fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

במחאה על האלימות: בית החולים שער מנשה הושבת הבוקר

רק רוצים לחזור הביתה בשלום. מהפגנת עובדי שער מנשה. צילום: נירית שפאץ
רק רוצים לחזור הביתה בשלום. מהפגנת עובדי שער מנשה. צילום: נירית שפאץ

עובדי בית החולים שער מנשה , הסתדרות האחיות ועובדי משק השביתו היום (שלישי) את פעילות בית החולים במתכונת שוטפת לחצי יום במחאה על הפגיעה הקשה באח בית החולים על ידי מטופל.  אתמול (שני) חולה המאושפז במחלקה לביטחון מירבי בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה פגע פגיעה פיזית קשה בעובד סיעודי בבית החולים וגרם לו חבלות קשות וכנראה זעזוע מוח. העובד הסיעודי פונה למיון של בית החולים הלל יפה, כשהוא מקיא, עם חשש לזעזוע מוח ופגיעות גופניות נוספות. בשעה זו הוא ממתין לבדיקת CT ראש ובדיקות נוספות.

מדובר בחולה בן 30, אשר הגיע ביום רביעי האחרון לאשפוז במחלקה לביטחון מירבי בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה, לאחר גילויי אלימות ופגיעה פיזית באחות בבית החולים הקודם בו שהה: באר יעקב.

בזמן הארוחה בחדר האוכל, פגע בחולה אחר. צוות בית החולים, שמנה 6 עובדים סיעודיים, ביקש לקשור אותו על מנת לתת לו טיפול מונע לעצירת התקף הזעם והאלימות שלו. החולה הצליח להכות בצורה אלימה את אחד מעובדי הצוות ובעט בראשו בברוטאליות. שאר אנשי הצוות הצליחו להשתלט על החולה המתפרע ולהגביל אותו מכנית. העובד שנפגע, פונה, כאמור, לבית החולים הלל יפה באמצעות אמבולנס כאשר הוא מטושטש ומקיא.

לאחרונה הקים משרד הבריאות ועדה מקצועית מיוחדת שתבחן מחדש את הטיפול בפסיכיאטרים המאושפזים בבידוד ממושך בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה. בוועדה, שמונתה על ידי משרד הבריאות, חברים מנהלי בתי חולים פסיכיאטריים, רופאים פסיכיאטרים ומטפלים נוספים. הוועדה אמורה לבדוק דרכי התערבות חדשות למען החולים, הנחשבים למורכבים ביותר במערכת הפסיכיאטרית, ואף לדון באפשרות של סיום אשפוזם בבידוד והעברתם למחלקה או לבתי חולים אחרים.

יו"ר ועד אחים ואחיות בשער מנשה, רבקה בן דוד, מתארת: "יש לנו מחסור עצום בכוח אדם ובתקציבים, מה שמגביר את התקיפות. 10 עובדים ב-4 המחלקות המשפטיות, אליהן מגיעים מטופלים בצו בית משפט, נמצאים כעת בתאונת עבודה. אי אפשר לעבוד ככה".

אין מספיק אנשים. מההפגנה בשער מנשה. צילום: נירית שפאץ
אין מספיק אנשים. מההפגנה בשער מנשה. צילום: נירית שפאץ

מנהלי המחלקות בבית החולים, שהשתתפו בהפגנה, מתארים מצב של תנאי עבודה בלתי נסבלים. יו"ר ועד הרופאים בשער מנשה, ד"ר בוריס ראוכברגר מתאר: "שער מנשה כבר מזמן משמש מרכז למקרים הכי קשים בארץ מבחינת אובדנות ואלימות. מעבירים אלינו חולים ממקומות אחרים שלא יכולים להתמודד איתם, ובמקביל, באגף ביטחון מרבי, נבדקים אצלנו נאשמים בעבר פלילי, כמו רצח. יש לנו כאן חבית חומר נפץ שמהווה סיכון לצוות המטפל, אך הצוות המטפל מורכז מתמהיל כמו של מחלקה רגילה, ואין מספיק אנשי צוות כדי להתמודד".

ד"ר ראוכברגר מבטא את כאבם של העובדים על העובדה שבעקבות מקרים מתוקשרים לאחרונה נוצר בציבור רושם שלילי ולא מוצדק על בית החולים: "לאחרונה הצוותים הואשמו על ידי כלי תקשורת שהם קושרים את המטופלים מתוך אכזריות ושלא לצורך. הסיקור ברשת לא הסביר שיש חולים מאוד קשים שאי אפשר להגן עליהם ועל סביבתם בדרך אחרת, ואם לא ייקשרו ויבודדו יהיו אבדות בנפש. החולה שתקף איש צוות השבוע עשה זאת בזמן שהצוות ניסה לטפל בו בשיטה שהוכתבה לנו ממשרד הבריאות: 'סבלנות, רגיעה על ידי שיחה וריסון, בלי להחיל קשירה ובידוד'. זה לא צלח, ואחד מאנשי הצוות נפגע. הנפגע סובל מחבלת ראש וזעזוע מוח, סובל כאבים וכנראה שתקופת החלמתו תימשך לפחות חודש. זה רק אחד מסדרה ארוכה של מקרים. אנחנו רוצים שהקהל הרחב יידע שאנחנו לא אכזריים. החולים הם לא פושעים וגם הצוות לא פושע. הפתרון הוא הגדלת הצוות בהתאם לצורך האמיתי של המטופלים, כולל עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, רופאים ועוד, וגיבוי ממשרד הבריאות לאנשי צוות שמותקפים. לא לאסור לגמרי את הקשירות, אלא במידת הצורך".

החולים לא פושעים, דם הצוות לא פושע. ד"ר בוריס ראוכבגר בהפגנה. צילום: נירית שפאץ
החולים לא פושעים, דם הצוות לא פושע. ד"ר בוריס ראוכבגר בהפגנה. צילום: נירית שפאץ

חוטר רפל, מרכז תהליך הקרדיטציה: "לפני שנתיים-שלוש היו מתרחשים כ-600 אירועי אלימות בשנה בבית החולים, בשנת 2016 התרחשו כ-1,000 מקרי אלימות, ובטרימסטר הראשון של 2017, עד סוף אפריל, התרחשו כ-500 אירועים. מדובר במגמת עליה. יש לחץ גדול מאוד לצמצום הקשירות. המטופלים לא מנותקים מהשיח התקשורתי, וזה יוצר הדרה". אחראית מחלקה בבית החולים מתארת: "בזמן האחרון אנחנו מקבלים חולים מאוד אלימים, עם תחלואה כפולה, עמידים לטיפול, ואין לנו איך לטפל בהם מלבד קשירות ובידודים".

אחראי מחלקה אחר אומר: "אני זועק, סובל מאוד. יום יום יש תקיפות: קללות, יריקות, מכות פיזיות, שריטות, חבלות. לפחות ב-10 מקרים נפגעתי פיזית. אני לא מכיר עוד מקום עבודה שעובד מגיע אליו כשהוא מפוחד ככה. יש מחלקות שכ-40% מעובדיהן מושבתים בגלל פגיעה פיזית, ואחרי כל זה מאשימים אותנו שאנחנו חסרי לב ומתעללים בחולים. הצוות הפך להיות שק חבטות".

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות מצר על הפגיעה באיש הצוות ומביע הערכה רבה לצוותי החטיבה לביטחון מירבי על ההתמודדות היומיומית עם מורכבות החולים המאושפזים בחטיבה. יעשה כל מאמץ לשמירה על בטחון הצוותים והמטופלים בחטיבה. לאחרונה הקים משרד הבריאות ועדה מקצועית מיוחדת שתבחן מחדש את הטיפול בפסיכיאטרים המאושפזים בבידוד ממושך בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה. בוועדה, שמונתה על ידי משרד הבריאות, חברים מנהלי בתי חולים פסיכיאטריים, רופאים פסיכיאטרים ומטפלים נוספים. הוועדה אמורה לבדוק דרכי התערבות חדשות למען החולים, הנחשבים למורכבים ביותר במערכת הפסיכיאטרית, ואף לדון באפשרות של סיום אשפוזם בבידוד והעברתם למחלקה או לבתי חולים אחרים. הוועדה המיוחדת היא המשך של דו"ח שהוגש לפני כשבוע וחצי על ידי ועדה שיזם משרד הבריאות, ועדת ההיגוי לצמצום הגבלה המכאנית בישראל.

"מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי הוא תומך באופן מוחלט בצוות הרפואי של בית החולים שעומד בקו הראשון של העשייה היום יומית במערכת הבריאות בקושי רב ובנחישות: "יש פה מערכת שלמרות כל המתקפה שהיא חוותה ולמרות הקושי יש בה אנשים נפלאים שרוצים להמשיך את העשייה ולפתור את הבעיות הקיימות בה. המשאבים שאנחנו מקצים הם רחוקים מאוד מלהספיק, אבל אנחנו נמשיך להקצות, החוסר במערכת נוצר על פני הרבה מאוד שנים במערכת בריאות הנפש והבעיות שם קשות אבל הדו"ח האמיץ שהוגש על ידי הועדה לצמצום ההגבלות בקשירות והצוות המיוחד שמיננו מעידים על המשקל הרב שאנחנו מייחסים למערכת בריאות הנפש".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות