fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בנתניה ילמדו את עמוס עוז

אביבית-אקשוטי-שפיר-אביבית-צ
אביבית-אקשוטי-שפיר-אביבית-צ

בבתי הספר בתיכונים כמעט ולא לומדים את יצירותיו של הסופר עמוס עוז למרות שהן עומדות לבחירה. כמחווה לסופר הנערץ שנפטר בשבוע שעבר החליטה ד"ר אביבית אקשוטי-שפיר, מורה לספרות בחטיבה עליונה בש"י עגנון, ללמד בשנה הבאה סיפור קצר שלו והיא מתכוונת להציע לצוות של חטיבת הביניים לעשות כמותה. "קשה ללמד את היצירות שלו והן מאתגרות את התלמידים. לא קל למורה לתווך את השפה שלו, להנגיש את ההקשרים התרבותיים. היצירה של עוז מחייבת להעמיק חקר. יצירתו היא לא רק סיפור, יש בה תשתיות תרבותיות" אומרת אקשוטי-שפיר, המלמדת ספרות במשך  20 שנה ב"עגנון" מיום היווסדו. במהלך שנות ההוראה שלה עשתה דוקטורט וחקרה ספרות ילדים ישראלית וגרמנית בנושא השואה. השאלה המרכזית במחקר שלה היתה איך מספרים בספרות ובאיור את סיפור השואה לילדים עד גיל 12.

אקשוטי שפיר אביבית צילום עצמי
אקשוטי שפיר אביבית צילום עצמי

אקשוטי – שפיר נולדה בנתניה למדה באיתמר ובתיכון טשרניחובסקי, באוניברסיטת תל אביב בחוג לספרות ואמנות, עשתה תואר ראשון ותעודת הוראה ותואר שני בספרות כללית. את הדוקטורט שלה עשתה בשנת שבתון מהוראה כחוקרת עצמאית. היא היתה רכזת שכבה, מחנכת וכל הזמן מורה. בזמנה הפנוי היא שרה באנסמבל של ג'יני רבין ברעננה.

"עמוס עוז הוא סופר דגול ונערץ. הרומנים שלו ארוכים. פעם למדו את "מיכאל שלי" ו"קופסה שחורה". מה שפופולרי בקרב קהל קוראים מבוגר לא מחויב המציאות שיהפוך לאפשרי לקריאה לבני נוער. "קופסא שחורה" היא רומן של מכתבים בין דמויות והקורא הוא מציצן. זו יצירה מיוחדת, אפשר ללמד אותה אבל זה מחייב את הקורא למאמץ".

עמוס עוז הוא השגריר הטוב ביותר של מדינת ישראל?

"ספור על אהבה וחושך" הוא רומן ביוגרפי יחידי של עמוס עוז שתורגם לשפות רבות. הוא ארוך והקורא נשאב לעלילה, לילדות, למשפחה, למדינה הצעירה, לתרבות וליהדות. הוא כותב נפלא אך קשה לקרוא אותו. כשנטלי פורטמן רצתה לביים אותו לסרט הפופלריות שלו עלתה, שמו הועלה לפרס נובל, מיליוני סינים קוראים אותו והוא הפך להיט בעולם. הוא אכן שגריר טוב של מדינת ישראל כי הוא מייצג אותה באמצעות יצירותיו. למעלה מ-30 יצירות שלו תורגמו ל-42 שפות. הוא כתב אינספור מאמרים וכתבות שפורסמו בארץ ובעולם מהם ניתן ללמוד על האדם ועל המדינה –  המקום ממנו בא".

עוז היה מורה דגול במונחים של מורה דרך.

"התרומה של סופר דגול בהיותו איש רוח היא כשהוא מבטא את דעותיו ולא שומר אותם לעצמו. הוא צמח בבית רביזיוניסטי, שינה את דעותיו ולא היסס להיות חלק מהחברה ותרבותה. הוא בלט בצניעותו, היה מואר באור זרקורים אך לא התבלבל לרגע. הוא עסק בייצוג לא רק של יצירתו אלא של המדינה. הוא היה פטריוט ציוני ולא היסס לומר דעותיו הפוליטיות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות