fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ביתנו רק בגליל

איגור דמנצ'קו צילום עצמי
איגור דמנצ'קו צילום עצמי

מה גורם לשני דוקטורנטים מהטכניון לקדם תוכנית התיישבותית חדשה בגליל?  אולי שלומית עדיין בונה את סוכת השלום ומארחת אושפיזין, אבל ד"ר איגור קרילוב וד"ר איגור דמצ'נקו מתכננים  לעשות היסטוריה בתפיסת  החיים מחוץ למגדלי הדיור במרחב האורבני במושב גרנות הגליל.

קרילוב  הקים את קבוצת "ביתנו בגליל", פנה לחטיבת ההתיישבות בהסתדרות הציונית והצליח להדביק 44 משפחות  צעירות, רובן מהטכניון כך שבעוד עשור היישוב יגדל ל- 500 בתי אב בתוך עשור. אגב, שבעה מהרוכשים הם דוקטורים.

כיום השטחים נמצאים בשלבים הראשונים של פיתוח הקרקעות לקראת בנייה עתידית של בתים פרטיים. בשלב ב' מתוכננת הרחבה קהילתית נוספת עם 63 משפחות. עלות הבנייה מוערכת ב- 5000 שקלים למ"ר. אחוזי הבנייה המקסימליים הם 250 מ"ר.   ממוצע הבנייה עומד על בתים של 150 מ"ר בסכום של מיליון שקלים על שטח של חצי דונם.

20 שנה ללא תזוזה

גרנות הגליל ממוקם בגליל המערבי 4 ק"מ בלבד מגבול לבנון ישראל.  שמו של היישוב צמוד ליישוב השכן גורן. גרנות צפויה להיות המרכז האזורי של מעלה יוסף. הישוב הוקם בתחילת שנות 80 על ידי בני המשפחות בישובים הסמוכים ומונה כיום כ-40 משפחות ותיקות. בשנים האחרונות הישוב התבגר כך שמספר הילדים לא אפשר להמשיך בפעילות של גן ילדים הפעל בישוב מתקופת הקמתו.

פרויקט ביתנו בגליל החל בשנת 2014,   קרילוב עובד מחקר בטכניון  סיים דוקטורט בהנדסת חומרים  פעול במשך שלוש שנים, להקים יישוב בוגרי טכניון  בגליל שילווה בחינוך מדע כבר מגיל צעיר. הקבוצה הביאה 21 משפחות מהטכניון, מתוכן 11 מהטכניון ועוד מבראודה ואוניברסיטאות. בהרחבה השנייה נרשמו בני היישוב . זו  צפויה להיות ההרחבה הכי צעירה שתהיה אי פעם עם 44 משפחות מתחת לגיל 40.

המניע של קרילוב נעוץ בציונות הפוסטמודרנית, ליישב את הגליל בקהילה חזקה.

קרילוב, בן 32, בקרוב יתחתן עם ליהיא עובדת כוחות הביטחון ילידת גבעתיים.  הוא עלה לארץ  בגפו בגיל 15 בתוכנית נעלה מברית המועצות.  הוריו נשארו ברוסיה.  קרילוב  התגורר בקיבוץ וגילה את הרעיון ההתיישבותי, אבל  אז הרעיון הקיבוצי התפרק  וקרילוב ידע שיום אחד  הוא יגשים את הרעיון התפיסתי.

"תמיד מתלוננים שבגליל אין כוח עבודה מקצועי של הייטק  והכל נמצא במרכז", מסביר קרילוב,  "הרבה אנשים וגם אני במאה ה- 21 הציונות היא לצאת מהעיר  ולחיות על אדמת ארץ ישראל.  בחזון זה סוג של חלוציות, ולא לחיות בקומה 16, אלא להיות יותר מחובר לארץ.

"פניתי למגוון גופים כדי להציע את הפרויקט, כמעט בכולם  קבלנו תשובה שלילית שהמדינה לא מקדמת כרגע הקמת יישוב חדש יהודי , אבל כן פועלת להקים עיר ערבית חדשה. הבנו שזה לא מעניין אותם, מאד התאכזבנו. פנינו לחטיבה להתיישבות שהציעה רעיון ליישב יישובים שלא הצליחו להתרומם, ולהחיות אותם להרחבות גדולות. ההצעות היו: קיבוץ פלך במשגב והשני גרנות הגליל במעלה יוסף. רוב המשפחות כבר אינן צעירות. לא הוציאו עתודות קרקע, ורוב התעסוקה היא מתיירות צימרים.  כשהסתכלתי בתב"ע ראינו שזה יהיה מרכז אזורי עם  שני בתי ספר, מתנ"ס ואפילו בניין המועצה יושב בגרנות והבנתי שעלינו פה על משהו".

איגור דמנצ'קו צילום עצמי
איגור דמנצ'קו צילום עצמי
איגור קרילוב וזוגתו ליהי
איגור קרילוב וזוגתו ליהי צילום עצמי

השטחים כעת נמצאים בשלבי פיתוח  הקרקע של  44 מגרשים שנרכשו מרשות מקרקעי ישראל.   קרילוב וחבריו נפגשו גם עם מייסדי חברת GSB ושמעו על פיתוח בתים בבנייה ירוקה.

אידיאולוגיה ציונית

"אני מקווה שבסוף השנה תצא עוד הרחבה של 70 מגרשים, ויחד עם החטיבה להתיישבות אושרה תב"ע לעוד 350 מגרשים בעתיד. כל היישוב שהפך לכפר נופש וצימרים, יהפוך לשוקק עם 500 בתים. המועצה תומכת ברעיון,  החלה לבנות מתנ"ס וקיבלה אישור לבניית בית ספר ייסודי, גני ילדים ופעוטון".

לדברי קרילוב מקורות התעסוקה לא צריכים להיות קרוב לבית. בדומה למודל האמריקאי נוסעים כשעתיים ביום לעבודה, כך הוא מאמין שניתן לעשות הפרדה בין המגורים בחיי קהילה  לעבודה בעיר הגדולה.

"גם בגוש דן עומדים בפקק שעה. אני לא רואה דבר נורא לנסוע מחוץ לעיר. הציונות של הקבוצות, השואפות להיות עמידות, הן לצאת מהעיר ולחזק את היישובים, כי החקלאות קורסת ומישהו צריך לעשות את זה".

בנודע לאיום הבטחוני, ביישוב הנמצא על גדר המערכת, הסביר קרילוב: "כבר אלפיים שנה הגויים מנסים לצוד יהודים. זה לא מה שירתיע. נבנה כיתת כוננות ונתמודד.  אנחנו מאמינים בקהילה, כי קהילה מחזקת אנשים בהתיישבות. אנחמו משנים את כל המודל והסטיגמה על האיש האקדמאי שאמור להיות אגואיסט ואיש קריירה, אבל מסתבר שגם האקדמאים מחפשים קהילה.

אנחנו לא יכולנו לחכות לשר האוצר משה כחלון.  אנשים אומרים שמחירי הדיור גבוהים, אבל לא רוצים להתרחק 30 ק"מ מהעיר או שכחלון יסדר להם שכונה. המטרה היא  לקחת את הגורל בידיים במחיר שאנחנו רוצים ולא להיות תלויים בפוליטיקאים שמבטיחים הרבה ומקדמים מעט.  אנחנו דוגמא שגם במאה 21 שההתיישבות ממשיכה להיות המעשה של האידאולוגיה הציונית.

ראש מועצה אזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה: "אנו שועטים קדימה בתכנון ובביצוע של 110 מגרשים לקראת קליטת המשתכנים ובניית הבתים שתחל כבר בסתיו 2017 . כמו כן אנו צופים כי תכנית המתאר ל-340 היחידות הנוספות תושלם כבר בשנת 2017 ונוכל להמשיך לשלבי התכנון המפורט והשיווק. במקביל ולא פחות חשוב,  אנו מקיימים קשר רציף עם היישוב והמשתכנים ומנהלים תהליכים מורכבים ועדינים לבנייה משותפת של קהילת גרנות הגדולה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות