fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בוחבוט נפגש עם אבו מאזן ברמאללה

ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט נפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית שהגיב לראשונה על מינוי ליברמן, ואמר: אני לא פוסל הידברות עם ליברמן, אנו יכולים לסלוח לו על כל האמירות הקשות. עוד אמר: אני בעד ועידת שלום במעלות תרשיחא.
זה היה אמור להיות ביקור ידידות. אבו מאזן ושלמה בוחבוט (צילום: שלמה שרביט
זה היה אמור להיות ביקור ידידות. אבו מאזן ושלמה בוחבוט (צילום: שלמה שרביט

 

יממה לאחר השבעתו של אבגידור ליברמן לתפקיד שר הביטחון והחשש שהדבר ימשיך ויעמיק את הקרע בין ישראל לפלסטינים, יזם ראש עיריי מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט פגישה של ראשי רשויות יהודים וערבים עם אבו מאזן בלשכתו שברמאללה. הביקור הניב תגובה ראשונה של אבו מאזן למינויו של ליברמן, אופטימיות וסימנים כי גם אבו מאזן, משדר קו חיובי כלפי ממשלת ישראל, גם בהרכבה החדש, ורצון להתנעת המשא ומתן לשלום.

בעקבות הנתק המתמשך בין ירושלים לרמאללה והחששות שנוצרו, בשל מינויו של ליברמן לתפקיד שר הביטחון, החליט ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט, בסיועו הנמרץ של חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע, לממש את הבטחת לשכת נשיא הרשות הפלסטינית אליו מאוקטובר 2015, לקיום פגישה עם נשיא הרשות הפלסטינית בלשכתו שברמאללה, ובמהלך סוף השבוע נעשו תיאומים מהירים, כדי להוציא לפועל פגישה דחופה של צוות מוביל ומצומצם בהובלת בוחבוט עם נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

ההבטחה לבוחבוט לקיום פגישה הגיעה בחודש אוקטובר 2015,  במסגרת מכתב מפורט וחם, אשר שלח בכיר בלשכתו של אבו מאזן לשלמה בוחבוט, כתגובה למכתב ראשי ערים, מכל קצוות הקשת הפוליטית, אשר יזם בוחבוט ונשלח לאבו מאזן ונתניהו בפרוץ גל הטרור, זאת בסיומו של כנס חירום שארגן בוחבוט בעכו בחודש אוקטובר 2015. מכתב התשובה של לשכת אבו מאזן וביקור בכירים מהרשות הפלסטינית במעלות תרשיחא בחודש מרץ, יצרו את הקשר בין בוחבוט ללשכת נשיא הרשות הפלסטינית.

מרגיש בבית. אבו מאזן ושלמה בוחבוט (צילום: שלמה שרביט
מרגיש בבית. אבו מאזן ושלמה בוחבוט (צילום: שלמה שרביט
אבו מאזן ושלמה בוחבוט (צילום: שלמה שרביט
אבו מאזן ושלמה בוחבוט (צילום: שלמה שרביט

הפגישה התקיימה, ביום שלישי, 31.5, בשעות הערב, בלשכת נשיא הרשות הפלסטינית ברמאללה בהשתתפות: שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו״ר אשכול גליל מערבי, מוטי דותן, ראש מועצה אזורית גליל תחתון, עופר בן אליעזר, ראש מועצת רמת ישי, פואד עווד, ראש מועצת מזרעה, עוני תומא, ראש מועצת כפר יאסיף, איימן שנאתי, סגנו של בוחבוט, חיים כהן, יו״ר הפדרציה הספרדית העולמית ועוד.

בוחבוט פתח את דבריו לנשיא הרשות, אבו מאזן ואמר: "אני חש בבית, ולא מרגיש זר. גדלתי במדינה ערבית חשובה, במרוקו. שם ספגתי ערכים, שפה ותרבות ואני גאה בהם. יהודי מרוקו וצפון אפריקה רוצים בשלום והם נכונים לפשרות, אך לצערי מחנה השלום לא יודע להכיל אותם אליו בכנות כוונות. היחידי שעשה זאת היה רבין ז״ל. עוד אמר בוחבוט: אני לא נמנה עם חבריו של שר הביטחון, ליברמן, נהפוך הוא, אבל אני חושב שכולנו נופתע לטובה. ליברמן תמיד הציג יוזמה מדינית, הוא לא בעד מהלכים חד צדדיים, הוא בעד מהלך אזורי ביחד עם מדינות ערב ואתכם הפלסטינים וזה מאד תואם את המתרחש במזרח התיכון ואת נאום נשיא מצרים. יש לעזוב בצד את האמירות הקשות שלו במהלך תקופות של בחירות או מהאופוזיציה, משום שידוע שזה נועד לצרכים תקשורתיים ופוליטיים. בפועל, אדוני נשיא הרשות, גישתו המדינית של ליברמן לא רחוקה מזו של ציפי לבני, ואני בטוח שתוכל לשמוע זאת גם ממנה".

עוד הפתיע בוחבוט כאשר הציע אלטרנטיבה לוועידת השלום בצרפת: "אני יודע שישנם מאמצים לקיים ועידת שלום בצרפת. אני חושב שאנו צריכים לדבר פה אצלנו, בישראל. המרחק בין ירושלים לרמאללה הוא 10 דקות, אז מדוע להיפגש בצרפת? אני מציע לקיים ועידת שלום במעלות תרשיחא. בערב ההצבעה על הסכמי אוסלו, תקופה בה כיהנתי כח״כ מטעם מפלגת העבודה, אמר שמעון פרס בנאומו במליאת הכנסת, שהוא מייחל שהשלום בין ישראל לפלסטינים יהיה כמו במעלות תרשיחא."

אבו מאזן הגיב לראשונה על מינוי ליברמן לשר הביטחון ואמר כי, אין הוא שופט בני אדם על פי השיוך המפלגתי שלהם ולא על פי דבריהם, אלא לפי מעשיהם למען השלום. לדבריו, "אם ליברמן אומר שהוא בעד פתרון שתי המדינות, דבר לא ימנע מהפלסטינים לפתוח איתו בדו שיח. אם ליברמן באמת מתכוון לכך, הפלסטינים ישכחו שהאשים אותם שהם דיפלומטים טרוריסטים וישפטו אותו על פי מעשיו בעתיד. אנחנו יודעים כי הימין הוכיח בעבר כי הוא יודע לעשות שלום. בגין הפתיע את כולם ועשה שלום. אנחנו רוצים שכל ישראלי יאמין בשלום עם העם הפלסטיני, בין אם הוא מהימין, או מהשמאל,  אשכנזי או ספרדי. אנחנו מקבלים את כל העדות של העם הישראלי. אנחנו רוצים לעשות שלום עם כל העם היהודי ואנחנו עובדים כדי לעשות זאת."

אבו מאזן התייחס ספציפית למאפייני המשלחת: "הניסיון בדו קיום בכפרים ובערים בגליל מוכיח כי גם הישראלים והפלסטינים יכולים לחיות בשתי מדינות שכנות זו לצד זו בביטחון ובשלום." עוד הוסיף כי, "יש צורך לנרמל את היחסים בין ישראל למדינות ערב וצריך לנצל יחד את היוזמה הערבית."

אבו מאזן: "אני שמח שהעלת את נושא היהודים שעלו ממדינות ערב. אני יודע שיהודי ארצות ערב מכירים את הערבים ויודעים כי ניתן לחיות ביחד. אנחנו נועזים כמוך ורוצים לחיות כמוך בשלום ושגשוג במדינה עצמאית משלנו".

בנוסף בירך את בוחבוט על פועלו למען השלום. על היוזמה לוועידת שלום במעלות תרשיחא אמר: ״אני בעד". בסיום הפגישה סוכם על בכיר בלשכת אבו מאזן, עימו יתקיים קשר הדדי וישיר בין הצדדים, כדי לסייע להעברת מסרים של שלום ישירות אל העמים, לסיוע מול שרים ופוליטיקאים בישראל, במטרה ללבן סוגיות שבמחלוקת ושבתוך מס׳ חודשים לקיים מפגש רחב עם ראשי ערים מישראל וגורמי ממשל מהרשות הפלסטינית.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות