fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרמה בבית המשפט: בדיקת רקמות העלתה כי הוריו של הקטין אינם הוריו הביולוגיים

תינוק
צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה

בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע נדרש לתת מענה לסיטואציה אנושית מורכבת עת התברר במסגרת תביעת אבהות והבדיקה הגנטית שנערכה במסגרתה, כי לא רק שהאב הנטען אינו אביו של הקטין, אלא שאמו אינה אמו הביולוגית, וכי למעשה הקטין שוהה בארץ ללא אמו וללא אביו הביולוגיים.

התובעים, אמו של הקטין ואביו הנטען, הגישו תביעה לאבהות במסגרתה עתרו כי בית המשפט יצהיר כי הקטין הינו בנו של התובע. בכתב התביעה נטען כי התובעים הינם בני זוג נשואים המתגוררים יחדיו הכירו בחו"ל, הולידו את בנם הקטין ועלו איתו לישראל. התובע הינו אזרח ישראלי ואילו התובעת הינה תושבת ארעית, אשר תוקף אישור השהייה עבורה בחודש אוקטובר. 

נוכח הסכמת הצדדים, בית המשפט הורה על הפניית בני הזוג לעריכת בדיקה גנטית במעבדה לסיווג רקמות. בדיקת הרקמות העלתה, כי אין קשרי אבהות ו/או אמהות בין התובעים ובין הקטין.

תינוק
צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה

נוכח הרגישות המתבקשת, בית המשפט מצא לנכון לקיים דיון תחילה בנוכחות באי כח הצדדים בלבד. לאחר מכן, ניהל בית המשפט בירור עם התובעים בדבר נסיבות הוריי הקטין ונסיבות הולדתו. התובע מסר במהלך הדיון כי הוא והתובעת גדלו יחד בחו"ל ואף נישאו שם, עת התובעת היתה בתחילת ההיריון. כן מסר כי בעת שהתובעת ילדה בבית ההחולים בחו"ל, הוא שהה בארץ. התובעת אף מסרה כי ילדה מוקדם מהזמן, וכי ראתה את התינוק לראשונה יומיים לאחר הלידה, שכן הקטין שהה בפגייה לאחר לידתו.

התובעים מסרו לבית המשפט, כי אין ברשותם מסמכים רפואיים מבית החולים ביחס ללידה. במועד הדיון התחוללה דרמה כשנודע לתובעים כי מחוות הדעת של המעבדה לסיווג רקמות עולה כי הם אינם הוריו הביולוגיים של הקטין. בית המשפט מתאר בפסק הדין כי התובעים קיבלו את התוצאות בתדהמה, התובע פרץ בבכי ובית המשפט נאלץ להפסיק את הדיון, כדי לאפשר להם לעכל את הבשורה הקשה תוך מתן תמיכה של אנשי המקצוע שהיו באולם.

לבקשת בית המשפט וכדי לשלול אפשרות לטעות בתוצאות הבדיקה, הודיעו התובעים במעמד הדיון כי הם מסכימים לערוך בדיקה נוספת בבית חולים אחר, אשר יבחן הן את סוגיית האמהות והן את סוגיית האבהות. כמו כן, הודיעו באי כח הצדדים כי הם מסכימים להצעת בית המשפט כי ימונה לקטין אפוטרופוס לדין.

האפוטרופוס לדין ביקרה בבית התובעים ומסרה כי הקטין הינו ילד שמח, חייכן, לבוש בטוב, לאורך כל הפגישה התרפק על ההורים, ינק מאמו, שיחק כדורגל עם אביו, מרגיש בטוח ונוח ליד הוריו, ומתייחסים אליו כאל בנם לכל דבר. מבחינת התובעים הם רואים בו ילדם ולדבריהם "יעשו הכל למענו". כמו כן מסרו, כי הינם מוטרדים מאז הדיון בבית המשפט.

בדיון נוסף התקבלו תוצאות הבדיקה הגנטית הנוספת שנערכה ולמרבה הצער, התוצאות אינן שונות מאלו אשר נתקבלו קודם לכן. במהלך הדיון, ביקשו התובעים להותיר את המצב הקיים על כנו, והודיעו כי הינם חפצים להמשיך ולגדל את הקטין.

יודגש כי משהתברר כי הקטין שוהה בארץ ללא מי מהוריו הביולוגיים, ומשהתברר  כי התובעים אינם הוריו הביולוגיים, סבר בית המשפט כי יש ליתן לקטין "מעטפת משפטית" לצורך שמירה על שלומו ולצורך המשך שהייתו אצל התובעים, עד לבירור נסיבות הימצאותו בארץ. במקביל, ההליך כולו על פרטיו נמסר למשרד החוץ ולטיפולו בניסיון לאתר את הוריו הביולוגיים של הקטין.

בבי המשפט פסק כי בנסיבות יוצאות הדופן של המקרה דנן, נוכח עמדת הצדדים והגורמים המקצועיים, גילו של הקטין והעובדה שהקטין רואה בתובעים כהוריו, טובתו של הקטין הינה כי ימשיך, בשלב זה, לשהות אצל התובעים עד לעריכת הבירורים הנדרשים על ידי משרד החוץ.

בית המשפט מורה כי ככל שיתברר כי הקטין הוצא מהוריו הביולוגיים שלא במתכוון, ללא זדון ושלא תוך כדי ביצוע עבירה חלילה, וככל שיתברר כי מדובר בטעות  אנוש טרגית  של  "החלפת תינוקות", וככל שהגורמים הרלוונטיים  בארץ יחדיו  עם הגורמים  המוסמכים בחו"ל יגיעו למסקנה כי יש להותיר את הקטין בארץ שכן לא ניתן לאתר את הוריו הביולוגיים והדבר עולה בקנה אחד עם טובתו, ניתן יהא להסדיר את מעמדם של התובעים ביחס לקטין, שכן מדברי  התובעים עולה כי גידלו אותו כבנם מיום היוולדו והוא רואה בהם כהוריו לכל דבר ועניין.

הכותב: עו"ד גיא אופיר מומחה לדיני משפחה וירושה.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות