fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בלוז לכחולי המדים

כתבת צפון-1, רותם כבסה, ויתרה על שנת הלילה, הצטרפה ליחידת הסיור של תחנת משטרת עכו בשיא אירועי הרמדאן וחזרה עם הערכה רבה לעבודת השוטרים * 10 שעות של שכרון חושים
שוטרי המשמרת (מימין לשמאל): ויאם נבואני, אופיר כהן, סאמח ביבאר, שובל דה פז, מישל עדי, סיירת מג"ב חוף תהל, בר יוסף, גל בירסאו, אושר אבדלק
שוטרי המשמרת (מימין לשמאל): ויאם נבואני, אופיר כהן, סאמח ביבאר, שובל דה פז, מישל עדי, סיירת מג"ב חוף תהל, בר יוסף, גל בירסאו, אושר אבדלק (צילום: רותם כבסה)

הפקק הגדול שחיכה לנו בכניסה הדרומית לעכו, בשעה תשע בערב, רמז במעט איזה לילה צפוי בעיר העתיקה, עם שיאו של חג העיד אל פיטר ושבירת צום הרמדאן.

תחנת משטרת עכו בפיקודו של סנ"צ אלי מגן ושוטרי מחוז חוף של המשטרה, נערכים לקראת אירועי הרמדאן בעכו בהיערכות שיא, מאחר ובימי החג מגיעים לעיר, בתוך שלושה ימים, כ~50 אלף מבקרים, מספר חסר תקדים שגבוה מכמות המבקרים בפסטיבל עכו.

מטרת השוטרים היא לשמור על סדר מופתי, אך לחץ האירועים לא מאפשר אפילו הפסקה של דקה אחת בין קריאה לקריאה במכשיר הקשר המשטרתי. אין ספק שתחנת עכו היא מורכבת. מדובר בתחנה רב תרבותית שסופגת הרבה וצריכה תשומת לב רחבה.

בחרתי במשמרת לילה, כדי לחוש את אווירת החג והאירועים בעיר. את פניי קיבל ראש המשמרת מישל עדי, מפקד יחידת סיור 2, שהחלה את המשמרת בתדריך. כל העיר מכירה את עדי, מאחר וגדל בעיר ובני משפחתו עדיין מתגוררים בה, למרות שהוא מתגורר בקיבוץ בצפון. עדי מכיר כל אבן, כל רחוב וכל שביל בעכו והשטח בוער בעצמותיו גם אחרי 23 שנים במשטרה ועשר שנים כראש משמרת ביחידת הסיור.

"המשרד שלי הוא הניידת", הוא אומר, "אני יוצא ומתגבר את האירועים ויש לי שני מכשירי קשר. אוזן ימין קולטת את דיווחי מחוז חוף, כשעל התדר נמצאים גם נהריה ותחנת זבולון ובאוזן שמאל נקלט קשר דיווח תחנתי. זה לא קל, אבל עם השנים סיגלתי מצב שאני שומע הכל, גם נוהג וגם עונה לטלפונים. כשאני מגיע הביתה, אני מתנתק". הוא צוחק ואומר: "אישתי אומרת שאני אדיש בבית, אבל העבודה הזאת יש בה אחריות רבה גם לציבור ולשוטרים שלי".

את המשמרת פותחים שוטרי המשמרת בבקלאוות מתוקות שהביא אחד השוטרים שמתחתן בקרוב. המשמרת מורכבת משמונה שוטרים, מהן 3 נשים צעירות, ששתיים מהן הגיעו כתגבור ממג"ב. השוטרים מחולקים לחמישה צוותים ובתוך העיר העתיקה יש שני צוותים נוספים הנמצאים באופן קבוע. השוטרים גם אחראים על הכפרים הערבים העוטפים את עכו ומאז אירועים יום כיפור, שהתרחשו לפני כתשע שנים, קיים כוח יס"מ קבוע, המתגבר בעיר העתיקה ובכפרים.

לפני כחודש נפתחה נקודת שיטור הראשונה בכפר יאסיף ובה 13 שוטרי סיור שכפופים לעדי ופועלים בגזרת ג'דיידה מכר, כפר יאסיף ואבו סנאן. בעתיד הם עתידים לפעול כיחידה עצמאית. במקביל פועל גם השיטור הקהילתי, הנמצא תחת אחריות העירייה ומטפל באכיפה של איכות חיים, דוחות חניה, הקמות רעש ועוד.  

התדריך מתחיל עם סקירת אירועי יום האתמול, עדכון על משפחות פשע, נעדרים, תפיסת גניבת טלפונים בבית קפה וריענון הנחיות על סכינאות, ירי, הקמות רעש ואירועים מסכני חיים.

שוטרי המשמרת (מימין לשמאל): ויאם נבואני, אופיר כהן, סאמח ביבאר, שובל דה פז, מישל עדי, סיירת מג"ב חוף תהל, בר יוסף, גל בירסאו, אושר אבדלק
שוטרי המשמרת (מימין לשמאל): ויאם נבואני, אופיר כהן, סאמח ביבאר, שובל דה פז, מישל עדי, סיירת מג"ב חוף תהל, בר יוסף, גל בירסאו, אושר אבדלק (צילום: רותם כבסה)

נוכחות של כחולים

"המטרה שלי היא לגדל פה את דור העתיד וזה יקרה רק שאתה משמש דוגמא", מסביר עדי בזמן הנסיעה בניידת, "במהלך השנים טיפחתי שוטרים רבים, חלק מהם עובדים כרגע בתפקידים מקבילים אליי. ברמדאן אנחנו מתמודדים עם קהל עצום של תושבי חוץ, מהנגב, ממרכז הארץ והצפון. כולם מגיעים לעכו, כי היא עיר אטרקטיבית בזכות משאבי הים והנגישות ברכבת. לרובם יש גם בני משפחה ומכרים. זה לא קהל שנשאר, הם מבלים ויוצאים מהעיר. לכן חשוב לנו להפגין נוכחות, זה חלק במניעת הפשיעה ונוכחות 'הכחולים', שזה הסלנג לסירנות השקטות. המטרה שלנו היא לשמור על הסדר ולתת לקהל לחגוג כמו שצריך. עכו היא מקום מיוחד וצריך להבין את הרגישות. יכול להיות סכסוך שכנים שיהיה נפיץ,  או אפילו דוח על חנייה שיפתח לתגרה המונית. מעבר לזה אנחנו גם 'פסיכולוגים', חייבים להוריד את סף הלחץ ולפעול לסולחות. אלף בית זה שמירה על הכבוד בעיקר במגזר הערבי".

כמי שעובד שנים לצד האוכלוסייה הערבית, למד עדי לדבר בשפה הערבית, במהלך השנים. "אי אפשר לחיות בעכו בלי לדעת ערבית והצוות חייב להיות מורכב משני המגזרים", הוא אומר.

 

המשמרת מתחילה באירוע אלימות במשפחה. אישה שהגישה תלונה, יממה קודם, על תקיפה מצד בעלה ואחרי חקירה הוזעק הצוות לבצע מעצר חירום של החשוד. זה לקח זמן. האישה נשארה מוגנת בתחנה וסירבה לעבור למעון לנשים מוכות, לכן הועברה למשפחתה. בגלל הרגישות והעומס הרב ברחובות השוטרים הפעילו שיקול דעת. "אנחנו נישרף אם ניכנס עכשיו לעיר העתיקה", הם אומרים בקשר  ובמקביל מתקבלת קריאה ממאבטח בתחנת הרכבת, על תגרה בין בני מיעוטים.  כוח ראשון הגיע למקום ואנחנו מיד אחריהם, בניידת של ראש המשמרת. המתח באוויר.

מת"ח התחנה יחד עם מישל עדי בסקירה שוטפת צילומים: רותם כבסה
מת"ח התחנה יחד עם מישל עדי בסקירה שוטפת
צילומים: רותם כבסה

אנו יורדים מהניידת ובשטח נמצאות כבר שלוש ניידות נוספות. השוטרים מתשאלים את המאבטח וקטין בן 15, תושב שיח דנון, נראה מבוהל ומפוחד וחולצתו קרועה. הוא מדבר רק בערבית ומסביר, ששניים ממכריו התנפלו עליו, תפסו את חולצתו והוא נאלץ לברוח לתוך הרכבת. החשש היה, שבאירוע מעורבים סכינים. הקטין הובא לתחנה לתשאול ובהוראתו של עדי, הוא ישוחרר רק באמצעות קרוב משפחה שיגיע לתחנה. "מהניסיון שלי באירועים כאלה, יש חשש שאנשים מחכים לך בפינה", מסביר עדי. "אם נשחרר אותו לבד, בשעת לילה מאוחרת, התוקפים יכולים להמשיך את התוכנית. המטרה שלי היא להחזיר את הנער הזה הביתה, הוא נראה מפוחד מאוד ובהוראה שלי הוא יילך הביתה רק עם ההורים או אחיו".

מיד לאחר מכן מתקבלת קריאה בקצה השני _ שוב בטיילת עכו. מי שמכיר יודע שתחנת עכו היא כמו עלייה לרגל, נמצאת בלב העניינים וכנראה שמי שבחר את המיקום שלה, יודע היטב למה. מול התחנה מתפתח ויכוח בין כנופיית רוכבי אופנוע מאום אל פאחם, שמסבים רעש גדול.  צוות יחידת הסיור מגיע, מתערב ומנסה לפזר את ההתקהלות. תוך דקות החבורה עוברת למקום אחר ונשמעות קריאות של 'יאללה סולחה'. הצוות ממשיך לפזר את עוברי האורח בזהירות, כדי שאיש לא ייפגע וניכר גם בעלי העסקים בעכו מעוניינים בשקט ומשתפים פעולה עם השוטרים.

 

"תחנת עכו נמצאת במרכז העניינים, על הטיילת", מסביר עדי, "האופי הייחודי שלה מהווה קשר ישיר יותר לאזרח. עכו זה מקום  מיוחד _ זה כמו בית. כולם מכירים את כולם ואני מלווה אנשים לאורך החיים שלהם. המון אירועים נפתחים בסכסוכי שכנים. כשאני מגיע, המטרה היא קודם להוריד את המתח, לשלב הומור ולהתפייס. בעיר מעורבת ודינמית, שיקול  דעת לא נכון והאירוע נפיץ. בהמון תלונות על סכסוכי שכנים בין ערבים ליהודים, אני  חייב להפיג את המתח ומשלב הומור כדי להוריד משקעים ולהתפייס".

קטטה ברכבת. סיור עכו (צילום רותם כבסה) רותם כבסה
קטטה ברכבת. סיור עכו (צילום רותם כבסה)

אין רגע דל

הניידת ממשיכה לנסוע. כראש המשמרת, מוטלת על עדי גם האחריות על מאוימים, ביניהם שופט וראש עיריית עכו שמעון לנקרי. למרות אבטחה אישית על לנקרי, ניידת סיור מגיעה כל משמרת למקום מגוריו. לעומת החגיגה על הטיילת, השיכון בעכו שקט ואף אחד לא מסתובב ברחובות, מה שמעיד על הפערים בהבדלי התרבות בעיר. בינתיים, מתקבל עוד דיווח, שמעדכן על תפיסת פורץ 'על חם' לרכב בעיר העתיקה. עדי מעלה חיוך ו'נותן גז'.  

"הטכנולוגיה אפשרה לנו להיות יותר נגישים", הוא מסביר את חיוכו, "אני מקווה לקבל גם אופנועים, כי זו הדרך הכי קלה מהירה להגיע לאירועים בהבזק של שנייה. התפוקה בעבודה מורגשת היטב בכוח שלה לזרז דברים. בתוך יום יש הצהרת תובע ולפעמים בתוך יומיים מוגש כתב אישום. אנחנו מנהלים מלחמה של ממש מול תחנות סמים בעכו העתיקה, כמו חתול ועכבר, תחנה נסגרת ונפתחת".

עדי מספר על הפתיחות הרבה שהביאו עימן הרשתות החברתיות. "רגע אחד אתה עוצר בן אדם ולמחרת הוא מבקש ממך חברות בפייסבוק. אנחנו מתמודדים גם עם זה, שכל אחד הפך לצלם ועיתונאי,  בהתחלה לקחתי את זה קשה, אחר כך הרפיתי, הבנתי זזה חלק מהעבודה".

במחסום אנחנו פוגשים את מפקד התחנה, סנ"צ מגן, שלא עצם עין כבר כמה לילות. באופטימיות זעירה הוא אומר: "תיכף נסיים את עיד אל פיטר ונתכונן לעיד אל אתחה, שזה חג שגם הדרוזים באים. מיד אחר כך יבוא יום כיפור. זו התחנה הכי מאתגרת בארץ, אין פה רגע דל לשנייה".

השעה כבר שתיים בלילה. הצוות מתכונן לכניסה לעיר העתיקה, למעצר חירום.  בשקט הם מסכמים ערב חלש יחסית. הם מאוד רצו שיהיה יותר אקשן, בשביל העיתון. אני מצידי, לא הבנתי מה הם רוצים, הרי אי אפשר היה לנשום לרגע, לנוכח ההתקהלות וההתלהמות. עדי מסביר שנוהל מעצר חירום נעשה במכה אחת.

שלושה צוותים נכנסים לעיר העתיקה ובתוך שנייה הופכים לצוות קומנדו. הם מתחילים ללכת לכיוון היעד ועדי מסביר שבמעצר חירום אין הרבה מקום למחשבה, כדי שהחשוד לא יימלט. כשכל העוברים והשבים מתסכלים בדרמטיות, מזהים השוטרים את החשוד באמצע הרחוב, בסמוך לביתו. הוא נלקח הצידה ומחליט לשתף פעולה עם לצוות.

מעצר חירום. עכו העתיקה (צילום רותם כבסה)
מעצר חירום. עכו העתיקה (צילום רותם כבסה)

השוטר סמאח ביבאר שמכיר את האזור של העתיקה מסביר שהכבוד הוא המניע העיקרי. "הכל עניין של גישה. אם הייתי בא בכוח, זה יכול היה להיגמר רע. באתי בטוב, אמרתי לו, שכדאי שיתלווה אלינו והוא אמר לי שהוא מבין שהוא הולך להיעצר. בניהול אירוע נכון לא היינו צריכים לאזוק אותו", מסביר ביבאר.

הצוות ממשיך לקריאה נוספת, הפעם בשיכון. תושב רחוב פינסקר מתקשר למשטרה ומדווח על שני רעולי פנים ששהו אצלו בחצר. הסיור מתחיל בסריקה ותשאול.

עדי מסביר שהאזור נמצא בעדיפות עליונה ומדווח לרכז המודיעין על ההתפתחות. החשד הוא, שמדובר באירוע שיכול להיות קשור לסכסוך בין משפחות פשע. החיים באזור השיכון השתנו בשנים האחרונות ובכל בית יש מצלמות אבטחה.  

 

מישל נכנס לניידת וממשיכים ליעד הבא. כבר כמעט 3 לפנות בוקר. אין מקום לעייפות, עכו רק מתחילה להתרוקן, ולצוות מחכות 4 שעות נוספות של משמרת.  

עוד נקישה על חלון הניידת ודיווח על פלאפון שנגנב בהיסח הדעת. לקראת סוף המשמרת מתקבל דיווח על רכב גנוב ומתחיל מרדף לכיוון שפרעם. רכב הסיאט  שנגנב מכפר ירכא מאותר והשוטרים פותחים במרדף. תוך כדי, מציבה המשטרה מחסומים במכר ובג'וליס. במהלך כל המרדף, מסכנים השוטרים את חייהם, על ידי חשוד שנוהג ללא רישיון נהיגה, לא מציית להוראות ועוד. הרכב נמלט מהמחסום ואותר בסמוך למסעדת הלבנוני, נעול וריק מחשודים. החשוד הסתתר בחצר סמוכה ונלכד על ידי שוטרי הסיור, שמוצאים בכיסו את מפתח הרכב. הוא הודה שלקח את הרכב לסיבוב, אך התעקש שלא גנב אותו. החשוד מועבר לתחנת שפרעם. על פי הערכות מדובר ביעד בעבירות פריצה שהמשטרה תפסה באותו הלילה. לילה טוב.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות