fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גנדלמן: "חברי המועצה שאינם חלק מהקואליציה בורחים מאחריות"

ראש העיר צביקה גנדלמן. צילום:קרן אידלזון
ראש העיר צביקה גנדלמן. צילום:קרן אידלזון

ראש העירייה צביקה גנדלמן פותח את הקלפים, מדבר על הקואליציה החדשה, המונה 14 מחברי המועצה, מעביר ביקורת על חברי המועצה שבחרו לשבת באופוזיציה ומבהיר כי הדלת להנהלת העיר עדיין פתוחה לכל חברי המועצה שרוצים להצטרף.

לאחר מו"מ שארך למעלה מחודשיים נבחרה הנהלת העיר החדשה. שלוש הסיעות שנמצאות נכון לעכשיו באופוזיציה הן "מחוברים" בראשות עו"ד יניב דרי, ש"ס בראשות בועז ביטון והליכוד בראשות גד אריאלי. גנדלמן כינס היום (א') מסיבת עיתונאים בה התייחס להתנהלות הדיונים וטיב השיח בהם: "אין לי שום ספק שבקדנציה הנוכחית תהיינה ישיבות מעמיקות. כל תושבי חדרה ישמחו לראות שיח נורמטיבי ותרבותי. הסגנון, הברוטליות והביבים שנשפכו במועצה הקודמת לא יקרו במועצה הנוכחית. הציבור העיף את חברי המועצה שהתבטאו בסגנון הזה ואני מקווה שזה לא יחזור על עצמו. אני מתכוון לנסות את מה שלא הצלחתי בקדנציה הקודמת: לשנות את תרבות השיח. בישיבת המועצה האחרונה הייתה הצעה לסדר של חבר המועצה שלמה בוזגלו מהליכוד, על מנת לבנות קוד התנהגות אתי בקרב חברי המועצה, ההצעה התקבלה ומונתה ועדה שתקדם את הנושא."

בהמשך, הדגיש גנדלמן את החשיבות של הצטרפות לקואליציה עבור נבחרי הציבור ואף הביע דעתו בנוגע לחברי המועצה שהחליטו שלא להצטרף אליה. "משמעותה וחשיבותה של הנהלת העיר היא בכך שבסופו של דבר, היא הגוף שמקבל את ההחלטות הקרדינליות בעיר חדרה. ישיבות ההנהלה הן מעמיקות ולעתים אף סוערות, אך הדיון הפנימי פתוח וכל אחד יכול בהחלט להביע את דעתו. סיימנו מערכת בחירות, כל אחד הבטיח הבטחות לבוחרים שלו, והיום צריך לבוא ולממש אותן ולכן מי שאינו חלק מההנהלה- פשוט בורח מאחריות".

על המו"מ עם סיעת מחוברים, שהופסק בשלבים ההתחלתיים, עם הודעתם של מחוברים על החלטתם ללכת לאופוזיציה אמר גנדלמן: "לאחר שנפגשתי לפגישה אישית עם עו"ד דרי, אותה יזמתי על מנת לנקות את השולחן, הוזמנו 'מחוברים' לשולחן המו"מ, שם העלו את בקשותיהם. בהמשך, הוגש להם מסמך טיוטה ע"י צוות המו"מ. המסמך כלל את כל מה שהם ביקשו ונוסח כחלק מהבנות שגובשו כחלק מתהליך המו"מ. על המסמך היה מצופה שהם יגיבו ובהתאם יימשך המו"מ, אך את המסמך ראינו בפייסבוק, זו בעצם הייתה תגובתם".

בהמשך דבריו, הרחיב גנדלמן בנוגע לתחומי האחריות והתפקידים שהוצעו למחוברים במסמך הטיוטה הראשוני, על בסיסו היה אמור להתנהל המשך המו"מ. לפי הכתוב, אם מחוברים הייתה משתלבת בקואליציה, דרי היה ממונה למשנה לראש העיר ולסגן מחזיק תיק החינוך, תפקיד אשר יכלול סמכויות רלוונטיות. בנוסף לכך, צוין במסמך כי בהתאם לבקשתם של מחוברים, יוקם מנהל חברה וקהילה, שמטרתו ייעול השירות הניתן ע"י עיריית חדרה ואיגום סמכויות תחת קורת גג אחת. עוד נכתב, כי לחברי מחוברים תינתן הזכות לנקוט בהליכים משמעתיים נגד בעלי תפקידים שלא ימלאו תפקידם. מלבד אלה, עוד צוין נושא חברות בוועדת מכרזים, הקמת וועדת רפורמות בראשות מי מחברי הרשימה, הצגת תכניותיהם של מחוברים בנוגע להנחות בארנונה ואחריות בכל נושא הטמנת קווי המתח בשכונת הפארק.

על מסמך הטיוטה שניתן ל'מחוברים' וכלל סמכויות שונות שהן הבסיס להמשך מו"מ אמר גנדלמן,  "מחוברים הבטיחו הבטחות לבוחריהם וכעת הם צריכים לממש אותן. הם לא רצו לעמוד במבחן מול בוחריהם וזו פשוטו כמשמעו בריחה מאחריות."

תגובת מחוברים לנושא: "למו"מ עם ראש העיר הגענו בלב חפץ, מתוך הבנה שהמקום הטוב ביותר בו ניתן לשנות מציאות הוא הנהלת העיר. כמובן, בתנאי שאנחנו מקבלים סמכויות ממשיות ופועלים בשיתוף פעולה עם ראש העיר. טרחנו רבות להסביר את הסמכויות הדרושות והמבנים הארגוניים שברצוננו לקדם. אף נאותנו לוותר על תפקידים בשכר וכיבודים על מנת להקל את מלאכת הרכבת הקואליציה. נציגי המו"מ מטעם ראש העיר הגדילו לעשות ובזו ליכולתם הניהולית של שאר חברי המועצה, תוך שהם מסבירים לנו שזו בעיה לתת לנו סמכויות משום שאז יצטרכו לתת סמכויות לשאר חברי ההנהלה. מסמך המענה לדרישותינו היה מביך. לא זו בלבד שלא קיבלנו סמכויות בסיסיות בתחומים שביקשנו או בחלקם, אלא גם נדרשנו לוותר על עקרונותינו בתחום צביון העיר והמאבקים נגד שדה התעופה והותמ"ל. אנחנו מקפידים בזמן אמת לשקף הכל לציבור, לכן שיקפנו גם בפייסבוק וגם בעיתונות הכתובה והדיגיטלית את מסמך הדרישות ואת הטיוטה שהתקבלה. העובדה היא שלא הייתה כל נכונות מצד ראש העירייה לוותר על סמכויות ולהעבירן לידנו כדי שנוכל לעצור ולשקם את אחד או יותר מהתחומים עליהם הצבענו ובראשם החינוך והתשתיות".

גנדלמן התבטא גם בנוגע להתפוצצות המגעים בין צוות המו"מ לסיעת ש"ס, שנותרה מחוץ לקואליציה. "המו"מ עם ש"ס היה בסופו של דבר על נושא אחד- סגן ראש עיר בשכר. פה זה מתחיל ופה זה נגמר. כשהתחיל המו"מ, היה ברור שתוצאות הבחירות מחייבות רוטציה בין שתי המפלגות הדתיות. בתחילה הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לרוטציה ולאחר מכן, כששני הצדדים הסכימו לרוטציה, לא הצליחו להסכים ביניהם איזו סיעה תקבל את התפקיד ראשונה. אל מול ההסכמים הקואליציוניים שלפני הבחירות, בעיניי מילאתי את חובתי כלפי הסיעות, רשימה אחת הסכימה לוותר על התפקיד בשכר והשנייה לא, וזה כל הסיפור".

על יו"ר ש"ס בועז ביטון, שהתבטא בחריפות בנושא, אמר גנדלמן, "ברמה האישית אני בהחלט מפרגן לבועז, הוא עשה עבודה טובה בקדנציה הקודמת, אבל בסוף אנחנו נשלחים לשרת את הציבור ויש תוצאות. הציבור קבע מהו הייצוג שהוא רוצה."

מועצת העיר הנוכחית מונה כאמור 21 חברי מועצה, בניגוד לקדנציה הקודמת, בה מועצת העיר מנתה 19 חברים בלבד. הסיבה להגדלת המועצה והוספת תפקיד סגן ראש עיר נוסף, היא מספר התושבים בחדרה, שחצה את רף ה-100 אלף תושבים. שלושת התפקידים בשכר ניתנו לטל אליהו ורומן גישר, שיכהנו כסגני ראש העיר וניר בן חיים, שיכהן כסגן וממלא מקום ראש העיר. בהתייחסות לוויתורים של חלק מחברי המועצה על תפקידים שהובטחו להם אמר גנדלמן: "אני חייב לפרגן לטל, עם כל זה שברור שזו לא הייתה החלטה פשוטה, הוא קיבל אותה באופן בוגר ואחראי. זה מישהו שמבין את החיים הפוליטיים והציבוריים וזה ההבדל בינו לבין כל אלה שהחליטו לשבור את הכלים. גם חדווה יודעת היטב מאיפה אפשר להשפיע ואיך לקיים את ההבטחות שנתנה לציבור שבחר בה. בסוף לא כולם מקבלים את רצונם, אלה החיים הפוליטיים".

בנוגע להחלטות המשטרה בעניין חקירותיו של גנדלמן אמר: "הדבר המשמעותי מבחינתי הוא שירד כל ענין השוחד שייחסו לי, עם היתר תתמודד הפרקליטות".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות