוחדת לטובת צמצום פערים בין הרשויות".

דרעי וגפני בישיבת ועדת הכספים הבוקר (צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי)
דרעי וגפני בישיבת ועדת הכספים הבוקר (צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי)

עוד בסקירה שלו, ציין דרעי  כי "על-מנת לקדם איחוד רשויות היכן שיידרש ליצירת מטרופולינים גדולים ועד אז איחוד שירותים לצמצום הוצאות מנהל וכן לשינויי וקביעת גבולות חדשים בין רשויות ומועצות אזוריות שונות, יוקמו 6 ועדות גיאוגרפיות (אחת כבר הוקמה (א"ק)) בפריסה ארצית לקבלת החלטות מושכלות וצודקות עם כל ההשלכות של חלוקת הכנסות, חלוקת קרקעות ומשאבים, נכסים באופן צודק, תוך התחשבות בגודל ורמת האוכלוסייה מבחינה סוציו-אקונומית וכד'".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני): "אתה אחד מהיהודים הטובים ביותר לערבים. אבל איפה הלהט של דרעי בענייני קיפוח עדות ומגזרים בישראל?  האם רוח הלוחמנות עדיין פועמת בך? יש לנו ציפיות ממך ותכנית הצפון היא תכנית קריטית ולא רק לאוכלוסייה הערבית". ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) בירך את השר "על הבשורות במצגת שלו". לגבי התכנית לצפון אמר: "רכבת תקציב 2017-2018 יצאה לדרך מזמן. ועדת דנגוט לא תוכל להביא שום תוצאה משמעותית כי רק בינואר- פברואר המסקנות יוצגו לוועדת הכספים. כששמעתי 18 מיליארד שקלים לצפון אמרתי נטוס למאדים קודם. אם הייתי שומע 1.8 מיליארד הייתי אומר אולי. יש להביא בהקדם לוועדה תקציב אמיתי שניתן לעשות בו שימוש בשנתיים הקרובות. צנוע אך שיהיה משהו, כי האלטרנטיבה שלא יהיה כלום. לא יתכן שנתבזה שוב בבזאר טורקי, על כן או לא, עוד 10 מיליון שקלים לרופאים מתמחים בצפון".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) טענה, ש"התכנית להקצאת 18 מיליארד שקלים לצפון היא הצהרתית בלבד וכי אין לה בסיס במספרים בתקציב ומפני שכך הדברים". לטענתה, "הרי שתושבי הצפון יישארו שקופים. כך גם לגבי התכנית לפיתוח המגזר הערבי לגביה הוקצו לכאורה 10 מיליארד שקלים".

     השר דרעי השיב לחברי הכנסת: בעניין התכנית לצפון אמר, כי "התכנית נמצאת בתקציבי ביצוע בתחומים שונים ולכן לא רואים את המספרים כמקשה אחת. 1 מיליארד שקלים בנושאים שונים, כגון בריאות, הרחבת מרכזי בריאות, הוספת מיטות, תוספת ציוד ותקנים, מחשוב, תכניות תעסוקה וכד'. בנוסף, העברת בסיסים מצריפין לצפון תניב ממכירת הקרקעות כ- 9 מיליארד שקלים לפיתוח הצפון וכן בסעיפי תחבורה ותשתיות שונים עוד כ- 3 מיליארד שקלים". "לא איבדתי את רוח הקרב, אולי התבגרתי ואני רק מתכנן את צעדיי בצורה אחרת" הבהיר נוכח אמירתו של ח"כ בהלול.

בין השאר ציין גפני כדוגמה, את הצורך לחלק את ההכנסות מבז"ן במפרץ חיפה, שמפעילותו סובלות על הרשויות הסמכות לו ואילו רק עיריית חיפה נהנית ממנו. גפני: "אל תחששו לטפל בבעיות שהמדינה איננה מעיזה להיכנס אליהם. ועדת הכספים תעמוד מאחוריכם בכל בעיה שתתעורר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות