fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בשליחות האל

הרב פנחס עגיב מחדרה מבהיר מיד שהוא לא מיסטיקאי. "תרשמי בגדול שאני נגד 'באבות', נגד דברים שהם לא בדרך התורה, מיסטיקה וכאלה", הוא מבקש, "אני  רב שהקדוש ברוך הוא נתן לו כוח כדי לעזור לאנשים".

הוא רק בן 30, וכבר שמו הולך לפניו. מאות אנשים מתייעצים איתו וכמהים לתבונותיו כמעט בכל נושא אפשרי ובעיקר בכל מה שקשור לבעיות פריון, זוגיות, זיווגים, חינוך, פרנסה ועסקים.

מכנים אותו הידען, אבל הוא מסרב  לכינויים גרנדיוזיים, לתחושתו, כמו "האולטרסאונד", זה לא מדבר אליו, ומבחינתו שייך לאחרים. "אני לא קשור לזה. אני כן רואה דברים, מייעץ לאנשים ואומר להם הכל. כן. גם את הדברים הפחות קלים לעיכול. למשל, אם אני רואה על מישהו שהוא צריך לעשות בדיקות רפואיות, אני אגיד לו זאת, לפעמים אשלח אנשים לרב פירר. אני כן אגיד שאני נחשב מאוד אצל גדולי ישראל ומתייעץ עם שני הדיינים הרב אריה סוויסה והרב אל אזולאי".

לא רק מחדרה והסביבה, אלא מכל רחבי הארץ אנשים מגיעים להתייעץ עימו, לשמוע את תובנותיו ואבחנותיו, לבקש ברכה. בניגוד לרבנים "כוכבים" אחרים בישראל, המייעצים לציבור כשקופת תרומות מונחת על שולחנם, בתוספת האופציה לקניית קמעות ופריטים "קדושים" שונים, הרב עגיב מסרב בתוקף לקבל אגורה על הסיוע והייעוץ שהוא נותן למאות אנשים בשבוע, במשך שעות רבות בכל יום, הוא בחינם. "אני לא לוקח כסף כי את הידע שלי, זה הקדוש ברוך הוא נותן, העזרה לאנשים היא שליחות, אבל כן אני רואה  פוטנציאל באנשים שמגיעים אלי לייעוץ, שהם יום אחד יזמינו אותי לתת שיעור, בין אם בסלון ביתם או במקום ציבורי".

DSC_1910
(צילום: הילה אייזינגר)

פרטיות מוחלטת

הוא מתפרנס ממתן הרצאות ושיעורים בכל הארץ ומקיום אזכרות, חנוכות בית, זבד הבת וברית יצחק (הערב שלפני ברית המילה – נ"פ), מרצה ומלמד על נושאים כמו מצוות ויחסים שבין אדם לחברו, איש ואשתו, תפילות, דרך ארץ, כבוד האדם וזוגיות.

הוא עובר בין ערים רבות בדרום ובצפון ולעיתים קרובות מרצה באור עקיבא ובראשון לציון. הוא כבר הוזמן להרצאות בארצות הברית ובאירופה, וכשהודיע שזה קצת בעייתי, כי האנגלית לא שגורה בפיו, מיד הוזמן להרצות בעברית מול ישראלים בחו"ל, מה שכנראה יתממש אחרי החגים. גם בהרצאות מול קהל גדול, הוא יגיד לאנשים דברים תוך כדי השיעור. פעם, למשל, אמר לאחד המשתתפים שהוא רואה בעיה בבטנו.

המשרד הראשי שלו ממוקם ברחוב מרכזי בחדרה, (הוא לא רוצה לחשוף את שם הרחוב) והוא מקבל אנשים באופן קבוע במקום נוסף בנתניה. חשוב לקבוע תור לפני שמגיעים, לא רק בגלל הביקוש, אלא גם כי חשוב לרב לשמור על פרטיותם של כל המגיעים, בלי שיזהו אותם בכניסה או שיתפרצו במקרה לחדר בעת הפגישה.

משרדו החדרתי, שבו התקיים הראיון, צנוע ומשדר אינטימיות נינוחה ולא פולשנית. על הקירות תלויות תמונות של רבנים, מקרר עם שתייה ואוכל עומד לרשות המוזמנים, עשרות ספרי קודש מונחים על המדפים, חלק מהקיר וקערה שעל השולחן מלאים בפתקים, עליהם רשומים בקשות ושמות האנשים המגיעים. במשרד אין מחשב או חיבור לאינטרנט, הרב אוחז בסמארטרפון כשר ומודה שהוא לא ממש מתעדכן בחדשות. "אין לי זמן לזה. אני מקבל בכל יום כ-70 איש, עד שלוש לפנות בוקר, כל הזמן עונה להודעות ולשיחות טלפון, אגב יש לי עוד נייד, אבל הוא מכובה כרגע. אני לא נח לרגע".

גם סלבס מגיעים

הם מגיעים אליו מכל שכבות האוכלוסייה. הוא צוחק כשאני שואלת אם גם מפורסמים ועשירים דופקים על דלתו. "כן, כן. סלבס. זמרים, הרבה, הרבה. כולם מגיעים. אקבל את כולם, היום קיבלתי בני זוג, הוא היה בלי כיפה והיא בלבוש לא צנוע. זה לא כיף לי. כולן באות לכאן בלבוש צנוע, אבל קיבלתי אותה כמובן, טוב, היא גם התנצלה ואמרה שבאה ישר מהעבודה".

היות שהוא מנותק מחדשות להגדרתו, אין טעם לשאול את דעתו על נושאים אקטואליים כמו ההדתה או ההחלטה לגייס בחורי ישיבות. "לא שמעתי שבג"ץ החליט על גיוס חרדים. אני לא יודע כלום כי אני פה ורק פה. חרדים וחילונים? שכל אחד יעשה מה שטוב לו. אני מחזיר הרבה אנשים בתשובה, אבל אני לא מטיף, לא מנסה לשכנע אנשים לעשות דרך לתשובה. אצלי זה הכל מאהבה".

אז אקטואליה היא אולי לא הצד החזק של הרב עגיב, אבל בענייני החיים ידו בכל. "ענייני שלום בית, סכסוכים בינאישיים, חובות, בני זוג שרוצים להחזיר אהבות קודמות, המון סיפורי בגידות, בעיות בחינוך ילדים. הרבה פעמים באים אליי אנשי עסקים ששואלים אם השותף טוב או לא, ואני, לפי השם, אומר להם אם כדאי להם להיכנס לעסקה. אני נותן ייעוץ לאנשים לפני שהם ניגשים להליכים בבתי משפט, אבל בעיקר אני עוזר בבעיות זוגיות, עיכוב זיווגים, בעיות פריון", הוא אומר.

הרב מראה לי חלק מהמכתבים והתודות שהוא מקבל מאנשים: בני זוג שהצליחו להיכנס להריון אחרי 15 שנות עקרות כתבו לו הם שיצאו מבדיקה והם מצפים לבת; בני זוג שסבלו מבעיות תקשורת וסכסוכים במשך 10 שנים שיפרו את יחסיהם אחרי ביקור אצל הרב "עם כוחות על", כמו שכתבה האישה בהודעה נרגשת; הילד שסירב ללמוד, והוריו לקחו אותו לפסיכולוגים ולפסיכיאטר אבל שום דבר לא עזר, מלבד הרב ששיחק איתו במעין משחק של קריאת מחשבות וגם שוחח איתו קצת. למחרת הילד כתב לו: "תודה, הרב, בזכותך הלכתי היום לבית הספר".

והסיפור על הבחור מנתניה שישב בבית הסוהר, לא הצליח בדבר והרגיש שחייו גמורים, עד הפגישה עם הרב שהרימה אותו מעט למעלה. במכתב מבנו המדוכא של זמר מפורסם נכתב: "כבוד הרב, אני רוצה להודות לך על אתמול, נתת לי כוח לקום בבוקר עם הרגשה טובה ועצמאית"; בחורה מחדרה שלבה נשבר בגלל שבן זוגה נטש אותה לטובת אחרת הצליחה גם כן להרים עצמה מהקרשים והיא כותבת: "תודה רבה, השם יברך אותך, בזכותך חזרתי לעצמי ולהיות מאושרת כבר לא אכפת לי".

DSC_1904
(צילום: הילה אייזינגר)

אין זוג לא טוב

הרב עגיב הצליח לאחד בין זוגות שרצו להתגרש או כאלה שנפרדו רגע לפני החתונה. הוא מספר על בני זוג שהחליטו להיפרד, אבל אחרי שיחה איתו, הם בדרך לחתונה. "כיועץ זוגי אני יודע שאין זוג שהוא לא טוב, יש זוג שהוא לא מודרך, אין אישה רעה, אלא יש אישה שרע לה. זה המסר שלי בחיים, שהכל צריך לעשות מאהבה, ואם לא עושים באהבה זה לא שווה שום דבר".

נשים רבות פונות אליו בבעיות פריון. "באחת ההרצאות שלי ניגשו אלי בני זוג מאשקלון, שבמשך יותר מחמש שנים לא הצליחו להביא ילדים לעולם. כשהם רק התקרבו אמרתי להם, 'אין לכם ילדים, נכון?', הם היו המומים. אחר כך הם הגיעו אליי למשרד, עשיתי להם תיקון ובירכתי אותם, וכעבור חודשיים הם סיפרו לי שנפקדו. היה אצלי אדם עם בעיה בכיס המרה. ידעתי לפרט לו על הניתוח שיעבור. למישהי שיש לה את 'המחלה', אמרתי שהיא תצא מזה".

איך בעצם אתה עושה זאת?

"אני לא קוסם. הכל משמירת עיניים ושמירת הקדושה. הרבה תפילות. הכל אני עושה לשם שמיים, לומד תורה, אין דרך פשוטה יותר, אני יודע בעל פה וברמה מוחלטת את ששת ספרי המשנה והגמרא. אני פשוט שומר על העיניים בשמירה מאוד מוחלטת ולומד בלילות הרבה שעות תורה".

יהודים מאמינים רבים לומדים תורה באדיקות. אולי יש בך כוחות שאין לאחרים?

"לא יכול להסביר את זה. אני מניח שיש לי אינטואיציה חזקה, יש דברים שאני רואה ומפענח, גם לפי השם של האדם, או שאני פשוט יודע דברים. למשל, הייתה אצלי מישהי שבעלה בגד בה. אמרתי לה איפה הוא נמצא. הוא היה בבית מלון באילת בדיוק כשהיא באה להתייעץ איתי".

הוא  נשוי ואב לשניים. נולד וגדל בחדרה, למד בישיבת מעוז חיים בחיפה ואחריה היה אברך בכולל. "הרבה דמעות, הרבה תפילות וקברי צדיקים. גם היום אני הולך המון לגאון הרב חיים קנייבסקי מבני ברק".

כשהיה בן 20, החל להעביר שיעורי תורה, כבר אז לדבריו נחשב לעילוי. את כוחותיו גילה רק בשנים האחרונות. "איך זה התחיל? היו לי תחושות גם כילד. אני זוכר באחד הרגעים כשישבתי ולמדתי, הייתה מין הרגשה טובה כזו וכיפית שמילאה אותי, רצון לנתינה, 'תפסתי' את הבן אדם הראשון שראיתי ואמרתי לדברים עליו ועל בני ביתו".

הוא מתנצל שעליו להפסיק לשנייה את הראיון. בין כל ההודעות והטלפונים יש אחד שהוא חייב לענות לו. "זה עניין של חיים ומוות", הוא מסביר. שיחת הטלפון היא מהוריו המודאגים של ילד חולה, "כן, אני רושם, איך קוראים לילד?", שואל הרב, "שהשם יברך אותו, יש דינים מלמעלה על הילד ואנחנו נמתיק אותם, בינתיים אתם צריכים להחליף את המזוזה".

מה זה דינים? לפי הבנתך, החיים שלנו בעצם מושפעים מדברים שאינם בהכרח בשליטתנו, החלטות שנקבעו בשמיים?

"אם ניקח, לדוגמה, אדם שהוא מעוכב זיווג, זה משום שבגלגול החיים הקודם הוא עשה צער לאנשים, לכן הקדוש ברוך הוא מעכב אותו בגלגול הזה. ואגב, בגלגול הקודם היו לאדם הזה זיווגים. אדם שהוא עני בגלגול הזה היה עשיר בחייו הקודמים, וכך ההיפך. העני הוא עשיר בגלגול הזה, הם באו לתקן משהו.

"אם אפשר לשנות גורלות? כן, אתה לא חייב להישאר עני בחיים האלו. צריך להרבות  בתפילות, חסדים וצדקה. במקרה של הילד החולה שעכשיו דיברתי עם הוריו, הבעיה היא של ההורים, האב כעסן, והם לא שמרו על טהרת המשפחה, לכן הבעיה עברה אל הבן שלו, אבל לא אמרתי לו את זה".

רוב החילונים לא שומרים על טהרת המשפחה.

"למה? לא בהכרח, היום היה אצלי זוג חילוני שדווקא כן".

היו מקרים שבהם לא רצית לעזור?

"אני לא אוהב שבוחנים את הכוח שלי, כי אז אוטומטית אני נועל את עצמי. לא מזמן הגיעה אליי מכפר סבא אישה עם שתי בנותיה. היא התיישבה על הכיסא ואמרתי לה, 'את לא באת בשביל להתייעץ, אלא כדי לבדוק את הכוחות שלי', היא צחקה ואמרה שזה נכון, ביקשתי שתצא והמשכתי את השיחה עם שתי הבנות שלה. תודה לאל, אף אחד אף פעם לא יצא ממני מאוכזב אלא אם הוא בא לבחון אותי".

בקרוב: החתונה

ואז מגיע תורי. לא משנה אם את עיתונאית חקרנית, אם אתה חילוני ציני, קשה שלא להסתקרן כשיושבים מול אדם כמו הרב פנחס עגיב. אני לא צריכה לדבר הרבה, המידע כבר זורם ממנו. הוא שואל אם שמו של סבא שלי מתחיל באות מ' ומסתיים באות ה', ואני מאשרת שלסבי קוראים משה. הוא גם צודק באומרו שבשמה של סבתא שלי מופיע האות מ'. "היה לך לאחרונה משפט שקשור לנושא של בית, מישהו ניסה לסחוט אותך קצת?", הוא שואל ואני כבר מרגישה את הבטן גועשת. אכן, לפני כמה חודשים הייתי מעורבת במשפט שכזה מול בעלת בית ששכרתי.

הרב גם מאבחן שאני כותבת ברמה אישית, בנוסף לכתיבה שכרוכה בעבודתי, ופה אף שולח הבטחה: "יהיה לך ספר עם הרבה הצלחה, את רק צריכה דחיפה, וגם הזיווג שלך קרוב מאוד".

קרוב ברמה של תוך מספר חודשים? ברמה של חתונה?' אני לוחצת והוא מאשר בביטחון, בלי שום ניסיון למצוא חן, אגב. "כן, את פשוט צריכה להיות יותר קלילה, פחות קשוחה, כביכול את 'גבוהה' מדי, החוזק שלך הוא בעבודה, אבל תנסי לסיים אותה עד 19:00 בערב".

"איזה זמר ישראלי את הכי מעריכה או אוהדת?", הוא שואל ולפני שאני עונה לו, הוא כותב על פתק את המילים "אביב גפן". בשלב הזה כמעט נפלתי מהכיסא.  לדברי הרב, לא רק שצפויה לי חתונה (השנה!), הוא גם יודע להגיד לי את שמו של החתן המיועד ובלי לפרט מדי, למרות שכרגע האדם הזה לא באופק, לאור עברי, החיבור זה לא נראה לי הזוי כלל. הרב גם מודיע לי שהורות לשני ילדים מחכה לי באופק. "אני לא כזו צעירה, אתה יודע בת כמה אני?", אני שואלת ולא בא לי כל כך שהוא יידע, אבל הוא כותב את גילי על פתק ומבהיר, שהיום גם בנות 50 יכולות להביא ילדים לעולם. לא שאני שם כמובן, אבל אחרי המפגש עם הרב עגיב, שינויים בחיים, התבגרות או יום ההולדת המתקרב, כבר מרתיעים פחות. וגם זה משהו.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות