fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בפרדס חנה שבים ודורשים נתח מההכנסות מאזור התעשייה קיסריה

שר הפנים הבטיח, ראש המועצה הקודם דרש, וכעת שני פעילים מפרדס חנה ממשיכים את המאבק שגם פרדס חנה תיהנה ממס הארנונה מאזור התעשייה קיסריה
פארק העסקים והתעשייה קיסריה. צילום: אסף פינצ'וק
פארק העסקים והתעשייה קיסריה. צילום: אסף פינצ'וק

כל מי שנכנס לפרדס חנה כרכור ממערב רואה את אזור תעשייה קיסריה, הצמוד גיאוגרפית לפרדס חנה כרכור יותר מלכל יישוב אחר. תחבורה כבדה מאזור התעשייה ואליו מורגשת בדרך הים, תקריות של זיהום אוויר ושריפות משפיעות בראש ובראשונה על פרדס חנה, וכשפרצה שריפת ענק במפעל באזור התעשייה לפני ארבע שנים, פרדס חנה כרכור היא שכוסתה בענן כבד של עשן ותושביה הם שנאלצו להסתגר בבתיהם עד שזיהום האוויר הכבד חלף. חלק מהתושבים – לא רבים – מוצאים עבודה באזור התעשייה, בו נמצאים משרדי חברות היי-טק, ביוטכנולוגיה ומדיקל, לצד חברות בניין והנדסה. מעבר לכך, פרדס חנה כרכור לא רואה ממנו שום רווח של ממש. בהתאם לחוק ולהסכמים, ההכנסות מארנונה לעסקים באזור שייכות לקרן רוטשילד קיסריה, שהזרוע הביצועית שלה היא החברה לפיתוח קיסריה. עם זאת, יש לציין כי הקרן מעבירה סכומים בשווי של מאות אלפי שקלים למטרות חינוך ברשויות הסמוכות.

בשנים האחרונות נשמעים בפרדס חנה כרכור קולות לשנות את המצב הזה. מועצת פרדס חנה כרכור וקרן רוטשילד קיסריה הגיעו למאבק משפטי כשהקרן התנגדה לפיתוחו של שטח זעיר צמוד לאזור התעשייה קיסריה, כפי שתוכנן במסגרת תכנית המתאר של פרדס חנה כרכור, במטרה להפכו גם כן לאזור תעשייה. בביקור רשמי של שר הפנים אריה דרעי בפרדס חנה כרכור בסוף חודש מאי האחרון, אמר דרעי שיפעל לכך שגם פרדס חנה תיהנה מההכנסות הנגזרות מאזור התעשייה, בין היתר על ידי מס הארנונה.

המודעות של מועצת פרדס חנה כרכור לבעייתיות המצב ניכרה כאשר בחודש יולי האחרון פנה ראש המועצה דאז, עו"ד אלדד בר כוכבא, למשרד הפנים בבקשה להעביר למועצה חלק מכספי הארנונה הנגבים מהמפעלים באזור התעשייה קיסריה. "בדיקות שנערכו על ידי המועצה המקומית פרדס חנה כרכור העלו כי יהיה קושי רב להקים אזור תעשייה מקביל לאזור התעשייה קיסריה, בסמיכות", נימק בר כוכבא בפנייתו. "באין עוררין על כך שאזור התעשייה קיסריה מוצלח, ברצוני להעלות לדיון את חלוקת ההכנסות של אזור התעשייה ולבחון אפשרויות לשיתוף פעולה ולחלוקת הכנסות הולמת… יש כאן שכונות ותיקות שהוקמו בימי העלייה הגדולה של שנות החמישים והשישים של המאה שעברה, ומצבן קשה. ההיגיון מחייב את חלוקת ההכנסות שנותרו בקופת אזור התעשייה לרשויות הסמוכות ובראשן פרדס חנה כרכור".

פארק העסקים והתעשייה קיסריה. צילום: נועם חן
פארק העסקים והתעשייה קיסריה. צילום: נועם חן

בשבוע שעבר פנו הפעיל החברתי מפרדס חנה ברוך אלטמן ועו"ד אביעד סיני, שנכנס בימים אלה לתפקידו כחבר מועצת פרדס חנה כרכור בסיעת "בשבילנו" בראשות הגר פרי יגור, לשר האוצר ולשר הפנים בנושא בעיית חלוקת ההכנסות מפארק התעשייה קיסריה. ממכתב הפנייה: "בשנים האחרונות פרדס חנה-כרכור נמצאת בתנופת התפתחות מתמשכת, עם אוכלוסיה ותיקה נהדרת וחדשה איכותית שמגיעה לכאן מכל עבר. התפתחות ברוכה זו שכולנו רוצים שתימשך, מציבה בפני הישוב והמדינה אתגרים רבים, וביניהם מקורות ההכנסה של הרשות המקומית. תקציבה השנתי של הרשות המקומית בשנים האחרונות עומד על 250 מיליון שקלים לניהול יישוב בן קרוב ל-45 אלף תושבים (…) התקציב נמוך ועומד על פחות מ-5,000 שקלים לתושב לשנה עם יחס נמוך (פחות משליש) לארנונה שאינה ראויה למגורים. מיותר לציין כי כך קשה מאוד לנהל ולפתח יישוב, ודאי לאור העובדה שהיישוב פרוש על מרחבים גדולים (כ-24 אלף דונם), עם שכונות ותיקות המחייבות השקעות עתק בתשתית והצפי והרצון המשותף להמשך התפתחות וקליטת תושבים חדשים. סמוך ליישוב שוכן פארק התעשייה קיסריה. לצד היתרונות שבו ותושבים מהיישוב שעובדים בו, תושבי היישוב סובלים לא מעט כתוצאה ממנו. כלל עומסי התנועה ממנו ואליו עוברים דרך היישוב, משאיות בדרכן לפארק וממנו חוצות את היישוב, מפגעים סביבתיים מהפארק פוגעים באיכות חייהם ובבריאותם של תושבי היישוב, סכנות רבות מסמיכות כה קרובה של מפעלים לבתי מגורים ועוד. חרף הצמידות הפיזית ליישוב, תושבי היישוב אינם נהנים מהארנונה המשמעותית שמשלמים העסקים שם, דבר שזכה לביקורת רבה בעבר, לרבות מטעם מבקר המדינה (…)

"פארק התעשייה קיסריה שייך ומנוהל על ידי החברה לפיתוח קיסריה, חברה בה 50% מהבעלות על המניות היא של מדינת ישראל. בהתאם, מוטלת על מדינת ישראל חובה כפולה ומכופלת לייצג את האינטרס הציבורי, וודאי כלפי תושבי היישוב. מבדיקה שערכנו עולה כי לא די בעוול ההיסטורי המתמשך בעניין, אלא גם לכאורה, לאחרונה, משרדיכם חתמו על הסכם עם החברה לפיתוח קיסריה שמאריך למשך שנים נוספות את המחדל וממשיך למנוע מפרדס חנה כרכור קבלת כספי הארנונה מהפארק כפי שנכון וראוי שישולמו (…) נשמח לדעת האם אכן נחתמו ההסכמים כאמור לעיל. אם אכן כך, נשמח לקבל העתקים של ההסכמים הללו. כמו כן, נבקשכם להיכנס לעובי הקורה ולהבטיח חלוקת ארנונה הוגנת ומשמעותית לטובת היישוב".

ברוך אלטמן מוסיף וטוען: "ההסכמים שנחתמו בין מדינת ישראל, משרד האוצר, החברה לפיתוח קיסריה והרשויות המקומיות הסובבות את אזור התעשייה הם סודיים, מעולם לא פורסמו ואינם נמצאים בשום אתר. למרות שהחברה לפיתוח קיסריה מנהלת את הפארק, היא חברה מעורבת 50% בבעלות מדינת ישראל ומדווחת לפחות חלקית לרשות החברות, ולא חל עליה חוק חופש המידע. כך לא מפורסמים דוחו"ת כספיים או אחרים והכל מתנהל בחוסר שקיפות מוחלט ותחת מסך ולא ניתן לדרוש עליה מידע".

אביעד סיני העלה השבוע לרשת עצומה ובה דורשים תושבי פרדס חנה כרכור מממשלת ישראל להתערב ולחייב את העברת הארנונה מפארק התעשייה אל פרדס חנה כרכור, וקרא לתושבים לחתום עליה. בתוך יומיים כבר חתמו למעלה מ-330 אנשים על העצומה.

סיני מספר כי קיבל ממשרד הפנים השבוע תגובה שבה נכתב כי עליו להעלות את הנושא בישיבת המועצה, דבר שאכן בכוונתו לעשות. לצד זאת הוא לא קיבל את המידע שהוא ואלטמן ביקשו בנוגע לתוכן ההסכמים שנחתמו, אם נחתמו.

משרד האוצר הפנה את העיתון לבקש תגובה ממשרד הפנים, וממשרד הפנים לא התקבלה תגובה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות