fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בג"צ יכריע בעניין הקמת בית הכנסת בחורשת הגדעונים בזכרון יעקב

המתנגדים להקמת בית הכנסת בחורשה במושבהב עתרו לעליון. המועצה המקומית: מדובר בשטח חום המיועד למבני ציבור, הקצאת הקרקע נעשתה בהתאם להוראות
חורשת הגדעונים - מבט כללי (צילום: פרטי)
חורשת הגדעונים - מבט כללי (צילום: פרטי)

תושבים המתנגדים להחלטה על הקצאת קרקע להקמת בית כנסת בחורשת הגדעונים ביישוב, עבור עמותת "זכרון טוב", על שטח שמוגדר כ"שטח חום", לתועלת הציבור. הודיעו כי הגישו בג"צ בנושא. אחרי מאבק של כשנתיים, אושרה במרץ האחרון ההקצאה במליאת מועצת זכרון יעקב. הדבר קרה אחרי שמספר חודשים לפני כן, כ-200 מתנגדים הגישו לוועדת ההקצאות התנגדות להקצאה. לטענת התושבים המתנגדים, בזכרון יעקב מספר גדול של בתי כנסת, וכי אם בכל זאת מתעורר הצורך בהקמת בית כנסת נוסף, יש לבחור במיקום שאינו מחייב פגיעה בחורשה. לאורך הדרך טענו המתנגדים גם כי הליך ההקצאה לא היה תקין, בעוד שהמועצה טענה כי ההליך נעשה בוועדת ההקצאות בצורה מקצועית ועניינית. למרות ההתנגדויות, לאחר שההקצאה אושרה במליאה, היא אושרה לפני כחודש גם במשרד הפנים.

חורשת הגדעונים - מבט כללי (צילום: פרטי)
חורשת הגדעונים – מבט כללי (צילום: פרטי)

המתנגדים הודיעו כי הגישו את הבג"צ בנושא, משום שההליך לא היה תקין, לא מצד המועצה ולא מצד משרד הפנים. הם מסבירים: "במשך שנתיים ניסינו לשכנע את המועצה שלא להרוס את החורש ללא כל צורך ובניגוד מוחלט לתדריך/מדריך של משרד הפנים. קיימנו אינספור פגישות עם הנהלת המועצה וניסינו להגיע להבנה ושילוב כוחות עם העמותה המדוברת לצורך הקמת בית כנסת בהתאם לתקנות. אפילו מימנו מכספנו דו"ח מומחה שהוכן על ידי ד"ר עמליה רימלט, מבכירות מתכנני הערים בארץ. דו"ח המומחה קבע שקיימים פתרונות טובים ורבים באזור המבוקש (שכונות נווה הברון והשמורה) שעומדים בדרישות והנחיות התדריך של משרד הפנים. אולם מסיבות שלא הובהרו, המועצה לא בחנה שום חלופה תקנית שקיימת בשכונות הללו ובחרה להתעלם לחלוטין מהדו"ח של מתכננת הערים ומהנחיות משרד הפנים בעניין הקצאות לבית כנסת, והתעלמה מכל פניותינו וטיעוננו הענייניים והמשפטיים. גם פקידי משרד הפנים, שאמורים לשמור על הנוהל שמשרד הפנים עצמו כתב, חתם והפיץ,  אישרו את ההקצאה בניגוד מוחלט להנחיות משרדם. בצר לנו פנינו לפני כשבוע וחצי לבג"צ, הגוף האחרון שעשוי להגן עלינו מפני החלטות שרירותיות ולא שוויוניות של המועצה ושל משרד הפנים".

לדברי המתנגדים להקצאה, תדריך משרד הפנים קובע שיש לבצע בדיקה שיש לבדוק, למשל, את הצורך, את מספר המתפללים לפי הנחיות מטראז', לחפש פתרונות כמו שימוש במבני ציבור קיימים או בהרחבת מגרש מובנה, לבדוק אפשרות של יצירת אשכול בתי כנסת. "למה לא נבדקו החלופות השונות?" הם מקשים כעת.

ממשרד הפנים נמסר: "מאחר והוגשה עתירה, תשובת משרד הפנים תינתן בבית המשפט".

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "הליך ההקצאה נעשה בהתאם להוראות נוהל הקצאות של משרד הפנים וטענות המתנגדים נבחנו וניתנה התייחסות מפורטת להחלטת וועדת ההקצאות אשר הינה וועדה מקצועית המורכבת מעובדי מועצה בלבד. בהחלטת מליאת המועצה, הצביעו בעד ההקצאה 11 חברים מתוך כלל חברי המועצה. תמיכה ציבורית רחבה זו של חברי המליאה מעידה על הצורך בהקצאה לעמותה ובקרקע הרלוונטית על פי מיקומה ביישוב. חוות הדעת המדוברת הוכנה לאחר אישור מליאת המועצה והומצאה ישירות למשרד הפנים. הליך ההקצאה אף קיבל את אישור משרד הפנים בתאריך 20 באוגוסט 2018 ונכתב בו באופן מפורש: 'לא נפל כל פגם בהליך ההקצאה'. שטח ההקצאה מוגדר כשטח חום, בניגוד לאופן הצגת הדברים כי מדובר בשטח ירוק, וייעודו הוא למבני ציבור כגון: רווחה, חינוך, מבני דת וכו' ומהווה רק חלק מתוך כלל השטח ובו ישולבו שירותי ציבור נוספים בעתיד. כמו כן, במרחב השכונות המדוברות ישנו רק בית כנסת ציבורי אחד לטובת כ-8,000 תושבים. המושבה זכרון יעקב מורכבת מקשת רחבה של אוכלוסיות וזרמים דתיים שונים וחובת המועצה לספק, לכל התושבים, מענה ראוי של שירותים ציבוריים ובכלל זה שירותי דת".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות